۰ نفر

ورزش در چنگ کرونا

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 413838
ورزش در چنگ کرونا

اوایل سال 2020 میلادی در استان ووهان چین ویروسی به جان مردم افتاد که بعد از گذشت حدود یک ماه از شناسایی‌اش بیش از 10 هزار نفر را مبتلا کرده و جان حداقل 171 نفر را گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، از حدود 2 هفته پیش تایید شد که این ویروس از انسان به انسان نیز سرایت می‌کند و بعد از این بود که مقامات چینی تصمیم به قرنطینه شهر ووهان گرفتند و اجازه خروج هیچ‌کس را از این شهر ندادند. اما تا پیش از اینکه چنین تصمیمی گرفته شود، هزاران نفر که ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشند از ووهان خارج شده بودند. خیلی زود تایید شد مواردی در کشورهای اطراف مشاهده شده و شیوع کرونا تبدیل به معضلی جهانی شد. سازمان جهانی بهداشت وضعیت ویژه اعلام کرده و مردم سراسر جهان نگران شیوع غیرقابل کنترل کرونا هستند. اقتصاد چین در حال تحمل ضربه‌ای شدید است و ابعاد این بحران شاید در ماه‌های آینده بیشتر معلوم شود، اما در همین لحظه که در حال خواندن این گزارش هستید، بسیاری از کشورها و ایرلاین‌ها پروازهای‌شان را به مقصد چین متوقف کرده‌اند. بدیهی است که در چنین شرایطی نهاد ورزش هم از گزند بحران‌ها در امان نمی‌ماند.

فدراسیون فوتبال چین در بیانیه‌ای اعلام کرده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمام مسابقات لیگ و جام‌های داخلی در تمام سطوح به تعویق می‌افتد. همچنین تیم فوتبال زنان چین که برای بازی در مسابقات انتخابی المپیک به استرالیا سفر کرده، در هتلی در بریزبن قرنطینه شده است. جینت یانگ، رییس بهداشت و درمان کوئینزلند گفته که بازیکنان در سلامت هستند و روزانه مورد معاینه قرار می‌گیرند. در ابتدا قرار بود مسابقات انتخابی المپیک فوتبال زنان در ووهان برگزار شود، جایی که این ویروس از آن سرچشمه گرفته است، سپس به نانجینگ منتقل شد و بعدا میزبانی از چین به سیدنی انتقال یافت. تیم چین که قرار بود اولین بازی خود را در تاریخ ۳ فوریه انجام دهد، روز چهارشنبه وارد بریزبن شد و به آنها گفته شده تا ۵ فوریه در اتاق‌های هتل خود بمانند. دلیل این اقدامات احتیاطی مدت‌زمانی است که این ویروس دوره نهفتگی دارد و مسوولان بهداشتی استرالیا می‌خواهند اطمینان حاصل کنند زنان فوتبالیست چینی ناقل این ویروس خطرناک نباشند. همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی باشگاه‌های چینی را در لیگ قهرمانان آسیا به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام پس از مشورت با اتحادیه فوتبال چین انجام شده و به این معنی است که در 3 مسابقه اول 4 باشگاه چینی در خانه حریفان برگزار خواهد شد و برای بازی‌های خانگی آنها دوباره برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت. کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم که با همکاری باشگاه‌های رقیب از گروه‌های مربوطه گرفته شده است، اقدامی پیشگیرانه برای اطمینان از ایمنی و سلامت همه بازیکنان و تیم‌های شرکت‌کننده است.» فقط فوتبال چین نبوده که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و 2 رویداد بسیار مهم نیز در این کشور لغو شده است. جام جهانی اسکی، مسابقات دوومیدانی آسیا و مسابقات جهانی شیرجه، رویدادهایی بودند که چین برای کسب میزبانی آنها تلاش‌های بسیاری کرده بود و حالا هر سه را از دست رفته می‌بیند. کنفدراسیون دوومیدانی آسیا طی مکاتبه‌ای پیرامون شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف چین، برگزاری این دوره از مسابقات را به‌دلیل حفظ سلامت و امنیت ورزشکاران و همراهان‌شان منتفی کرد. همچنین کرنل مارکولسو مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی شنا (FINA) تایید کرد که مسابقات شیرجه که قرار بود از ۷ تا ۹ مارس در پکن برگزار شود، به دلیل نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا لغو شده است. او همچنین فاش کرد که سری جهانی مسابقات شنای هنری که ۲۳ تا ۲۵ آوریل قرار است در سوژو برگزار شود نیز درمعرض تهدید لغو قرار دارد. کمیته برگزاری جام جهانی اسکی آلپاین و مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه هم تایید کردند که این مسابقات لغو شده‌اند. علاوه بر اینها، طبق اعلام کنفدراسیون تنیس روی میز آسیا، مسابقات کاپ آسیا در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور به تعویق افتاده است. رقابت‌های کاپ آسیا که هر ساله برگزار می‌شود، قرار بود 9 تا 11 اسفند ماه در شهر هاینان چین برگزار شود که به تاریخ دیگری موکول شد. نوشاد عالمیان از ایران نیز به این مسابقات دعوت شده بود. چند مسابقه بسکتبال در سطح دانشگا‌ه‌های امریکا هم به دلیل جلوگیری از گسترش کرونا در میشیگان لغو شده‌ است.