۰ نفر

واردات 33هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته به کشور

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۳
کد خبر: 299433
واردات 33هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته به کشور

یک منبع آگاه اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی 33 هزار تن برنج وارد کرده که مبدا آن ذکر نشده اما در مرحله بررسی وزارت بهداشت قرار دارد که اگر این موضوع تایید شود باید برای خلاصی از آن به دنبال راه چاره بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، پیش از اینکه ایران با مشکل کم آبی و کاهش بارش‌ها مواجه شود، برنج در استان‌‌هایی مانند گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، اردبیل و آذربایجان شرقی کشت می‌شد اما با دامن‌گیر شدن خشکسالی در کشور، وزارت جهاد کشاورزی به تمام استان‌های تولید کننده برنج ابلاغ کرد تا از کاشت برنج خودداری کنند و کاشت این محصول تنها در دو استان گیلان و مازندران مجاز باشد.

*واردات 33 هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته

پس از این ممنوعیت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی را با کشورهایی مانند هند، پاکستان و تایلند برای واردات برنج با تاییدیه وزارت بهداشت و آموزش کشور به امضا رساندند تا در زمانی غیر از زمان برداشت برنج که بازار با کمبود این محصول مواجه می‌شود بتوانند برنج مورد نیاز مردم را تامین کنند. البته گاهی تخلفاتی اعم از لغو بی‌موقع ممنوعیت واردات و یا واردات برنج‌ مشکل‌دار و آلوده به کشور هم وجود داشته است.

در جدیدترین این تخلف واردات 33هزار تن برنج تاریخ مصرف گذشته است که در این خصوص یک منبع آگاه اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی 33 هزار تن برنج وارد کرده که مبدا آن ذکر نشده اما در مرحله بررسی وزارت بهداشت قرار دارد که اگر این موضوع تایید شود باید برای خلاصی از آن به دنبال راه چاره بود.

این منبع آگاه در رابطه با راه خلاصی از دست این برنج خاطرنشان کرد: در صورت تایید عدم استفاده از این برنج برای مصرف در کشور این برنج یا از کشور خارج می‌شود و یا به عنوان خوراک دام برای مرغداری‌ها ارسال می‌شود.

*تکذیب دفن برنج در کویر

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات در این خصوص گفت: تاریخ مصرف این برنج ها نگذاشته و دوماه دیگر فرصت مصرف دارد اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید این موضوع را بررسی کنند تا ببینند که می‌توان این برنج را وارد بازار کرد یا نه که پس از تایید این ارگان برای این محصول تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورت تایید نشدن برنج برای مصرف یا از کشور خارج می‌شود و یا به عنوان دان مرغ به مرغداری‌ها ارسال می‌شود. این موضوع که در صورت عدم تایید در کویر دفن می‌‌شود صحت ندارد.

بنابر این گزارش: اگر تاریخ مصرف این برنج مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد که مشکلی در توزیع و فروش سریع آن وجود ندارد اما در غیر این صورت یا باید به دنبال کشور مقصد برای صادرات این برنج باشیم و یا با وجود ارز بالایی که صرف واردات آن شده 33 هزار تن برنج خوراک مرغان کشور خواهد شد.

طبق اطلاعات اعلام شده به خبرنگار ما کشور صادرکننده این برنج که تمام وجه خود را از صادرات آن دریافت کرده زیربار مشکل تاریخ مصرف آن نمی‌رود و آن را مشکل ما می‌داند که خودمان باید آن را حل کنیم.