۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کوچینگ و بیزینس کوچینگ چیست؟ بررسی انواع کوچینگ در کمتر از ۵ دقیقه

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 604968
کوچینگ و بیزینس کوچینگ چیست؟  بررسی انواع کوچینگ در کمتر از ۵ دقیقه

کوچینگ چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین ، در این مقاله در پی فهم این سوال که علم کوچینگ چیست بوده و در ادامه با اطلاعاتی که به دست میاوریم به پاسخ این سوال که  کوچینگ به چه معناست می پردازیم.

تفاوت کوچینگ با منتورینگ با زبانی ساده

از آنجایی که حرفه مربیگری یک رشته غیرقانونی است، بسیاری از افراد خود را مربی می نامند در حالی که در واقع مربی، راهنما، مشاور یا حتی معلم هستند.

معنی کوچینگ چیست؟ راهنما بودن کار تحسین برانگیزی است و هدف مشخصی را دنبال می کند. اما دیده شده که بسیاری از افراد آموزش ندیده خود را "مربی" می نامند و نهایتا در برخورد با مشتریان ناتوان هستند و غیر حرفه ای عمل می کنند.

سوال اصلی این است که کوچینگ یعنی چه؟ و چه کسی واقعا یک مربی و راهنماست؟

مربی های به اصطلاح فیک پول زیادی از مشتریان می گیرند اما بازدهی و نتیجه ی خوبی برای مشتری به ارمغان نمی آورند، به این دلیل که آموزش درست و اصولی در این زمینه ندیده اند.

مثلا شما انسان مهربانی هستید و از درد و دل کردن با آدمها خوشتان می آید، آیا درست که شما خود را به خاطر این کار مشاور بنامید؟

هدف این مقاله اینست که به شما کمک کند تا تفاوت بین این نقش ها را بدانید و کاملا متوجه شوید که یک مربی واقعی در مقابل این افراد چه ویژگی های شاخصی دارد؟

    آیا برای حل مشکلات و گره های گذشته خود نیاز به کمک دارید؟ (کوچینگ توسعه فردی)

    آیا به کسی نیاز دارید که به شما نشان دهد چگونه کسب و کار خود را بسازید؟ (کوچینگ کسب و کار)

    آیا به کسی نیاز دارید که به شما یاد دهد چگونه به سمت یادگیری های جدید بروید؟ (کوچینگ تحصیلی)

    آیا به کسی نیاز دارید که به شما کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید؟ (لایف کوچینگ)

اگر به هر یک از این چند سوال بله گفتید، نیازی به مربی ندارید بلکه شما به یک مشاور و راهنما نیاز دارید.

انواع کوچینگ

مربی یا کوچ به چه معناست؟

مکالمه های خاصی که بین مشاور و مشتری اتفاق می افتد تا نتیجه ی مطلوبی حاصل شود مشاوره کوچینگ نام دارد.

مربیان به شما آموزش نمی دهند، اما با استفاده از مهارت های گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات قدرتمند، گسترش فرآیند های فکری، شناسایی باور های محدود کننده و طراحی مراحل اقدام و پیگیری به شما کمک می کنند تا در پیدا کردن راه مناسب خود موفق باشید.

2

کوچینگ کسب و کار به چه معناست؟

اصول کوچینگ

کیت وب، کارشناس برجسته در زمینه کوچینگ اینگونه می گوید:

برای اکثر رهبران، شیوه های مربیگری حرفه ای خلاف شهود است. به این ویژگی ها توجه کنید:

    مربیان صحبت نمی کنند، آنها گوش می دهند.

    مربیان اطلاعات نمی دهند، آنها سوال می پرسند.

    مربیان ایده ارائه نمی دهند، آنها از بین صحبت های مشتریان ایده تولید می کنند.

    مربیان داستان خود را به اشتراک نمی گذارند، آنها از تجربه مشتری بهره می برند.

    مربیان راه حل ارائه نمی دهند، آنها تفکر مشتری را گسترش می دهند.

    مربیان توصیه نمی کنند، آنها به مشتریان قدرت انتخاب می دهند.

بیزینس کوچینگ چیست؟

چرا پیدا کردن یک مربی معتبر در کوچینگ سازمانی مهم است؟

مرجع معتبر در حرفه مربیگری فدراسیون بین المللی مربی یا ICF است. آنها استاندارد هایی را برای آموزش شایستگی ها و اخلاق تعیین کرده اند.

شما باید ساعت های زیادی آموزش، تمرین و راهنمایی ببینید. تا مهارت های شما بررسی شود و گواهینامه مربی گری خود را دریافت کنید.

متأسفانه، برنامه‌ هایی وجود دارند که قول می ‌دهند افراد را به‌عنوان «مربی» تایید کنند، اما در واقع از استاندارد های ICF پیروی نمی‌کنند.

افرادی بوده اند که برای مربی شدن پول زیادی پرداخت کرده اند، اما متوجه شده اند که در کلاس های سازمانی ای شرکت کرده اند که برنامه درسی آنها توسط ICF تایید نمی شود.

بنابراین اگر می‌خواهید مربی پیدا کنید، به دنبال فردی باشید که دارای گواهینامه معتبر با ACSTH (ساعت ‌های آموزشی خاص مربی تایید شده) و همچنین دارای اعتبار ICF باشد.

سایر مشاغل در مقایسه با مربیان:

مشاور:

 به دنبال کشف مسائلی در گذشته مشتریان است که مانع از موفقیت آنها می شود. از تکنیک ها و ابزار های ویژه ای برای درک این مسائل استفاده می شود و باعث بهبود آنها می شود تا مراجعه کننده بتواند روبه جلو حرکت کند.

در حالی که مربیان و مشاوران ممکن است از بسیاری از تکنیک های گفتگوی مشابه استفاده کنند، مربیگری از زمان حال آغاز می شود و آینده محور است.

مربی (کوچ):

کسی که در زمینه خاصی تخصص دارد و آن یادگیری را به اشتراک می گذارد. مربیان در زمینه تخصصی خود دانش، مشاوره، راهنمایی، تصیح و تشویق می کنند. یک مشاور در حرفه خود کار می کند، در حالی که یک مربی با کشف، تغییر و مهارت های ارتباطی خوب می تواند هر کسی را راهنمایی کند.

مشاور:

متخصصانی که برای دادن راه حل پول می گیرند.

آنها مشکل را تشخیص داده و راه حل پیشنهاد می کنند. خیلی وقت ها هم راه حل را اجرا می کنند.

مربیان نیز بر روی راه حل ها تمرکز می کنند، اما با این تفاوت که راه حل ها را از مشتری بیرون می کشند. مربی ها از مشتری در ایجاد یک برنامه از مرحله اقدام تا اجرای آن حمایت می کنند. در نهایت، مشتریان ظرفیت حل مشکلات را در طولانی مدت به دست می آورند.

برخی از مشاوران، راهنمایان یا مربیان نیز در ابزار های مربیگری ترکیب می شوند. چرا؟ زیرا پرسیدن سوال یکی از قوی ‌ترین راه‌ هایی است که باعث می شود افراد در درون خود جواب ها را کشف‌کنند.

و مطالعات نشان می‌دهند که وقتی برای خود تصمیم می‌گیرید، بهتر از این است که کسی به شما بگوید چه کاری انجام دهید، در نتیجه به آن پایبند خواهید بود.

معنی کوچینگ

مربی به شما کمک میکند تا عظمتی را که در درونتان وجود دارد پیدا کنید و به اهدافتان برسید، این معنی کوچینگ است.