۰ نفر

چگونه در زمینه نگهبانی و انتظامات ساختمان فعالیت کنیم؟

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴
کد خبر: 539598
چگونه در زمینه نگهبانی و انتظامات ساختمان فعالیت کنیم؟

نگهبانی ساختمان شغل ساده ای نیست. اگر به مجتمع‌های مسکونی رفته باشید، حتما افرادی را با لباس فرم و فیزیک بدنی عالی مشاهده کرده اید. این افراد نگهبانان ساختمان ها هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان؛ بسته به ساختمان و بزرگی و تعداد جمعیت ساکن در آن، نوع حساسیت و فعالیت نگهبانان تغییر خواهد کرد.

 اصولا در ساختمان‌های مسکونی بزرگ، سرایدار و نگهبان متفاوت هستند اما در ساختمان های کوچک حتی تا 40 واحد هم این دو شاید یک نفر باشند. به هر حال، اگر شما علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستید، مطالعه این مطلب برای شما توصیه می شود.

نگهبان کیست؟

نگهبان فردی است که وظیفه حفظ جان و مال و سرمایه های مردم و بخش های مختلف ساختمان را برعهده دارد. البته نگهبانان ساختمان های بزرگ را گروهی از افراد تشکیل می دهند. پس اگر می خواهید به عنوان نگهبان استخدام شوید، اول از همه باید بدانید که وظیفه شما حفظ جان و تمام مال و سرمایه های ساکنان آن جاست و اگر اتفاقی بیفتد، شما مسئول هستید.

نگهبان چه کاری در ساختمان باید انجام دهد؟

در حالت کلی، وظیفه نگهبان حفظ تمام اموال و تجهیزات ساختمان است. یک وسیله گم شود، نگهبان باید پاسخ دهد. در مکان هایی که سرایدار و نگهبان یک نفر است، وظیفه ارائه گزارش در خصوص خرابی تجهیزات هم بر عهده او است.

  گشت زنی و اطمینان از امنیت محیط ساختمان

   نظارت و بررسی دوربین‌های مداربسته و تجهیزات امنیتی

  نظارت بر ورود و خروج ساکنان، مهمانان، پیک موتوری، کارگران تعمیرات و افراد غریبه

  ارائه گزارش روزانه یا هفتگی به مدیر در باره ورود و خروج‌ افراد غریبه، مزاحمت‌ها و مشکلات پیش آمده

  سرکشی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های هشدار و زنگ خطر، در‌ها و پنجره‌ها

  سرکشی مداوم به بخش‌های مختلف، پیشگیری از هرگونه آتش سوزی، دزدی و سرقت

  ارتباط سریع با پلیس و نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس پزشکی در مواقع بروز مشکل

نگهبان چه مهارت و ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نگهبان اولین کسی است که افراد هنگام ورود با او مواجه می شوند. برخی فکر می کنند که نگهبانان فقط باید قوه بدنی بالایی داشته باشند، در صورتی که چگونگی رفتار در این جا بیشتر از همه اهمیت پیدا می کند. در حقیقت باید گفت که ویژگی و مهارت های نگهبان به دو دسته  اخلاقی - رفتاری و بدنی تقسیم می شود.

  مسئولیت‌پذیری، صداقت و قابل اعتماد بودن

توانایی کار به مدت طولانی (شیفت کامل ۲۴ ساعته)

  توانایی مدیریت استرس و بحران

  روابط عمومی خوب، مهارت‌های ارتباطی بالا

و سرعت عمل بالا

  برخورد خوب و مودبانه با افراد به ویژه مهمانان

  مهارت کار و استفاده از سیستم‌های اطفای حریق و کپسول آتش نشانی

  خوش برخورد بودن و آراستگی ظاهری

  توانایی کنترل خود در موقعیت‌های بحرانی و پیچیده

  اطلاع نسبی از قوانین و مقررات قانونی مرتبط با شغل نگهبانی

  توانایی کار به صورت انفرادی و گروهی

  برخورداری از سلامت جسمی و قدرت بدنی مناسب برای برخورد با مزاحمان احتمالی

آشنایی با اصول کمک های اولیه

نکته جالب و مهم این که اکنون شرکت های زیادی وجود دارند که در زمینه آموزش نگهبانان به صورت حرفه ای عمل می کنند. شما می توانید با ثبت نام در این شرکت ها، علاوه بر یادگیری تمام فنون نگهبانی به صورت حرفه ای ، کار بهتر و سریع تری پیدا کنید.

مسئله دیگر این که نگهبان باید توانایی مقابله با دزدان را داشته باشد. از این رو قدرت بدنی بالا مسئله حیاتی است. همچنین همیشه باید سعی کند که خود را از نظر بدنی، ثابت نگه دارد.

چقدر باید هزینه کرد؟

در حقیقت این یک کار خدماتی به حساب می آید. تنها کاری که شما باید بکنید، این است که به صورت حرفه ای دوره های نگهبانی، شامل مهارت های رفتاری و دفاع شخصی را یاد بگیرید. در حقیقت شما در ابتدا باید برای یادگیری هزینه کنید. هرچه تسلط تان به این موارد بیشتر باشد، کار بهتری پیدا خواهید کرد. از نظر تحصیلات، نیازی به مدرک دانشگاهی نیست.

برای همین اگر از طریق شرکتی اقدام کنید، حداقل خیال تان از این بابت راحت است که تمام حقوق و مزایای خود را دریافت خواهید کرد. اگر بخواهید به صورت مجزا با ساختمانی قرارداد ببندید، مدیران خیلی زیر بار موارد حقوقی نمی روند. البته مجتمع های مسکونی بیشتر با شرکت ها برای تامین امنیت قرارداد می بندند.