۰ نفر

تلویزیون اقتصادآنلاین؛

بورس در منطقه هشدار

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 652772
بورس در منطقه هشدار

بورس شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و اگر ملاک را شاخص کل قرار دهیم از انتهای اردیبهشت ماه تا امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه، بورس بازدهی منفی حدود ۷.۵ درصدی را ثبت کرده است. البته در همین بازه زمانی شاخص هموزن حدود ۱۰ درصد افت را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هر چند اگر از دید تکنیکالی، بورس شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و اگر ملاک را شاخص کل قرار دهیم  از انتهای اردیبهشت ماه تا امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه، بورس بازدهی منفی حدود ۷.۵ درصدی را ثبت کرده است. البته در همین بازه زمانی شاخص هموزن حدود ۱۰ درصد افت را نشان می‌دهد.

می‌توان نقاط مختلفی را برای برگشت بازار پیدا کنیم اما به نظر می‌رسد مشکل اصلی بازار جای دیگری است و آن رکود عمیقی است که می توان در معاملات مشاهده کرد.

ارزش معاملات خرد در پایان معاملات امروز به حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که کم‌ترین میزان در سال ۱۴۰۱ به شمار می ‌رود. نکته نگران کننده این است که در هفت روز معاملاتی گذشته، چهار مرتبه رکورد کم‌ترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ شکسته شد که نشان دهنده عمق رکود بازار است.

از سوی دیگر امروز برای بیستمین روز معاملاتی پی در پی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. به طور کلی در سال ۱۴۰۱ از ۷۲ روز معاملاتی در ۵۲ روز شاهد خروج پول حقیقی بودیم. نکته نگران کننده این است که از انتهای اردیبهشت ماه و هم زمان با آغاز روند نزولی بورس، در ۳۸ روز معاملاتی، ۳۶ روز خروج پول حقیقی ثبت شده که نشان از انتظارات منفی سهامداران از آینده بازار است.

روند دو عامل تعیین کننده ارزش معاملات خرد و همچنین جریان پول حقیقی هر دو بر عمق رکودی که بر بازار حاکم است تاکید می‌کند. موضوعی که ناشی از تشدید ریسک های سیستماتیک بازار است؛ از آینده مبهم برجام گرفته تا تشدید قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح بازارهای کامودیتی