۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

پرداخت مطالبات چایکاران با فروش چای به زیر قیمت تمام شده/ قیمت فروش چای به خارجی‌ها ۲هزار تومان ارزان‌تر از داخل

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 256511
پرداخت مطالبات چایکاران با فروش چای به زیر قیمت تمام شده/ قیمت فروش چای به خارجی‌ها ۲هزار تومان ارزان‌تر از داخل

مدیر اجرای سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: کارخانه‌های چای برای پرداخت قدرالسهم خود و تسویه کامل مطالبات کشاورزان تا پایان سال، چای را زیر قیمت تمام شده می‌فروشند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد صادق حسنی میانگین قیمت تمام شده هر کیلو گرم چای خشک برای کارخانه‌ها را 6 هزار تومان اعلام کرد و افزود: علاوه بر پرداخت قدرالسهم  ، کارخانه‌های چای باید قبل از سال انبارها را صفر و آماده تعمیرات سالیانه شوند؛ در این شرایط چاره‌ای جز فروش چای به زیر قیمت تمام شده نیست.

وی رکود بازار در ماه‌های اخیر را مهمترین عامل کاهش قیمت چای کشور دانست و ادامه داد: دلیل این رکود فروش چای سنواتی بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام به طور موقت متوقف شده است.

به گفته صادق حسنی؛ در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم چای در بازار داخلی کمی پایین‌تر از قیمت تمام شده و به تجار خارجی 2 هزار تومان ارزان‌تر و با قیمت میانگین 4 هزار تومان، فروخته می‌شود.

وی تغییر در روش خرید تضمینی چای را خواستار شد و گفت: هم اکنون 60 درصد از پرداخت مطالبات چایکاران بر عهده دولت و 40 درصد بر عهده کارخانه‌ها است اما، هر ساله با نوساناتی که در بازار چای به وجود می‌آید کارخانه‌ها در پرداخت قدرالسهم خود با مشکل روبه رو می‌شوند.

صادق حسنی ادامه داد: پیشنهاداتی برای تغییر در روش خرید تضمینی چای داده‌ایم اما مورد پذیرش قرار نگرفت و به نظر می‌رسد سال آینده نیز روش خرید برگ سبز چای از کشاورزان بدون تغییر بماند و مشکلات دوباره تکرار شود.

وی تامین منابع مالی از طریق کمک‌های دولتی، پرداخت تسهیلات کم بهره توسط بانک‌ها و صندوق توسعه چای کشور را راهگشای بخشی از مشکلات اقتصادی کارخانه‌های چای دانست.

مدیر اجرای سندیکای کارخانجات چای شمال درباره وضعیت صادرات چای کشور نیز گفت: تا پایان ماه گذشته تجار موفق به صادرات بیش از 8 هزار تن چای خشک از کشور شده‌اند و صادرات این محصول با روندی آهسته ادامه دارد.

صادق حسنی در پایان یادآور شد: سال گذشته از 31 هزار و 400 تن چای خشک تولید شده در کشور، 14 هزار و 700 تن آن صادر شد.