۰ نفر

گردشگری ترکیه تا مرز سقوط پیش می رود؟

۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶
کد خبر: 136985
گردشگری ترکیه تا مرز سقوط پیش می رود؟

پس از کودتای نافرجام ترکیه، دو روزنامه نگار فرانسوی سایت خبری فیگارو مقاله تحلیلی کوتاهی درباره سیر کاهش گردشگری ترکیه در این سایت منتشر کردند. شارل کوتیر و پولین شتو گزارشی تحلیلی از تأثیر حملات تروریستی که در ترکیه اتفاق افتاد، بر گردشگری این کشور تهیه کرده اند.

از آغاز سال 2015 تاکنون حدود 10 حمله تروریستی در ترکیه رخ داده  است. به نگرانی های ترکیه از عواقب این اقدامات تروریستی، تلاش برای کودتای نظامی هم افزوده شد. کودتای روز جمعه ترکیه که البته نافرجام بود، گردشگران بیشتری را فراری می دهد. برای ترکیه، شکست صنعت گردشگری به یک تهدید اقتصادی تبدیل شده است. آیا تلاش برای کودتا در ترکیه، ضربه آخر به گردشگری رو به سقوط ترکیه بود؟

گردشگران فراری از ترکیه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، پس از حمله تروریستی فرودگاه آتاتورک در استانبول، موج جدیدی از لغو رزرو ها و سفر ها به سوی هتل ها و فرودگاه های ترکیه سرازیر شد. از ژانویه سال گذشته، دست کم 9 اقدام تروریستی در خاک ترکیه اتفاق افتاد، از جمله حادثه 19 مارس که در خیابان معروف استانبول رخ داد و منجر به مرگ چهار گردشگر شد.

پس از آن و براساس آمار سازمان گردشگری جهانی، گردشگری ترکیه در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، سقوطی 12.8درصدی را تجربه کرد. ترکیه به طور متوسط با 36میلیون بازدیدکننده و گردشگر در سال، ششمین مقصد گردشگری جهان است.

تنش های داخلی ترکیه، حملات تروریستی نسبت داده شده به داعش، درگیری اقوام کرد و بحران مهاجرت، همه و همه با هم به وخامت اوضاع امنیتی ترکیه دامن می زنند. به علاوه شکنندگی وضعیت سیاسی این کشور نیز گردشگران را به طرز بی سابقه ای از خاک این کشور دور نگه داشته است.

به گفته وزیر گردشگری ترکیه، در ماه آوریل، تعداد بازدیدکنندگان خارجی ترکیه به یک میلیون و 750هزار نفر رسید که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، نزدیک به 30 درصد کاهش داشته است. تعداد رزرو های ترکیه تا قبل از آخرین حمله، 70درصد کاهش داشت. ترکیه هم مانند دیگر کشور های ساحل جنوبی دریای مدیترانه، مراکش و تونس که در بخش گردشگری به ترتیب سقوطی 37.6 و 78.6درصدی را تجربه  کردند، دچار یک رکود غم انگیز شد.

حضور گردشگران آلمانی در ترکیه که  مهم ترین بازدید کنندگان ترکیه شناخته می شدند، اکنون کاهشی 35درصدی دارد و به نظر می رسد آنها مقصد دیگری را غیر از ترکیه برای سفر انتخاب می کنند. درباره گردشگران فرانسوی  و بریتانیایی هم، با سقوط 38درصدی و 24درصدی، این کاهش تردد محسوس است. اما خالی شدن خیابان های استانبول و ازمیر از گردشگران روس نشان دهنده کاهش 79.3درصدی حضور آنها در ترکیه است. البته در مورد کاهش تردد روس ها، بحران دیپلماتیک چند ماهه بین آنکارا و مسکو در کنار عدم امنیت نیز بی تاثیر نبوده است.

نتیجه اینکه رزرو سفر های تابستانی ترکیه در مجموع، با 72درصد کاهش روبه رو شد. این را آژانس مسافرتی Opodo گفته است. فدراسیون شرکت های مسافرتی فرانسه هم، اعلام کرده که رزرو سفر ترکیه از فرانسه برای  ماه های آینده، 61درصد کاهش داشته است. در مقابل به نظر می رسد گردشگران اسپانیایی، پرتغالی و ایتالیایی همچنان ترکیه را برای سفر  تابستانی خود در نظر دارند. اینکه پس از کودتا چه بلایی سر این اعداد و ارقام می آید، نگرانی مقامات ترکیه و صنعت گردشگری این کشور است.

سقوط درآمد گردشگری ترکیه و افزایش بیکاری

آمار  کاهش گردشگران و سفر های تابستانی برای ترکیه به این معنی است که درآمد حاصل از بخش گردشگری  اش کاهش خواهد داشت. یک اقتصاددان در فیگارو، پس از حمله فرودگاه آتاتورک ترکیه از ضرر 12میلیارد دلاری ترکیه در سال 2016 خبر داد. او گفته است که در سه ماهه نخست سال، درآمد ترکیه از گردشگری 16/5 درصد کاهش داشته است. از آنجایی که درآمد بخش گردشگری بیش از 6درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه است، بدون شک اقتصاد آن را تحت تاثیر قرار می دهد. همان طور که تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2015 به 734میلیارد دلار کاهش یافت. در ترکیه، حدود 50 صنعت مختلف به بخش گردشگری بستگی دارد و 16درصد از اشتغال این کشور را در بر دارد.

با کاهش درآمد های حاصل از گردشگری، وضعیت اشتغال هم در ترکیه رو به وخامت گذاشته است. در ماه ژانویه و هنوز خیلی قبل از این اتفاقات، بیکاری در این کشور با توجه به آمار رسمی به 11.1درصد رسید.

تنوع بخشیدن به اقتصاد

ترکیه برای پایان بخشیدن به این دور باطل، در راستای تنوع بخشیدن به درآمد های خود تصمیمات جدیدی گرفته است. در فوریه گذشته، نخست وزیر ترکیه، اولین طرح ملی حمایت از اپراتور های گردشگری را راه اندازی کرد. کمک های مالی، کاهش مالیات، تجدید ساختار بدهی، پرداخت تسهیلات از جمله اقدامات ترکیه برای جلوگیری از کاهش و سقوط هرچه بیشتر بود.

ترکیه در نظر دارد با ارتقای برخی شرایط و قوانین، ورشکستگی های ناشی از این رکود را محدود کند. قوانین جدید به کمک اشتغال در سراسر ترکیه شتافته است. همچنین ترکیه برای جذب گردشگران از کشور های مسلمان، مانند کشور های غربی، ایران و مالزی گردشگری حلال را توسعه می دهد. مشتریان جدید صنعت گردشگری ترکیه، مسلمانان کشور های منطقه هستند.