۰ نفر

هشدار هواشناسی به کشاورزان؛

در آذرماه بارش‌ها نرمال است

۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۵۸
کد خبر: 582650
در آذرماه بارش‌ها نرمال است

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط بارش، کشاورزان به هشدارهای هواشناسی در خصوص تاریخ کشت توجه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از تداوم آلودگی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد و گفت: امروز در شهرهای صنعتی تهران، اراک، اصفهان، مشهد، کرج و تبریز آلودگی داریم که فردا این وضعیت در شهرهای تهران، کرج، البرز و تبریز و روز دوشنبه در مشهد و تبریز پابرجاست‌.

وی افزود: با ورود سامانه بارشی امشب از غرب کشور در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و غرب خلیج فارس بارندگی همراه با وزش باد شدید موقت گاهی رعد و برق انتظار می رود.

حقیقت ادامه داد: روز یکشنبه علاوه بر تشدید بارش در این مناطق، در برخی نقاط استان های اصفهان، قم، کرمان، کردستان و شمال فارس هم بارش پیش بینی می شود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه فردا بارش در استان خوزستان شدت می گیرد، بیان کرد: روز دوشنبه در استان های تهران، کرج، قزوین، البرز و زنجان بارش اضافه می شود.

به گفته وی، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش به شکل برف است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابر مدل های اقلیمی رور سه شنبه در شمال شرق و نواحی مرکزی کشور و روز چهارشنبه در شمال شرق بارش پراکنده انتظار می رود که روز چهارشنبه این سامانه از نوار شرق خارج می شود.

حقیقت در توصیه ای به پرورش دهندگان ماهی گفت: با توجه به شرایط جوی، استخرداران پرورش ماهیان سردآبی دریچه کنترل آب را رصد و کنترل کنند تا آسیب به ماهی ها وارد نشود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان استان های خوزستان و جنوب ایلام فردا برای کشت دیم وقت دارند.

وی در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: طی ۲ تا ۳ روز آینده کشاورزان استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس از انجام هر گونه محلول پاشی و سم پاشی اجتناب کنند چرا که احتمال هدر رفت سم وجود دارد.

به گفته حقیقت، با توجه به رعد و برق و احتمال برخورد صاعقه در ارتفاعات زاگرس و مناطق شمالی کشور، عشایر از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

افزایش ۲.۸ میلی متری بارش نسبت به سال قبل

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش بیان کرد: بنابر آمار تا روز گذشته مجموع بارش کشور ۱۹.۶ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ میلی متر و در بلندمدت ۲۶.۹ میلی متر است که این امر افزایش ۲.۸ میلی متر بارش نسبت به سال قبل و کاهش ۷.۳ میلی متر نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: مدل ها نشان می دهد که بارش ها در نیمه شمالی کشور در آذرماه نرمال و در سایر نقاط هم در حد نرمال و کمتر از نرمال است، اما به هر حال کشاورزان ناچار به کشت دیم حتی بصورت خشکه کاری هستند.