۰ نفر

واگذاری دانش فنی تولید ۱۹رقم بذر جدید به بخش خصوصی

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 275214
واگذاری دانش فنی تولید ۱۹رقم بذر جدید به بخش خصوصی

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت:تاکنون دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی،دکتر اسکندر زند در نشست بررسی برنامه "برون سپاری وظایف غیر حاکمیتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور"، اظهار داشت: برنامه برون سپاری وظایف پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تا افق ۱۴۰۴، با برنامه ریزی منسجم و زمان بندی شده و ارائه مدل در زمینه های تحقیقاتی موسسه، دارای اهمیت بسیاری می باشد. وی در بیانات خود بر سیاست شفاف سازی و ارائه برنامه زمان بندی شده موسسه تحقیقات دیم درخصوص حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: بعضی از برون سپاری ها در زمینه کشاورزی دیم در دست اقدام است و با توجه به سود آوری و جذابیت آن برای بخش خصوصی سعی در برون سپاری آن می باشد.

وی افزود:همچنین نظارت دولت در حوزه تولید باید موجب کاهش هزینه های تولید شود و این موضوع مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که فروش لاین های امید بخش برای بخش خصوصی دارای جذابیت فراوان است،گفت: تاکنون از میان ۵۴ رقم جدید بذر دیم که از سوی محققان موسسه تحقیقات کشاورز دیم برای کشت در دیم زارها معرفی گردیده، دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

در رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در گزارش خود ضمن اشاره به استقبال از برون سپاری وظایف غیرحاکمیتی موسسه بیان داشت: برون سپاری وظایف غیر حاکمیتی و حمایت از شکل گیری بخش غیر دولتی متناظر، راهی برای توانمندسازی موسسه با توجه به محدودیت در منابع انسانی و امکانات میباشد که این امر با عدم نگاه توسعه گری در ساختارها و امکانات توام می باشد.

دکتر گلکاری افزود: در سال های گذشته موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در واگذاری ارقام دیم در کشور پیشرو بوده است همچنین تعاملات خوبی با بخش صنعت برای فعالیت های پژوهشی مشترک داشته و پیشنهادهای جدیدی برای فروش لاین امید بخش به بخش خصوصی داشته است.

وی با تشریح خلاصه ای از اهداف، وظایف و ماموریت های موسسه و ایستگاه های تحقیقاتی وابسته، تعاملات بیرونی موسسه را شامل : ساماندهی اراضی دیم کشور (بخش اجرا، مروجان و بهره برداران) - طرح‌های PVS (بخش اجرا، مروجان و بهره برداران) - ۴ مورد تفاهم نامه با بخش صنعت همراه با تعریف پروژه - تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه فردوسی (حبوبات)، دانشگاه تبریز (گندم ، کشاورزی دقیق) ، انرژی اتمی (اصلاح ارقام زراعی) - پروژه ایران - ایکاردا (تامین بذر، طراحی و اجرای پلات‌های نوآوری) - پروژه ایران - سمیت (برنامه به‌نژادی، کشاورزی حفاظتی) - برنامه گندم‌های زمستانه سمیت (IWWIP) ترکیه (۳ پروژه مشترک) و تاسیس ۲ شرکت دانش بنیان، برشمرد.