۰ نفر

قیمت عجیب یک بنز ۶۲ ساله در ایران + فیلم

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۷
کد خبر: 703517
قیمت عجیب یک بنز ۶۲ ساله در ایران  + فیلم

مرسدس‌بنز مایلر؛نامی که در صنعت ساخت کامیون و خودروهای سنگین در ایران،بسیار پررنگ است. اما اگر مالکین این برند معروف بدانند در ایران تریلی ده چرخ ۶۲ ساله شان به قیمت ۱۰۰ هزار دلار معامله می شود ، برق از سرشان می پرد!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، تریلی های ده چرخ بنز، از حوالی ۱۹۵۰ به بعد برای خود شهرتی جهانی یافتند. آنها در ایران هم بازار ویژه ای داشتند و برای خود نامی ویژه پیدا کردند. مایلر نامی است که در ایران به آن معروف شدند و به طور رسمی چنین اسمی در بین محصولات مرسدس‌بنز دیده نمی‌شود.

قیمت عجیب بنز در ایران

تولید این کامیون از سال ۱۹۵۹ در آلمان شروع شد و تا سال ۱۹۹۵ برای صادرات ادامه پیدا کرد. مدل‌های سبک‌تر این سری در شهر مانهایم و مدل‌های سنگین‌تر در شهر گاگناو آلمان تولید می‌شدند.

کامیون سری L مرسدس به سرعت در آفریقا و آمریکای جنوبی و در نهایت خاورمیانه معروف شد. یکی از معروف ترین خطوط تولید بنز سنگین در آن سال ها کارخانه تولید کامیون در ایران بود. مایلر از سال ۱۳۳۹ در ایران تولید می‌شود و به فروش می‌رسد.

قیمت عجیب بنز در ایران

بر اساس آخرین آگهی پیش فروش کارخانه ای این کامیون ده چرخ ، قیمت کارخانه ای این محصول حدود ۳ میلیارد تومان است. اما در آگهی های فروش آن در سایت های فروش خودرو به قیمت های سرسام آوری چون ۵ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان هم برای نمونه های صفر کیلومترش می رسید که با قیمت حدودی دلار در بازار آزاد تهران ، به رقمی حدود ۱۰۰ هزار دلار می رسد. یعنی تکنولوژی ۶۰ سال قبل ساخت کامیون که اقلا ۳۰ سالی می شود که از گردونه ساخت خارج شده است ، رقمی حدود ۱۰۰ هزار دلار در ایران قیمت دارد!

قیمت عجیب بنز در ایران

کارخانه بزرگ کامیون‌سازی‌ "گروه صنعتی خاور" تحت لیسانس مرسدس‌بنز در سال ۱۳۳۸ در ایران تاسیس شد و در آن زمان جزو کشورهای خاص مونتاژ کننده این کامیون‌ها بود.

مرسدس‌بنز مایلر در مدل‌ها و نسخه‌های مختلفی تولید شد که به صورت مختصر معروف‌ترین مدل‌ها آن را بررسی می‌کنیم.

مدل ۲۶۲۸ در دو نوع کشنده و کمپرسی در ایران وارد شد.

پیشرانه OM۳۵۵LA با حجم ۱۱.۵ لیتر و ۶ سیلندر خطی در این کامیون،توانایی تولید ۲۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۶۰ نیوتون‌متر گشتاور را داشت.این موتور مجهز به توربوشارژ است.گیریکس ۱۶ دنده در کامیون ۲۶۲۸ ساخت شرکت ZF است.استاندارد آلایندگی این کامیون یورو ۲ بود که از لحاظ سازگاری با محیط زیست،نیاز به توضیح ندارد!

بعد از این کامیون،مدل‌های ۱۹۲۴ باری و کمپرسی و ۲۶۲۴ کمپرسی در ایران باقیماندند که به تازگی طرح پیش‌فروش آنها هم آغاز شد. همان پیشرانه OM۳۳۵LA در این دو مدل نصب است.

قیمت عجیب بنز در ایران

 

حالا قرار است ایران‌خودرو در اقدامی جدید به عرضه مدل ۲۶۳۰ بپردازد.

قیمت عجیب بنز در ایران

مدلی که آن را هم مرسدس‌بنز گردن نمی‌گیرد! تغییرات ظاهری آن قابل توجه است.برای اینکه خسارات وحشتناک ناشی از تصادف به اصطلاح شاخ به شاخ این کامیون کمتر شود،سپر جلویی را ادامه داده‌اند که معلوم نیست از استحکام خوبی برخوردار است یا نه!؟ تغییر قدرت پیشرانه از ۲۵۰ به ۳۰۰ اسب‌بخار،استاندارد آلایندگی یورو ۴ ،ترمز جلو و عقب کاسه‌ای و ترمز ضد قفل ABS از تغییرات و امکانات این کامیون هستند. پیکان و پراید و پژو ۴۰۵ بالاخره از خط تولید خداحافظی کردند؛ اما سود سرشار ساخت و قروش این کامیون ها از عواملی است که باعث می‌شود تولید این کامیون و خودروهایی مثل نیسان آبی در ایران متوقف نشود!