۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​اشتباه بزرگ تحویل بذر چغندر پاییزه به جای بهاره/ نگرانی کشاورزان از کاهش محصول

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 301146
​اشتباه بزرگ تحویل بذر چغندر پاییزه به جای بهاره/ نگرانی کشاورزان از کاهش محصول

استان خراسان رضوی یکی از مراکز اصلی تولید چغندر است که کشاورزان آن از سال های دور مشغول کشت این محصول بوده اند. با اجرای طرح خودکفایی شکر کشت این محصول مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفت و چند سالی است تولید چغندر رو به بهبود است و با همه کاستی ها شاهد افزایش تولید و رونق آن هستیم. اما، امسال اتفاقی عجیبی در مزارع برخی از مناطق این استان افتاده است. برآورد اولیه نشان می دهد احتمالا تولید امسال در این مناطق به 50 درصد کاهش می یابد چرا که رشد بوته ها مناسب نیست. موضوعی که برخی کارشناسان دلیل آن را اشتباه بزرگ تحویل بذر پاییزه به جای بذر بهاره می دانند!

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ وارد مزرعه که می شوید همه چیز عادی به نظر می رسد برگ های سبز، تازه و یک دست بوته های چغندر، مزرعه ای زیبا و بی نقص را پیش روی چشمان شما به نمایش می گذارد. اما، کافیست یکی از بوته ها را از خاک بیرون بکشید تا ریشه آن که همان چغندرقند است دیده شود، آنگاه متوجه مشکل می شوید، اندازه کوچکتر از حد معمول است!

این مشکل در شهرستان جغتای بیش از سایر مناطق گزارش شده است. "ن.محمدی" یکی از کشاورزان این شهرستان که بیش از 5 هکتار سطح زیر کشت چغندرقند دارد، درباره مشکلی که امسال گریبان گیر چغندکاران این شهرستان شده است به خبرنگار اقتصادآنلاین، گفت: امسال رشد محصول عقب افتاده و به نظر می رسد در برخی متوقف شده است.

وی ادامه داد: نگرانی کشاورزان از این است که تا فصل برداشت میزان محصول آنقدر کم باشد که هزینه تولید و حتی برداشت را پاسخگو نباشد.

محمدی در پاسخ به این پرسش که کارشناسان جهادکشاورزی منطقه دلیل این اتفاق در مزارع چغندر را چه می دانند؟، گفت: مهندسان جهادکشاورزی گرما را دلیل عقب افتادگی رشد چغندرقند می دانند در حالی که این اتفاق همه گیر نیست و در برخی مزارع رشد بوته ها بسیار خوب است.

وی تاکید کرد: اگر گرما دلیل این اتفاق است باید تاثیر آن برای همه مزارع منطقه یکسان باشد.

این کشاورز مدعی شد، یافته های نشان می دهد آنچه موجب این اتفاق شده ، نوع بذری است که در اختیار آن ها قرار گرفته است.

به گفته محمدی، کارشناسان بخش خصوصی نیز این ادعا را تائید می کنند، چرا که بررسی آن ها نشان داده که بذری که در اختیار چغندرکاران قرار گرفته پاییزه است و مناسب کشت در فصول گرم نیست.

وی خبرنگار اقتصادآنلاین را به مزارعی هدایت کرد که بوته های چغندرقند در آن ها از رشد مناسبی برخوردار است.

یارخانی مالک یکی از این مزارع است. وی که از مشکل سایرمزارع مطلع است به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: او و تعداد دیگری از کشاورزان که امسال گرفتار مشکل عقب افتادگی رشد محصول نشده اند بذر مورد نیاز خود را از کارخانه های قندی نگرفته اند.

یارخانی اظهار کرد: بخشی از بذری که امسال استفاده کردیم باقی مانده بذر سال گذشته است و بخشی دیگر از بازار آزاد تهیه شده است.

برای بررسی بیشتر ادعاهای مطرح شده از سوی کشاورزان چغندرکار به سراغ یکی از کارشناسان بخش خصوصی فعال در منطقه رفتیم.

این کارشناس که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین تاکید کرد که سال گذشته نیز به جای بذر بهاره، بذر پاییزه در اختیار چغندرکاران قرار گرفته بود اما، چون نتایج خوب بود کسی متوجه آن نشد.

وی تفاوت بذرچغندری امسال را نه در پاییزه و بهاره بودن آن ، بلکه در ارقام عنوان کرد.

به گفته این کارشناس؛ امسال بذرچغندر پاییزه ای در اختیار کشاورزی قرار گرفته  که پیش از این تجربه کاشت آن در منطقه وجود نداشت.

گفت و گو با این کارشناس موضوع را پیچیده تر کرد اینبار برای پاسخ به سوالاتی که حالا بیشتر شده بود به سراغ مهدی طلوعی نسب، مدیرکشاورزی کارخانه چغندر قند جغتای و مسئول تامین و توزیع بذر چغندرکاران شهرستان رفتیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین ضمن تائید توزیع بذر چغندر پاییزه به جای بهاره در ارقام جدید، عقب افتادگی رشد محصولات را مربوط به عاملی دیگری دانست.

طلوعی نسب دلیل عقب افتادگی رشد چغندرقند را گرمای هوا عنوان کرد و افزود: امسال 30 تا 40 روز دمای بیش از 42 تا 43 درجه را تجربه کردیم که تاثیر زیادی در کاهش رشد نه تنها چغندر قند بلکه سایر محصولات در منطقه داشت.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در رشد یک محصول عوامل دیگری مانند نوع کود و سم مصرفی، علف های هرز، بیماری ها و آفات نیز موثر است.

طلوعی نسب با اشاره به تولید خوب چغندرقند سال گذشته منطقه ، اظهار کرد: تنها تفاوت بذر پاییزه نسبت به بذر بهاره مقاومت به سرما است که در هوای گرم عملا بر گیاه بی تاثیر است.

وی تاکید کرد که در کیفیت رقم بذرهای مورد استفاده نیز اطمینان کامل وجود دارد چرا که از شرکت های معتبر و مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی تامین می شود.

طلوعی نسب در پاسخ به ادعای دیگر مبنی بر کیفیت محصول در مزارعی که از بذر سال گذشته یا بذر بازار آزاد را استفاده کرده اند ، گفت: این ادعاها قابل پذیرش نیست چرا که گزارش های ما نشان می دهد بذر بی کیفیت و نامرغوب توسط برخی کشاورزان از بازار آزاد وارد منطقه شده که خسارات زیادی به بارآورده است.

بر اساس این گزارش؛ هر چند تجربه سال گذشته در منطقه نشان داده است که بذر چغندر قند پاییزه را می توان در منطقه کشت کرد اما، توزیع بذر پاییزه به جای بذر بهاره اشتباه بزرگی است که از نظر کارشناسی قابل پذیرش نیست. اشتباهی که اکنون کشاورزان باید تاوان آن را پس دهند.