۰ نفر

حجتی: کریدورهای مرزی صادراتی پیشران توسعه هستند

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۰:۱۳
کد خبر: 250745
حجتی: کریدورهای مرزی صادراتی پیشران توسعه هستند

وزیر جهاد کشاورزی با تحلیل موانع و مسائل اقتصاد کشور گفت: ایحاد و استفاده از کریدورهای مرزی برای رونق صادرات پیشران رونق اقتصادی و راهکار توسعه محسوب می شوند.

محمود حجتی در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام با تشریح برنامه های دولت برای رفع موانع و محدودیت های اقتصادی افزود: استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های داخلی مبنای عمومی طرح ها و برنامه های دولت برای رونق اقتصادی و تولیدی کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اولویت قراردادن طرح های پتروشیمی به جای عرضه خام نفت و گاز ،ایجاد زنجیره های تولید در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی و خدمات، ایحاد کریدورهای مرزی برای افزایش رونق صادرات کالا را از راه های توسعه کشور برشمرد و بر شناسایی منابع و ‌ظرفیت ها و ‌استعدادهای کشور در زمینه های مختلف تاکید کرد.

وی بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را از ظرفیت های عمده رشد تولیدی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: با حمایت رهبری، دولت و مجلس در سال های اخیر پروژه های کلان متعددی در حوزه آب و خاک اجرا شد که در تاریخ کشاورزی ایران بی سابقه است که این بیانگر برنامه دولت در خصوص استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های داخلی است.

حجتی گفت: دولت به منظور ایجاد مشاغل کوچک و زود بازده در مناطق روستایی یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات در نظر گرفته است که تخصیص این منابع برای ایجاد واحدهای تولیدی موجب رونق صنایع کوچک تولیدی، صنایع دستی، گردشگری، کشاورزی و ... در مناطق روستایی کشور می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با ذکر اینکه میزان سرمایه گذاری های کنونی چندان چشمگیر و قابل توجه نیست تاکید کرد: باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها افزایش یابد.

محمود حجتی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، توان مالی بانک ها محدود است و نمی توان از بانک ها انتظارات چندانی داشت.

وی یادآور شد: یکی از موضوعهای مهم کلان کشوری افزایش نرخ ارز است که عده مخالفت این طرح بوده و خواستار ثبات یا کاهش نرخ ارز هستند درحالیکه افزایش نرخ ارز با وجود بروز مشکلات احتمالی اما موجب رشد اقتصاد در بازارهای داخلی و خارجی و توسعه تولید و اشتغال در کشور خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه های صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها افزایش یابد ، میزان سرمایه گذاری های کنونی چندان چشمگیر و قابل توجه نیست که نیازمند افزایش است.

حجتی افزود: دولت به منظور ایجاد مشاغل خرد زود بازده مبلغ یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات برای روستاییان در نظر گرفته که با پرداخت این وام ها می توان صنایع کوچک تولیدی، صنایع دستی، گردشگری، کشاورزی و ... ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت های عمرانی چون گاز، راه، برق، ... به توسعه مناطق محروم کمک کرد، قول مساعد داد که طرح های زیرساختی استان همچون راه ها و گلوگاه های مهم استان ایلام را در سطح ملی پیگیری کند.

وی به موضوع احداث خط راه آهن در استان نیز اظهار کرد: خط راه آهن تنها در صورت وجود کارخانه ها و‌ واحدهای کلان تولیدی و صنعتی برای استان های مبدا سودآوری و صرفه اقتصادی خواهد داشت و نیز راه آهن زمان بر و دیر بازده است و باید احداث راه ها به‌جای راه آهن در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت های عمرانی چون گاز، راه، برق، ... به توسعه مناطق محروم کمک کرد، قول مساعد داد که طرح های زیرساختی استان ایلام همچون راه ها و گلوگاه های مهم استان را در سطح ملی پیگیری کند.

وی به موضوع احداث خط راه آهن در استان ایلام اشاره کرد و گفت: راه آهن در صورت وجود کارخانه ها و‌ واحدهای کلان تولیدی و صنعتی برای استان های مبدا سودآوری و صرفه اقتصادی خواهد داشت باید احداث راه ها در اولویت قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: از نوار مرزی، آب وخاک، ارزش افزوده محصولات و کالا ها، پتروشیمی، زیرساخت های حمل و نقل و گردشگری باید به عنوان پیشران توسعه در این استان بهره گرفت.

در پایان این نشست وزیر جهاد کشاورزی پاسخگوی برخی نیازها و مشکلات مطرح شده صنعتگران و کشاورزان شد و بر پیگیری این مشکلات در سطح کلان کشوری و هیات دولت تاکید کرد.