۰ نفر

عدم تحقق وعده‌ها؛

دست دلالان از بازار گوشت قرمز کوتاه می‌شود؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
کد خبر: 509592
دست دلالان از بازار گوشت قرمز کوتاه می‌شود؟

ابتدای ماه‌جاری دبیر کارگروه تنظیم بازار وعده داد ظرف 48 ساعت ترتیبی اتخاذ شود که دام زنده مستقیم از دامدار خریداری و گوشت قرمز با کمترین واسطه به مردم برسد که نتیجه آن کاهش 10 هزار تومان قیمت در هر کیلوگرم است. اما به گفته دامداران به رغم برگزاری جلسات با دستگاه‌های مربوطه تا این لحظه این وعده‌ها محقق نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، ابتدای ماه جاری بود که عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار، پس از جلسه با فعالان زنجیره تولید و توزیع گوشت قرمز در کشور گفت: در 48 ساعت آینده اتحادیه دامداران هر کیلو دام زنده سنگین را با قیمت 44 هزار تومان به واحدهای بسته‌بندی تحویل دهد و آن‌ها متناسب با کیفیت دام، هر کیلو گوشت دام سنگین را 80 تا 88 هزار تومان از 3 میدان میوه و تره بار آزادی، بعثت و پیروزی به قصاب‌ها عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این روش دست دلال‌ها تا حد زیادی کوتاه خواهد شد، افزود: به این ترتیب هر کیلو گوشت دام سنگین حدود ۱۰۰ هزار تومان و دام سبک ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

وعده کاهش قیمت گوشت قرمز در ماه پایانی سال خبر خوبی برای مردم بود، اما به گفته دامداران و فعالان بازار گوشت قرمز این وعده تا امروز محقق نشده است.

سید احمد مقدسی، رییس انجمن صنفی دامداران ایران،  در اینباره گفت: قرار بر این بود هر کیلوگرم دام زنده سنگین مستقیم از دامداران 79 هزار و 700 خریداری و با قیمت 88 هزار تومان به غرفه‌داران در میادین تحویل داده شود.

وی ادامه داد: با تصمیمات اتخاذ شده در جلسه با دبیر کارگروه تنظیم بازار انتظار می‌رفت در مدت بسیار کوتاهی قیمت قطعی گوشت 8 تا 10 هزار تومان ارزان‌تر شود.

به گفته مقدسی؛ پس از جلسه مذکور دامداران جلسه‌های دیگر با انجمن بسته بندی گوشت قرمز، سازمان میادین میوه و تره‌بار داشتند، اما تا امروز همکاری لازم برای این تصمیم صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد که ما همچنان منتظر سازمان میادین میوه‌ و تره بار هستیم که وارد عمل شده و بخشی از کار که به آن‌ها محول شده را انجام دهد.

مقدسی یادآور شد: در شرایطی که کشور در تولید گوشت قرمز به خوداتکایی رسیده است و سطح کیفی تولیدات بسیار بالا است برخی سعی دارند راه واردات را همچنان باز بگذارند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت صمت گوشت یخی وارداتی هر کیلوگرم 120 هزار تومان برای کشور تمام می‌شود در حالی که با حمایت از دامداران و کوتاه کردن دست دلالان می‌توان گوشت گرم کیفی داخلی را با همین قیمت و حتی کمتر به دست مصرف کننده رساند.