۰ نفر

نحوه ورود به کسب و کاری فنی؛

چگونه آچار به دست شویم؟

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 398238
چگونه آچار به دست شویم؟

کودک که بودم، چیزی حدود ۹ سالگی، هر وقت تلویزیون یا یکی از دستگاه‌های خانه خراب می‌شد به همراه پدرم به نزدیک‌ترین تعمیرگاه تخصصی چنین دستگاه‌هایی می‌رفتیم. اولین چیزی که در مغازه آن جا توجه ما را جلب می‌کرد، وجود تعداد بسیار زیادی دستگاه برای تعمیر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، تعمیرکار برای هر تعمیر دستگاه‌ مانند تلویزیون یا تلفن، نسبت به آن زمان، مبلغ بالایی می‌گرفت.  البته من خیلی حساب‌وکتاب سرم نمی‌شد، به هرحال بچه بودم و نمی‌توانستم بفهمم که ما چقدر برای تعمیر هزینه پرداخت کرده‌ایم؛ آیا بالا بوده است یا خیر. هر بار که یکی از دستگاه‌های خانه خراب می‌شد، پدرم این نکته را به من یادآوری می‌کرد که الان بهترین کار، کار تعمیرات است. اگر بلد بودیم هم خودمان می‌توانستم انجام بدیم، هم این که سفارش بقیه را می‌گرفتیم و پول خوبی به جیب می‌زدیم.  البته این فقط طرز تفکر پدر من نبود  بلکه همه بزرگ‌ترها چنین فکر می‌کردند و جالب این جاست که در دنیای مدرن امروزی هم هنوز این تصور وجود دارد. خیلی از افراد به سودای پولدار شدن وارد حوزه تعمیرات می‌شوند.  کار تعمیراتی از دور خیلی قشنگ است.  یک کار فنی است که وقتی چیزی را تعمیر می‌کنید و نتیجه مثبت آن را می‌بینید،  خستگی کل کار از وجودتان خواهد رفت؛ اما از این که یک تعمیرکار حرفه‌ای چه مسیری را پیموده است، اطلاعی ندارید. مشتریان از  دور فکر می‌کنند که تعمیر یعنی باز و بسته کردن چهار مهره و جابه جا کردن چند قطعه و در نتیجه به راحتی دستگاه تعمیر می‌شود؛ اما خب نمی‌دانند که  برای یاد گرفتن همین مراحل تعمیر، تعمیرکار چه سختی‌هایی کشیده است. چیزی که ما زیاد داریم تعمیرکار است؛ اما موردی که واقعاً کم می‌توان مشاهده کرد، تعمیرکار  خبره است.

حوزه تعمیرات می‌تواند یک شغل پردرآمد باشد. البته باید گفت سختی‌های خاص خودش را نیز دارد؛ اما اگر اصول آن را به خوبی بدانید و همیشه خود را به روز نگه دارید در همان اول کار می‌توانید آوازه زیادی کسب کنید.  متأسفانه خیلی از تازه‌واردان نمی‌دانند برای ماهر شدن در این کار چه راهی را باید بپیمایند.  آن‌ها با این فکر وارد می‌شوند که تعمیر کردن یعنی باز و بسته کردن دستگاه و تعویض چند قطعه، اما باید گفت این مرحله آخرین بخش تعمیرات است. پیدا کردن عیب اولین قدم است که یک تعمیرکار ماهر می‌تواند به خوبی آن را تشخیص دهد.به‌هرحال هستند جوانانی که عاشق کار تعمیراتی اند و از این رو ما در این مطلب این بار به سراغ آقای مهدی زاده رفتیم. فردی باتجربه که از ۱۸ سالگی در حوزه تعمیرات دستگاه تلفن، فکس و چندکاره فعالیت کرده است. الان هم با ۲۰ سال تجربه دارای نمایندگی تعمیرات برند پاناسونیک در تهران است. آقای مهدی زاده برای آن‌هایی که قصد ورود به این کار را دارند چند توصیه داشته است که ما آن‌ها را در ادامه برای شما نوشته‌ایم.

تجربه کسب کنید

 وارد شدن به حوزه تعمیرات دستگاه مانند تلفن فکس و چندکاره همیشه با چالش روبه رو است. هرسال یا هرچند وقت یک‌بار نمونه‌های جدیدی وارد بازار می‌شود. این نمونه‌ها با موارد قبلی از نظر ساختار متفاوت است، تعمیرکاری در این جا می‌تواند موفق شود که اطلاعات و دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارد؛ یعنی هر روز در اینترنت به انواع مشکلات و چگونگی برطرف کردن آن‌ها آشنا شود. حتی می‌تواند از همکاران خود بپرسد.تا می‌توانید  باید تجربه کسب کنید؛ حتی اگر کلاس‌های تعمیرات الکترونیکی بروید، باز هم  توصیه نمی‌کنیم که بدون کسب تجربه و به اصطلاح شاگردی نکردن در یک مرکز تعمیراتی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خود باشید. به غیر از  چالش تعمیرات، موارد دیگری هم وجود دارد که در دل کار خود را نشان می‌دهند؛ برای مثال، هنگام رفتار بد مشتری و چگونگی برخورد با آن، خراب شدن قطعه اصلی و نبود آن در بازار و غیره.

حوزه تعمیرات خود را مشخص کنید

 قبل از این که وارد مرحله کسب تجربه شوید،  حوزه تعمیرات خود را مشخص کنید. این که دقیقاً چه دستگاهی را می‌خواهید تعمیر کنید و قصد ورود به حوزه کدام برند را دارید. به‌هرحال هر دستگاهی مانند تلفن، چاپگر و غیره ساختار خود را برای تعمیر دارد. همچنین هر برندی از یک اصولی پیروی می‌کند. البته باید گفت شخصی که تعمیر تلفن یک برند را به خوبی یاد می‌گیرد، می‌تواند دیگر برندها را هم تعمیر کند؛ اما خوب تا آشنا شدن با چالش‌های آن باید زمانی را اختصاص دهد.  هر چه در حوزه تعمیرات با تخصص‌تر باشید، اعتبار و مشتری بیشتری به دست خواهید آورد. به‌هرحال برای افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند، توصیه می‌شود که اول از همه اصول کلی تعمیرات را یاد بگیرند.  بعد که به آن‌ها مسلط شدند، یک حوزه را برای خود مشخص کنند.

چقدر سرمایه نیاز است

 این نوع کسب‌وکار، کاری است که به سرمایه دانشی و مالی نیاز دارد. در خصوص بحث مالی، به هرحال شما نیاز به ابزارهای تعمیرات و عیب‌یابی دارید. همچنین باید قطعات اولیه‌ای را هم برای جایگزینی داشته باشید. هم اکنون و با توجه به تورم پیش رو، حدود حداقل 30 میلیون سرمایه فقط برای خرید تجهیزات اولیه لازم است. این تجهیزات می‌تواند شامل دستگاه‌های ریز مانند پیچ گوشتی و آچار یا خرید میز، کشو و غیره برای قرار دادن تجهیزات روی آن‌ها باشد. در خصوص اجاره مکان هم شما متراژی حدوداً اندازه اتاق نیاز دارید. میزان اجاره هم به مکان شما بستگی دارد. توصیه می‌شود که مکان خود را در نقاط شلوغ شهر یا نزدیک مراکز کامپیوتری اجاره کنید.

اما بیشتر از هر چیزی بحث سرمایه دانشی در این جا اهمیت دارد.  تا زمانی که به صورت کامل همه اصول فنی را یاد نگرفته‌اید، وارد این حوزه نشوید.  هم اکنون تعمیر هر دستگاهی اصول اولیه را دارد. باید به خوبی آن‌ها را بشناسید و بر تعمیرات آن مسلط شوید. البته که همیشه باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارید. دستگاه‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند، حداقل روش باز و بسته کردن آن‌ها متفاوت است.  از طرفی برد آن‌ها ممکن است متفاوت با نمونه‌های قدیمی باشد. پس باید از طریق اینترنت یا پرسیدن از طریق دوستان و همکاران خود همیشه اطلاعات تان را در این زمینه به روز نگه دارید.

 کار کردن در این حوزه بسیار سخت است. این روزها دست در این کار زیاد شده و کسی موفق است که اطلاعات به روز داشته باشد و بتواند با تجهیزات خود حداقل ۹۰ درصد مشکلات را برطرف کند. قبل از ورود به این کار لازم است که جواز کسب دریافت کنید. دریافت جواز هم مشکلات خاص خود را دارد. باید ابتدا مدارک لازم را تهیه کرده و سپس در دوره تعیین شده شرکت کنید. در صورتی که امتحان را به خوبی پشت سر بگذارید، به شما جواز کسب می‌دهند.

موفق شدن در این حوزه

 برای موفق شدن در این حوزه فقط دانش فنی و داشتن تجهیزات به روز نیاز نیست بلکه باید پشتکار داشته و فعالیت خود را تبلیغ کنید. همچنین اصول مشتری مداری را بدانید. این روزها مشتریان به رفتار فروشنده  حساس هستند. فقط کافی است که یک رفتار بد از یک تعمیرکار مشاهده کنند. حتی اگر کارشان هم خوب باشد، سری بعدی به سراغ رقیب شما خواهند شد. از طرفی هم به دلیل زیاد شدن دست باید فعالیت خود را از طریق فضای مجازی به صورت فیزیکی تبلیغ کنید.  در کنار آن به روز بودن دانش خود را هم به هیچ وجه نباید به فراموشی بسپارید.

چالش این کار

 تنها چالشی که روبه‌روی تعمیرکاران دستگاه وجود دارد، به روز شدن دستگاه است. هرسال مدل‌های جدیدی وارد بازار می‌شود که تعمیرگاه باید تمامی اصول تعمیرات آن‌ها را یاد بگیرد. گاهی این زمان به‌روزرسانی آن‌قدر کم است که تعمیرگاه فرصت یادگیری همه چیز را با هم ندارد. از طرفی مشکلاتی که دولت یا بعضی مشتریان سر راه تعمیرکاران قرار می‌دهد مانع  فعالیت موفقیت‌آمیز آن‌ها خواهد شد. کار سختی است؛ اما اگر پشتکار داشته باشید و همیشه خود را به روز نگه دارید، پیشرفت خوبی در آینده به دست خواهید آورد.