۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ضعف نظارت قیمت میوه را بالا برد/ ارزآوری 1میلیارد و 300میلیون دلاری پسته برای کشور

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 295771
ضعف نظارت قیمت میوه را بالا برد/ ارزآوری 1میلیارد و 300میلیون دلاری پسته برای کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کاهش چشمگیری در تولید میوه نداشته ایم علت اصلی افزایش قیمت در بازار را ناشی از ضعف نظارت دانست.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدعلی طهماسبی در نشست خبری که به مناسب هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: البته سایر عوامل مانند؛ افزایش هزینه سبد، کارگری، حمل و نقل، اجاره مغازه و نهاده های تولید نیز بر قیمت ها موثر بوده اند اما، بیش از هر عامل دیگری ضعف در نظارت قیمت میوه ها را در بازار بالا برده است.

وی ادامه داد: فقدان تشکل های قدرتمند و برندسازی درتولید موجب شده هر کس به بازار عرضه ورود کند و چندین بار بازچرخانی  اتفاق بیفتد و شاهد نوسانات زیادی قیمتی باشیم.

طهماسبی با تاکید بر اینکه ایجاد زنجیره ارزش با هدف ساماندهی تولید تا عرضه محصولات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قراردارد، افزود: در حال حاضر تجربه های موفقی در راه اندازی زنجیره تولید و عرضه در زعفران  داشته ایم  که می توان برای تمام محصولات کشاورزی استفاده شود.

وی در ادامه سخنان خود درباره صادرات محصولات باغی از کشور، گفت: در بخش صادرات محصولات باغی از سال گذشته تا چهار ماهه ابتدای امسال بیشترین حجم صادرات مربوط به سیب با 805 هزار تن و بیشترین ارزآورترین مربوط به پسته با ارزش صادراتی 1 میلیارد و 300 میلون دلار بوده است.

طهماسبی یادآور شد: سال گذشته دولت با رایزنی وزارت جهاد کشاورزی خط اعتباری خوبی معادل 600 میلیارد تومان برای صادرات محصولات باغی و سیاست بازار در برابر بازار را در نظر گرفت که تاثیر مثبتی در بهبود صادرات داشت.

وی همچنین از توسعه صادرات سازه های گلخانه ای خبر داد و گفت: صنعت تولید سازه های  گلخانه ای با توجه دولت به توسعه کشت گلخانه ای در سال های اخیر رشد قابل توجه ای داشته است به نحوی که سال گذشته موفق به صادرات 100 میلیون دلار سازه گلخانه های به کشور های منطقه شدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین درباره ناهماهنگی های این وزارتخانه با وزارت صنعت و مشکلات ناشی از آن برای بخش کشاورزی، گفت: بیشتر مشکل ما با گمرکات است که نسبت به اجرای ابلاغیه های بی دقت می کنند و سرعت لازم را ندارند.

طهماسبی ادامه داد: به عنوان مثال کیوی یکی از محصولاتی است که هر ساله وزارت جهاد کشاورزی قوانین صادرات آن را با کمک وزارت صمت به گمرکات ابلاغ می کند اما، همچنان شاهد کم دقتی گمرکات در رعایت شروط صادرات برای این محصول هستیم.

وی آنچه درباره ممنوعیت صادرات چای کشور نیز اتفاق افتاد را نمونه دیگر سهل انگاری های گمرک دانست.

طهماسبی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خسارات به باغات پسته و بحث های مطرح شده درباره افت شدید تولید و افزایش قیمت این محصول، گفت: سال گذشته بیش از 287 هزارتن پسته در کشور تولید شد اما امسال حداکثر تولید 170 هزارتن پیش بینی می شود.

وی اظهار کرد: آنچه تشکل ها درباره کاهش تولید پسته به 60 هزار تن در سالجاری عنوان می کنند بسیار بدبینانه بوده و قابل پذیرش نیست.

طهماسبی با تاکید بر اینکه از سال گذشته مقداری پسته در انبارها مانده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی و گرانی دلار صادرات ما از نظر وزنی افت می کند اما از نظر ارزشی کاهش چشمگیری نخواهد داشت.

وی با تاکید بر حفظ اهمیت بازار جهانی پسته ایران، گفت: بخش خصوصی هزینه گزافی برای ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی داده است و این مزیت نباید با بهانه های مانند افزایش قیمت در بازار داخلی از دست بروند، ضمن اینکه در شرایطی کنونی کشور نیاز به ورود ارز دارد و محصولات کشاورزی می توانند منبع خوبی برای تامین آن باشند.

طهماسبی با اشاره به صادرات حدود 1.5 میلیون تنی محصولاتی باغبانی از کشور، اضافه کرد: ارزآوری این محصولات برای کشور نزدیک 3 میلیارد دلار بوده است.

معاون وزری جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره علت کاشت و صادرات هنداونه با توجه به آب بر بودن این محصول، گفت: برخی هندوانه را به عنوان متهم اصلی مصرف آب در کشور می دانند درحالی که عمده این محصول به صورت دیم کشت می شود در سایر مناطق نیز کشت آن با آبیاری تیپ و مالچ پلاستیکی انجام می شود که مصرف آب را کاهش می دهد، بنابراین اگر موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود متوجه می شویم مصرف آب هندوانه آنقدرها هم که عنوان می شود، بالا نیست.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی انتقال تمامی محصولات آب بر به فضای بسته گلخانه و کاهش بیشتر مصرف آب برای کشت آن ها است.