۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

فروش کود یارانه‌ای با قیمت آزاد در بازار/ هر کیسه کود اوره 80هزار تومان!

۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 296876
فروش کود یارانه‌ای با قیمت آزاد در بازار/ هر کیسه کود اوره 80هزار تومان!

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: به رغم ادعاهای مطرح شده کود اوره یارانه دار دولتی وجود ندارد و اکنون این نهاده مهم با قیمت آزاد به دست کشاورزان می رسد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدشفیع ملک زاده در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه کشاورزان در برخی از مناطق هر کیسه  کود یارانه ای اوره را بیش از 80 هزار تومان می خرند، اظهار کرد: گرانی کودهای ضروری از جمله اوره موجب شده کشاورزان برای کشت محصولات تابستانه مانند چغندر و ذرت دچار مشکلات زیادی شوند.

وی یادآور شد: کشت این محصولات اهمیت زیادی برای کشور دارند به عنوان مثال؛ تا چند سال پیش وابستگی زیادی به واردات شکر داشتیم که با برنامه ریزی و تامین به موقع و با قیمت مناسب نهاده های مورد نیاز برای کشت آن اکنون به مرز خودکفایی نزدیک شده ایم.

ملک زاده با تاکید بر اینکه اگر برای کشت چغندر کود اوره به میزان نیاز تامین شود کشاورزان می توانند در هر هکتار8 تن برداشت کنند، افزود: اما بدون تامین این کود مهم کشاورزان نهایتا 2 تا 3 تن تولید خواهند داشت که اقتصادی نیست و هدر رفت منابع به شمار می رود.

وی ادامه داد: هم اکنون کشاورزان در اکثر نقاط کشور و به طور عمده در استان های؛ خوزستان، هرمزگان، سمنان، فارس، کرمان، مازندران و آذربایجان شرقی با کمبود شدید کود اوره یارنه ای مورد نیاز خود و افزایش قیمت آن روبه رو شده اند.

ملک زاده در پاسخ به این پرسش که اما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان متولی تامین کودهای یارانه ای از توزیع کود اوره به میزان نیاز در بین کشاورزان خبر داده است، گفت: یکی از مناطقی که هم کنون قابل رصد توسط کارشناسان این شرکت است شهر شوش در استان خوزستان است. کود اوره مورد نیاز کشاورزان برای کشت تابستانه در این شهرستان  16 هزار تن برآورد می شود در حالی که تنها 3 هزارتن کود توزیع شده و قیمت ها آن در بازار آزاد این شهر تقریبا به 3 برابر قیمت دولتی رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی در کشور حدود  4تا5 میلیون تن انواع کود تولید می شود اما، تنها 2 میلیون تن آن در داخل توزیع و مابقی آن صادر می گردد، توزیع این میزان کود درحالی است که حداقل نیاز کود در داخل کشور 3 تا 3.5 میلیون تن است.

ملک زاده نا فرمانی مدیران پتروشیمی از مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار برای تامین نیاز کود کشاورزان کشور را دلیل اصلی گرانی کود اوره یارانه ای در این روزها دانست.

به گفته وی؛ در شرایطی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده، صادرات به مذاق پتروشیمی ها خوشتر است.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور تاکید کرد: شرایط به وجود آمده توسط پتروشیمی ها و متولیان تامین و توزیع بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی ، حفظ امنیت غذایی، خودکفایی و حمایت از تولید داخلی است.

ملک زاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا موضوع از پتروشمی ها پیگری شده است، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان متولی می گوید پتروشیمی ها میزانی که مورد نیاز کشور است را تامین نکرده اند.

وی ادامه داد: سوال اینجاست که اگر پترشیمی ها کود اوره به میزان کافی برای تامین نیاز کود یارانه ای ندارد چرا در بازار آزاد این کود با قیمت گزاف و به وفورعرضه می شود؟ 

ملک زاده معتقد است که پتروشیمی ها بیشتر کود اوره را در بازار آزاد توزیع می کنند و با این کار زمینه برای استفاده فرصت طلبان را فراهم کرده اند.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور خواستار پاسخگویی شرکت خدمات حمایتی به عنوان متولی تامین و توزیع و پتروشیمی ها به عنوان تولید کننده کودهای کشاورزی برای شرایط به وجود آمده شد.

ملک زاده در پایان همچنین  از وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های نظارتی خواست با توجه به نیاز کشاورزان، نظارت خود را بر روند تامین و توزیع کودهای یارانه ای تشدید کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سه شنبه هفته جاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قیمت هر کیسه 50 کیلوگرمی کود یارانه ای اوره را 38 هزار و 800 تومان عنوان و از تامین 94 هزار تن کود یارانه ای برای توزیع خبرداد.