۰ نفر

مزایای اجرای طرح روستاتعاون

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۵۶
کد خبر: 216524
مزایای اجرای طرح روستاتعاون

یک فعال کارگری می‌گوید طرح‌ روستاتعاون در صورت فراگیر شدن، اشتغال قابل توجهی در مناطق روستایی و محروم ایجاد و از مهاجرت گسترده به شهرها به دلیل نبود امکانات جلوگیری می‌کند.

رحمت‌اله پورموسی، درباره مزایای اجرای طرح "روستاتعاون" در بازار اشتغال کشور، گفت: طرح روستا تعاون طرح موثری در جهت اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و کلان‌شهرهاست و با توجه به ارزان بودن اشتغال در روستاها دولت باید بخشی از هدفگذاری اشتغال خود را به سمت اشتغال روستایی سوق دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از روستاهای کشور به دلیل نبود امکانات و یا شرایط کار خالی از سکنه می‌شوند، در حالی که می‌شود با یک مدیریت مناسب و فراهم کردن ابزار و امکانات کار، اشتغال در این روستاها را رونق بخشید.

این فعال کارگری دلیل عمده مهاجرت از روستا به شهر را نبود کار عنوان کرد و گفت: زمانی در بعضی روستاها کشاورزی و دامپروری رونق داشت اما ساکنان آنها به دلیل خشکسالی و نبود منابع آبی و شرایط نگهداری دام روستا را بالاجبار ترک کرده و به امید یافتن کار عازم شهرها می‌شوند.

پورموسی متذکر شد: این امر به بافت روستایی کشور آسیب می‌زند و به تعداد بیکاران کشور اضافه می‌کند و روستاها  را به تدریج از بین می‌برد، از این رو توجه به مناطق روستایی و محروم امری ضروری است.

وی با بیان اینکه اشتغال در روستاها کم هزینه و ارزان است، درباره اجرای طرح در قالب تعاونی‌ها گفت: طرح روستا تعاون موجب مشارکت بیشتر مردم روستا و تجمیع سرمایه‌های خرد می‌شود.تعاونی‌ها افراد بیشتری را جذب می‌کنند و سرمایه‌های خرد را در کنار هم قرار می‌دهند و از این طریق کارهای بزرگ انجام می‌دهند.

این فعال کارگری بر لزوم نظارت بر اجرای طرح "روستاتعاون" تاکید کرد و گفت: اینکه مبلغی به طرح تزریق شود تا چند شغل به وجود آید کافی نیست و باید نظارت و پیگیری صورت گیرد تا طرح مورد سوء استفاده قرار نگیرد و رها نشود.

به گفته پورموسی تعاون در همه گرایش‌ها فعال است و روستاها نیز منبع بزرگی از تولیدات کشاورزی و دامپروری هستند که با سرمایه‌گذاری در آنها و فراهم کردن امکانات مورد نیازشان می‌توان کسب و کار در زمینه‌های مختلف را گسترش داد و از پتانسیل روستاها در جهت اشتغالزایی استفاده کرد.