۰ نفر

پیام رییس جمهور در کنفرانس بین المللی کشورهای اسلامی

۱۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۰
کد خبر: 687019
پیام رییس جمهور در کنفرانس بین المللی کشورهای اسلامی

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی «اسلام، عدالت و تعادل، اصول الهی و نظم جهانی» با قرائت پیام رئیس جمهور کشورمان در مسکو آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این کنفرانس بین‌المللی که بمناسبت یکهزار و صدمین سال ورود اسلام به روسیه برگزار می‌شود، بیش از ۱۵۰ نفر از علماء، روحانیون و اندیشمندان مسلمان اهل تسنن و تشیع از ۴۰ کشور اسلامی حضور دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسم دولابی مشاور رییس جمهور در آغاز این نشست اسلامی، پیام رییس جمهور کشورمان خطاب به شرکت کنندگان در این نشست بین‌المللی را قرائت کرد.

در بخشی از پیام حجت‌الاسلام رییسی آمده است: دین اسلام در برهه‌ای از تاریخ این جهان نمایان شد که سیاهی و ظلمت جهل، ستم، فساد و کج‌روی، عرصه حیات را بر نوع بشر تنگ کرده بود و پیامبر اسلام، این اسوه معنویت و اخلاق، ودیعه صلح و امنیت را در سپهر عدالت برای بشریت به ارمغان آورد و راه سعادت و هدایت را به روی مردم گشود.

در بخش دیگری از پیام رییس جمهور کشورمان آمده است: در سایه رهنمود‌های قرآنی و سیره و منش رسول گرامی اسلام ص و اهل بیت پاک و مطهر ایشان، دین اسلام، دین رأفت و رحمت برای همه ادیان و ملل جهان شد، امری که در عمل با انقلاب اسلامی ایران محقق شد و ایران در سایه اسلام توانست این افتخار را بدست آورد که بر سیطره و سلطه قدرت‌های مستکبر فائق آید و یک ملت مستقل بنا شود.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از این پیام تاکید کرده است: سیطره‌جویان و مستکبران تلاش کردند با بسیج شبکه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و ایجاد گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش، این حقیقت را وارونه به جهانیان معرفی نمایند، غافل از آنکه تاریخ تمدن بشری فراموش نمی‌کند که این مجاهدت‌های نبی‌اعظم (ص) و اهل بیت ایشان بود که توانست ظرفیت ملت‌های مختلف در غرب آسیا را بیدار سازد و آن‌ها را به پایه‌گذاران یک تمدن بزرگ اسلامی مبدل کند.

در این پیام آمده است: به گواهی تاریخ، روسیه از اولین کانون‌های حضور اسلام در سرزمین‌های دوردست به شمار می‌رود و ما ایرانیان مسلمان به خود می‌بالیم که شهر تاریخی دربند، که کانون تلفیق و تلاقی فرهنگ روسی، ایرانی و اسلامی است، نخستین معبر و نقطه کانونی حضور مسلمانان در این سرزمین پهناور است.

در بخش دیگری از پیام رییس جمهور کشورمان به شرکت کنندگان در کنفرانس اسلامی مسکو آمده است: امروز حضور اسلام بعنوان دومین دین بزرگ روسیه، این کشور را به بزرگترین جامعه مسلمانان اعم از شیعیان و برادران اهل تسنن در میان کشور‌های غیر اسلامی تبدیل کرده است، با این تفاوت که اسلام در روسیه برخلاف سایر کشور‌های غیراسلامی، یک دین تاریخی-فرهنگی و دارای ریشه هزار ساله در این سرزمین است.

در این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران با توجه به رهنمود‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی، همچون گذشته و در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، همواره خواستار توجه به ظرفیت‌های دین اسلام در کشور پهناور روسیه، با هدف توسعه تمایلات دوجانبه بوده است و در این راه از هیچگونه مساعدت و همکاری فروگذار نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر دولابی نماینده رییس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جزائری عضو هیات علمی جامعه‌المصطفی العالمیه و دکتر عبدالهی مدیر نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در روسیه و حوزه اوراسیا اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس بین‌المللی هستند.

این کنفرانس دو روزه با مشارکت اداره مفتیات روسیه، جامعه المصطفی العالمیه، سازمان دیانت ترکیه، سازمان‌های دینی اهل سنت و تشیع روسیه برگزار می‌شود و طی آن نمایندگان دینی کشور‌های حاضر، دیدگاه‌های خود درباره راه‌های تقویت وحدت، عدالت، صلح و برادری بین مسلمانان را ارائه خواهند کرد.