۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین؛

قیمت کالاهای اساسی در آغاز ماه محرم

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۵۹
کد خبر: 657492
قیمت کالاهای اساسی در آغاز ماه محرم

محرم از ایامی است که مصرف برخی کالاهای اساسی به دلیل نذورات هیات‌ ها و مردمی افزایش می ‌یابد. دولت برای برخی کالاهای اساسی نرخ مصوب تعیین کرده است که با نام کالاهای تنظیم بازاری شناخته می‌شوند، اما، قیمت سایر کالای اساسی تابع عرضه و تقاضا در بازار است که معمولا در این ایام دستخوش تغییر می ‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ماه محرم از ابتدای هفته جاری آغاز شده است، در این ماه بازار کالاهای اساسی به دلیل خرید هیات و مردم برای نذورات با حجمی از افزایش تقاضا مواجه می‌شود. افزایش تقاضا موجب تغییراتی در بخش تامین و عرضه کالاهای اساسی در بازار می شود که گاها خود را با افزایش قیمت نشان می دهد.

بررسی بازار نشان می‌دهد، در حال حاضر در هیچ از کالاهای اساسی پرمصرف در بازار کمبودی وجود ندارد و این کالاها به وفور در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می شوند که به معنی عدم مشکل در تامین آن‌ها است.

در قیمت نیز کالاهای اساسی در بازار به دو دسته‌ی کالاهای اساسی تنظیم بازاری و آزاد تقسیم می شوند. کالاهای اساسی تنظیم بازاری، کالاهای هستند که دولت برای برای آن‌ها نرخ مصوب تعیین کرده است و اکنون به اصطلاح با نرخ‌های دولتی عرضه می‌شوند.

از جمله کالاهای اساسی پر مصرف که با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شوند؛ تخم مرغ شانه ۳۰ عددی با قیمت ۷۴ هزار تومان، برنج تایلندی کیسه۱۰ کیلوگرمی با قیمت ۱۲۵ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان توکوفرول پلاس ۸۱۰ گرمی با قیمت ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن مایع سرخ کردنی ویژه ۸۱۰ گرمی با قیمت ۶۲ هزار تومان، ماکارونی ۱.۲رشته ای ۷۰۰ گرمی با قیمت ۲۴ هزار تومان، ماکارونی ۱.۵ رشته ای ۷۰۰ گرمی با قیمت ۲۴ هزار تومان، شکر هر کیلوگرم ۱۹ هزار ۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم قند شکسته بسته بندی ۲۹ هزار ۹۰۰ تومان است.

کالاهای پرمصرف این ایام که قیمت آن‌ها در بازار، آزاد بوده و تابع عرضه و تقاضا است شامل؛ شکر بسته بندی با قیمت هر کیلوگرم ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان، کله قند با قیمت هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان و قند شکسته فله با قیمت هر کیلوگرم ۲۹ هزار تومان است.

هر چند در بازار محرم، برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی برای نذورات تقاضای کمتری دارد اما، بازار این کالا نیز تحت تاثیر ایام محرم قرار می‌گیرد.

مشاهدات میدانی نشان می دهد، در حال حاضر از بین مهمترین ارقام برنج ایرانی، هر کیلوگرم  برنج فجر گرگان ۸۵ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج فجر فریدونکنار۸۴ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج شیرودی فریدونکنار ۸۲ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج طارم فریدونکنار ۱۲۰ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج طارم هاشمی ۱۲۱ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج هاشمی فریدونکنار ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم  برنج هاشمی آستانه اشرفیه ۱۲۳ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج صدری هاشمی آستانه اشرفیه ۱۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم  برنج نیم دانه هاشمی ۴۸ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج لاشه هاشمی ۷۰ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج دم سیاه آستانه اشرفیه ۱۲۳ هزار تومان، هر کیلوگرم  برنج دودی هاشمی ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم  برنج امراللهی کشت دوم ۱۵۶ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.