۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کالاهای خود را هوشمند بخرید؛ راهکار جدید کنترل قیمت ها

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۱۷
کد خبر: 607868
کالاهای خود را هوشمند بخرید؛ راهکار جدید کنترل قیمت ها

دولت سیزدهم "طرح توزیع هوشمند" را به عنوان سیاستی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی به اجرا درآورده است که البته بسیاری معتقدند این راهکار راه به جایی نخواهد برد

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ دولت سیزدهم یکی از راهکارهای تنظیم بازار کالای اساسی را توزیع هوشمند می داند. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از سیاست‌های مهم امنیت غذایی دولت توزیع هوشمند است، یعنی با استفاده از ابزار‌های نوین، کسب وکار‌های نو و استارت آپ ها، خدماتی در زنجیره نهایی توزیع با هدف کنترل بازار مصرف به نفع مردم انجام شود.

آنگونه اسماعیل قادری فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در یک برنامه تلوزیونی، اعلام کرد؛ در کشور برخی اقلام تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و توزیع هوشمند می تواند کالا را از مزرعه تا سفره را به نحوی پایش کند تا محصول تولیدی کشاورز و دامدار با احتساب هزینه‌های تمام شده تولید و سود مناسب با حذف دلال‌ها به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

طرح توزیع هوشمندانه کالاهای اساسی از چه زمان آغاز شد؟

طرح توزیع هوشمندانه کالاهای اساسی از روز ۱۸ آبان به صورت آزمایشی در شهر تهران با توزیع مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری از طریق یک کسب و کار اینترنتی آغاز شد. قرار بر این است که، پس از آنکه در گام اول کالاهای اساسی بصورت اینترنتی درب منازل به مردم برسد در گام دوم، با کمک اصناف و حذف واسطه گری‌های غیر ضروری، کالاها با قیمت مصوب به دست اصناف برسد.

البته توزیع هوشمند کالاهای اساسی در دنیا روش مرسومی بوده و نقش مهمی در تنظیم گری دارد و روشی است که افزایش قیمت‌ها به دلیل دلالی، واسطه گری و سفته بازی را به حداقل می رساند. 

مشکلات توزیع هوشمند کالاهای اساسی در ایران

اما به گفته کارشناسان، این روش در ایران با چالش های جدی مواجه است که میزان اثرگذاری آن را حداقل تا اینجای کار کاهش داده است.

یکی از این چالش‌ها، انحصاری بودن توزیع کالای تنظیم بازاری توسط تنها یک سایت است. به رغم آنکه مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده اند؛ همه پلتفرم‌ها و استارت آپ‌ها پای کار بیایند، اما تا امروز جز این سایت، سایت دیگری اجازه توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازاری را پیدا نکرده است.

در کنار این انحصار که اعتراضات زیادی را به همراه داشته است، عدم فعالیت این سایت در بسیاری از استان ها و مناطق کشور موضوع دیگری است که از اثرگذاری طرح می کاهد.

 از زمان آغاز این طرح تا امروز تنها مصرف کنندگان ۱۹ مرکز استان از ۳۱ استان، امکان دسترسی به کالای اساسی عرضه شده از طریق این سایت را دارند.

محدود بودن کالاهای عرضه شده نیز دیگر اشکالی است که، از سوی کارشناسان به طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی دولت وارد می‌شود. 

در حال حاضر، از میان ۲۵ قلم کالای اساسی تنها ۱۳ کالا شامل؛ کره حیوانی ۵۰ و ۱۰۰ گرمی، ماست پر چرب ۲ کیلوگرمی، پنیر ۴۰۰ گرمی، خامه ۲۰۰ سی‌سی، شیر تتراپک ۱ لیتری، شکر ۱ کیلوگرمی، برنج خارجی ( پاکستانی، تایلندی و هندی ۱۰ کیلوگرمی)، برنج داخلی (شیرودی ۵ کیلوگرمی)، تخم مرغ شانه ۳۰ عددی، مرغ، سه نوع روغن مایع در اوزان مختلف، دو نوع ماکارونی رشته ای در وزن های ۷۰۰ گرمی و به تازگی سیب زمینی در بسته های ۲ کیلوگرمی از طریق این سایت عرضه می شود. همچنین قرار است از ۲۰ اسفند ماه عرضه میوه شب عید به قیمت مصوب با ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار ، به اقلام عرضه شده توسط این سایت اضافه شود.

هر چند دولت امیدوار است، در ایام پایانی سال تنظیم بازار کالاهای اساسی با استفاده از طرح توزیع هوشمند محقق شود، اما فارغ از ایردات این طرح باید توجه داشت که ریشه اصلی تورم در کشور، رشد نقدینگی است؛ تا زمانی که این معضل مرتفع نشود، اجرای طرح های گوناگون نتیجه ای دربر نخواد داشت.