۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

پشت پرده عدم حضور تماشاگران در بازی کره جنوبی / بازی بعدی ایران در حضور تماشاگران؟

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبر: 571415
پشت پرده عدم حضور تماشاگران در بازی کره جنوبی / بازی بعدی ایران در حضور تماشاگران؟

مقامات فدراسیون فوتبال در تلاش هستند تا بازی بعدی تیم ملی در راه مقدماتی جام جهانی با حضور تماشاگران برگزار شود.

اقتصاد آنلاین - امیر جهانی؛ تیم ملی درحالی برابر کره جنوبی به تساوی یک بر یک رسید که جای خالی تماشاگران در این بازی به شدت توی ذوق می‌زد. این نکته قطعا به سود کره‌ای شد که از حضور پرشور تماشاگران در ورزشگاه آزادی واهمه داشت اما ایران از این مهم در میزبانی خود بی بهره بود. از مدت‌ها قبل، گمانه زنی‌ها در خصوص حضور تماشاگران ولو به صورت محدود در بازی سه شنبه عصر شنیده می‌شود اما در فاصله دو روز مانده به بازی، اعلام شد که این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. نکته‌ای که با واکنش منفی مردم همراه بود چرا که درب‌های اکثر استادیوم‌های جهان به روی فوتبال‌دوستان باز شده و این امکان وجود داشت که با رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، این محدودیت برداشته شود که هم پس از مدت‌ها استادیوم آزادی رنگ و بوی حضور تماشاگران را به خود بگیرد و هم تیم ملی با انگیزه‌ای مضاعف به مصاف رقیب قدرتمند خود برود. به هرحال این امکان فراهم نشد تا بار دیگر مدیریت ورزشی در کشور ما زیر سوال برود.

با این وجود شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فدراسیون رایزنی خود را برای حضور تماشاگران در ورزشگاه انجام داده بود اما جدای از مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کرونا، نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ آزادی هم مزید بر علت شد تا هیچ‌کسی به جز مسئولان و خبرنگاران نتوانند دیروز در ورزشگاه حضور داشته باشد. ماجرا اینجاست که فیفا از دو سال قبل، بر حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران تاکید موکد داشته و اولتیماتوم آخر آنها خطاب به فدراسیون رنگ و بوی تهدید به سمت تعلیق داشته است. شاید این از شانس فدراسیون بوده که از آن زمان، پاندمی کرونا تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد و حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع شد. با این وجود با توجه به روند گسترده واکسیناسیون و کاهش روند ابتلا، کم کم ورزشگاه‌های ایران هم مثل اکثر نقاط دنیا که پذیرای مردم است، باید بار دیگر به روی تماشاگران باز شود و این مهم حضور بانوان را هم می‌طلبد. به همین دلیل در شرایط فعلی، تصمیم بر این شد که بازی با کره جنوبی بدون حضور تماشاگر برگزار شود تا نه کنترل پروتکل‌ها دشوار شود و نه الزامات فیفا بابت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تحت شعاع قرار بگیرد. 

فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌های متعدد به فدراسیون فوتبال روی این موضوع تاکید داشته که "تبعیض جنسیتی" به هیچ عنوان موضوعی قابل چشم پوشی نیست و دقیقا روی این لفظ پافشاری می‌کند. به همین دلیل فدراسیون در نامه ارسالی خود به این نهاد، شرایط کنترل ویروس کرونا را دستاویز عدم حضور تماشاگران در بازی با کره اعلام کرده اما در تلاش است تا هم زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و هم مجوز مراجع ذی صلاح را اخذ کنند تا در بازی بعدی تیم ملی در ورزشگاه آزادی که هفتم بهمن ماه برگزار می‌شود، بدون هیچ مشکلی حداقل بخشی از ورزشگاه پر شود. باید دید تا آن زمان فدراسیون فوتبال توان انجام این مهم را دارد یا اینکه با بهانه‌ای جدیدی، آزادی باز هم سوت و کور خواهد ماند.