۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تکذیب تهاتر سموم کشاورزی بی کیفیت چینی به جای پول نفت

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۵۶
کد خبر: 595665
تکذیب تهاتر سموم کشاورزی بی کیفیت چینی به جای پول نفت

تهاتر کالا در قبال پول نفت از استراتژی های است که کشور با تشدید تحریم ها پی گرفته است. به تازگی سریلانکا اعلام کرده که به جای بدهی پول نفت چای به ایران می دهد. این موضوع موجب شده شایعاتی درباره تهاتر سموم کشاورزی چینی در ازای بدهی این کشور به ایران مطرح شود.

اقتصاد آنلاین_سپیده قاسمی؛ خبرهای باز پس فرستادن محصولاتی کشاورزی توسط کشورهای هدف صادراتی علاوه بر موضوع سلامت آن ها، این نکنه را نیز یادآوری کرد که، سبد سموم مورد استفاده کشاورزان برای تولید محصولات نیز نیازمند توجه و بازنگری است.

واردات سم از کشورهای که سابقه خوبی در کالاهای صادراتی ندارند سال ها مطرح است، اما به تازگی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران مدعی است که ایران در تهاتر با چین اقدام به واردات سموم کشاورزی کرده است که عمده آن ها پر خطر هستند.

این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از عدم چارچوب‌بندی درست در تهاتر با چین تصریح کرده است؛ ‌قرارداد مشخصی با چینی‌ها برای تهاتر نبستیم بلکه به آنها نفت دادیم و گفتیم در قبال آن کالا بدهید. در این شرایط هر کالای بنجلی که چینی‌ها دارند را به ما می‌دهند از جمله همین سموم نباتی که این مشکلات عظیم را برای ما در صادرات کالای کشاورزی به وجود آورده و نتیجه تهاتر بدون قید و شرط با چینی‌ها است که البته هنوز ابعاد مشکلات این سموم مشخص نشده است. 

به گفته وی؛ این همان کاری است که چینی‌ها با ما کردند و هرچه کالای بنجل داشتند را به ما دادند. چینی‌ها زیان عظیمی به ما در این سال‌ها و حتی‌ سال‌های آتی زده‌اند. چراکه تهاتر بی‌قید و شرطی با آنها داشته‌ایم.

هر چند بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی؛ در حال حاضر سموم آماده یا مواد اولیه تکنیکال مورد نیاز تولید سموم در داخل کشور به طور عمده از چین و هند وارد می شوند، اما تهاتر سموم به جای پول نفت یا بدهی این کشورها به ایران موضوع دیگری است.

به نظر می رسد این ادعا در پی اعلام کشور سریلانکا برای تهاتر چای به جای بدهی پول نفت سال های گذشته این کشور مطرح شده باشد. 

اما تهاتر سموم پر خطر چینی با پول نفت صحت دارد؟

مهدی حسینی یزدی، رئیس هیئت مدیره، انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، ضمن تائید تامین بخش عمده سموم مورد استفاده از کشور چین، تهاتر این کالا در ازای بدهی یا نفت را رد کرد و گفت: تا امروز تهاتر سموم کشاورزی با چین نداشته ایم و تامین این کالا از کشورهای مبدا واردات به صورت پرداخت ارزی بوده است.

وی تاکید کرد: در هر دو صورت تامین سموم آماده یا تامین مواد اولیه تکنیکال تولید سموم تهاتر تا این لحظه از هیچ یک از کشورهای مبدا واردت انجام نشده است.

حسینی یزدی دلیل محدود شدن تامین عمده سموم به کشور چین را تحریم ها عنوان کرد.

رئیس هئیت مدیره انجمن واردکنندگان سموم کشاورزی ایران گفت: ۲۵ درصد سموم کشاورزی مورد مصرف در داخل کشور به صورت آماده و ۷۵ درصد آن با واردات مواد اولیه و تولید به روش تکنیکال توسط کارخانه های تولید سموم  داخلی عرضه می شود.

همچنین امروز محمدجواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفته است؛ لازم است وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی با جدیت و هماهنگی بین بخشی اشکالات سیستمی در نظام تامین و تهیه سموم مصرفی را برطرف کنند. همچنین اطلاعات سموم وارداتی را بر اساس کشور مبدا در یک سال اخیر تهیه و ارائه کنند. مکانیزم های تعیین استاندارد سموم براساس قوانین و مقررات حفظ نباتات کشور و شیوه نامه‌های بین المللی و قوانین جاری را مورد بررسی و خوانش مجدد قرار داده و اصلاح شود همچنین مشخص شود چه کسانی و با کدام واحدهای سازمانی در فرآیند تائید فنی واردات سموم دخالت داشته‌اند.