۰ نفر

تدوین برنامه جدید آبیاری تحت فشار در کشور

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 253068
تدوین برنامه جدید آبیاری تحت فشار در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به وضعیت آبی کشور اعلام کرد که برنامه جدید آبیاری تحت فشار تدوین شده که به زودی در سراسر کشور ابلاغ می شود.

علیمراد اکبری روز یکشنبه در نشست مدیران آب و خاک و امور فنی و مهندسی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در این برنامه راهکارهای اصولی برای بهره برداری بهینه از آب کشاورزی پیش بینی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه اکنون 17 هزار پروژه در طرح سامانه های نوین آبیاری کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این بخش 142 هزار هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته یا در حال اجرا است.

وی با اشاره به جذب پائین برخی استان های کشور در طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: در برخی از استان ها جذب این اعتبارات نزدیک به صفر است که نیاز به بررسی دارد.

اکبری با اشاره به اینکه طی 3 ماه گذشته اعتبارات دراین بخش با چالش روبرو شده بود، خاطر نشان کرد: با اقدامات انجام شده از سوی معاونت آب و خاک این چالش برطرف و هم اکنون تسهیلات فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در برخی استان ها، پایه مطالعات خاک شناسی ضعیف است افزود: به همین منظور باید پروژه مطالعه نیمه تفضیلی دقیقی وجود داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی 6 ماه گذشته بیش از 50 درصد قیمت پلی اتیلن (لوله های آبیاری کشاورزی ) اضافه شده و به همین منظور، نامه‌ای برای تامین400 هزار تن پلی اتیلن به رئیس‌جمهوری ارائه شده است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه در طرح سامانه های نوین آبیاری، رویکرد آبیاری میکرو است و کشور فضای عملکرد دیگری را ندارد، افزود: منابع آب کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و اگر این نسل این معضل را نتواند مدیریت کند، نسل های بعدی با بحران شدیدتر روبرو هستند.

وی با اشاره به هوشمند کردن سیستم های تحت آبیاری تحت فشار اظهار داشت: هم اکنون برای این طرح در استان فارس قراردادهایی منعقد و کار آغاز شده و باید در استانهای دیگر هم شروع شود.