۰ نفر

۲۰ استان درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی

۷۰درصد خسارت آنفلوانزای مرغی پرداخت شد

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۴۵
کد خبر: 255059
۷۰درصد خسارت آنفلوانزای مرغی پرداخت شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش روند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: بر پایه پرونده های تشکیل شده در استان از 500 میلیارد ریال خسارت برآورد شده ناشی از بیماری، تاکنون 350 میلیارد ریال پرداخت شده است.

«محمدرضا رفیعی پور» امروز (سه شنبه) در ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور (IVPC 2018) در مرکز همایش‌های بین المللی رازی افزود: دولت سالیانه مبلغ اندکی را برای پرداخت غرامت و تهیه واکسن به این سازمان اختصاص می دهد که تاکنون بخش قابل توجهی از این اعتبار بابت غرامت به تولیدکنندگان خسارت دیده طیور پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیمه دوم امسال، 24 میلیون و 500 قطعه مرغ در 567 واحد مرغداری 20 استان کشور شناسایی و معدوم شد.

به گفته وی، ویروس شناسایی شده از تیپ H1N8 است.

وی تاکید کرد از 27 هزار واحد مرغداری کشور فقط 567 واحد درگیر بیماری شدند که این روند نشان می دهد اقدام های بهداشتی قرنطینه ای موثر بوده است و شرایط بهبود می یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور مدیریت بهداشتی واحدهای مرغداری را پراهمیت دانست و افزود: مدیریت بهداشتی در صنعت طیور شامل مرغ مادر، کارخانه های تولید خوراک طیور، جوجه ریزی و حمل و نقل می شود که اگر بخوبی اجرا شود نه فقط خطر ریسک بیماری ها را کاهش می دهد بلکه با همه گیری بیماری نیز روبرو نمی شویم.

با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخمگذار صنعتی و بومی مرحله معدوم سازی طیور بیمار صورت گرفت که به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار مصرف منجر شد.

این بیماری در سال 1395 نیز شیوع یافت و نزدیک 11 میلیون قطعه مرغ معدوم شد.

در نیمه نخست امسال بیش از 2میلیون قطعه مرغ معدوم شد و در نیمه دوم سال این میزان به نزدیک 25 میلیون قطعه رسید.

ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سویه H1N1 که بین انسان و پرندگان مشترک است، در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی و بر اساس گزارش های رسمی از جانب دولت ها به سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) مبنی بر همه گیری ویروس H5N1 در نواحی مرز برخی کشورها اعلام شد.

در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در میان پرندگان در روسیه که دامنه شیوع آن فقط به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس به سمت غرب گسترش یافت.

در سال های 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2 میلیارد و 300 میلیون دلار خسارت دید.

با وجود آنکه شیوع آنفلوانزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی بر کنترل این بیماری بسیار تاکید دارند.

در همین ارتباط، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) و سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) صورت گرفته است.