۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بانوان تماشاگر بازی تیم ملی، گزینشی بودند؟

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 604894
بانوان تماشاگر بازی تیم ملی، گزینشی بودند؟

هرچند پس از مدت‌ها بانوان ایرانی هم توانستند بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند اما بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به گزینشی بودن افراد حاضر در ورزشگاه اعتراض دارند.

اقتصاد آنلاین- امیر جهانی؛ پنجشنبه و در یک شب باشکوه، تیم ملی ایران توانست با شکست عراق، صعودش به رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را قطعی کند. اتفاقی که شادی آحاد جامعه را به همراه داشت و البته حاضرین در ورزشگاه آزادی هم شعف بیشتری از این موضوع داشتند. پس از مدت ها، درب های استادیوم آزادی به روی تماشاگران باز شد و البته حضور حدودا ۲ هزار بانوی طرفدار فوتبال هم جو شورانگیزی را در ورزشگاه پیر آزادی به وجود آورده بود. با این حال سوالی که بسیاری از مردم در این مدت مطرح کردند این بود که این خانم ها چگونه توانستند به استادیوم آزادی برسند؟

 سامانه بدون حضور بانوان!

همانطور که قبل از آغاز مسابقه ایران و عراق در اقتصاد آنلاین نوشتیم، سامانه بلیت فروشی تا ساعاتی پیش از آغاز مسابقه اصلا کار نمی کرد و هیچکس نمی توانست بلیتی تهیه کند. البته گویا در لحظات آخر و به هر زحمتی بود سایت توانست به علاقه مندان خدمت رسانی کند اما صحبت های مردم حاضر در ورزشگاه حاکی از این بود که خیلی از دوستان آنها حتی با زحمت فراوان هم نتوانستند بلیتی تهیه کنند. 

البته اوضاع برای آقایان بسیار بهتر از بانوان بود چراکه از ابتدای بازشدن سایت تا شروع مسابقه، مدام این سامانه اعلام می کرد که ظرفیت باقی مانده برای خرید بلیت بانوان صفر است! پیگیری خبرنگار اقتصاد آنلاین از اطراف و ورودی های ورزشگاه آزادی هم نشان می داد که کمتر زنی توانسته از طریق سامانه و شخصا اقدام به خرید بلیت کند و عمدتا بانوان حاضر در آزادی، از طریق "اطرافیان" توانستند بلیت بازی را تهیه کنند. اطرافیان یعنی کسانی که به هر طریقی در فدراسیون، وزارت خانه و یا مجموعه ورزشی آزادی مشغول فعالیت بوده و یا هستند که همین موضوع شائبه حضور گزینشی بانوان در ورزشگاه را مطرح کرده است.

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش با تکذیب این موضوع در این باره به فرهیختگان گفته است:" شائبه‌هایی پیش آمد که اینطور نبود گزینشی انتخاب کنیم. ترافیک سایت سنگین بود ضمن اینکه تاییدیه گرفتن بلیت منوط به زدن دو دز واکسن بود و باید چهارده روز از دز دوم واکسن گذشته باشد که وزارت بهداشت به شکل الکترونیک لحاظ کرده بود. هرکسی که تاییدیه الکتریکی می‌گرفت، مشکلی برای ثبت درخواست نداشت."

شاید نتوان نام گزینشی بودن را روی تمام بانوانی که پنجشنبه شب در ورزشگاه آزادی حاضر بودند، گذاشت و البته درست است که ظرفیت محدودی در اختیار بانوان قرار داشت اما خب به هرحال باید به این موضوع اشاره کرد که بخش زیادی از حاضرین بدون اینکه اصلا تلاشی برای خرید بلیت داشته باشند و یا اصلا آدرس سایت را بدانند، در ورزشگاه حاضر شدند تا بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند! همین موضوع نشان دهنده رانت بزرگی است که در اختیار بخش محدودی از جامعه قرار گرفته. 

فشار روز افزون فیفا

روز گذشته رئیس فدارسیون رسما این موضوع را که فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه های ایران به فدراسیون فشار می آورد را تایید کرد و این موضوع به منزله این است که باید ساز و کاری برای حضور این قشر از جامعه در استادیوم اندیشید چراکه شاید عدم پیروی از قوانین فیفا، منجر به تعلیق فوتبال ایران شود. 

در این رابطه کاظمی پور تلویحا احتمال حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای بازی های لیگ برتر را رد کرد:" موضوع در حال حاضر ملی است‌. قطعا شرایط را برنامه‌ ریزی می‌کنیم و با نظر و مجوز مراجع ذی‌ صلاح اقدام خواهیم کرد. اما در‌حال حاضر فقط بحث حضور بانوان در بازی‌های ملی مطرح است‌."

این یعنی هنوز مشخص نشده اراده ای برای حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود دارد یا خیر. اگر قرار باشد بازی های لیگ برتر با حضور تمشاگران برگزار شود و بانوان در استادیوم حاضر نشوند، قطعا فیفا به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و هر اتفاقی رخ دهد، به سود فوتبال ایران نیست.