۰ نفر

آمریکا و روسیه مانع قهرمانی ایران

۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 177249
آمریکا و روسیه مانع قهرمانی ایران

امروز جام جهانی کشتی آزاد با حضور هشت تیم برتر دنیا در کرمانشاه آغاز می‌شود. ایران در این رقابت‌ها به دنبال کسب هفتمین قهرمانی پیاپی از این رقابت‌هاست و دیگر تیم‌ها به خصوص امریکا و روسیه به دنبال این هستند تا مانع ایران شوند.

مسابقات در هشت وزن و به صورت تیم به تیم برگزار می‌شود و جمعه شب تکلیف تیم قهرمان در دیار بیستون مشخص خواهد شد. مراسم افتتاحیه رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد ٢٠١٧ میلادی با حضور وزیر ورزش و جوانان عصر پنجشنبه در کرمانشاه برگزار می‌شود. تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی پا به رقابت‌های جام جهانی می‌گذارد که می‌تواند با تکیه بر نفرات اصلی خود و تشویق بی‌امان تماشاگران ایرانی، ششمین قهرمانی متوالی در این رقابت‌ها را جشن بگیرد. در روزهای اخیر تک‌تک اوزان را تا وزن ٨٦ کیلوگرم که حسن یزدانی ستاره این روزهای ایران در آن به میدان می‌رود مورد بررسی  قرار گرفت و نوشتیم که یزدانی در وزن جدید باید به جنگ ستاره‌ها برود. در این شماره و در روز آغازین مسابقات و در ادامه می‌توانید تحلیل دو وزن باقی مانده را بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، برخلاف سایر اوزان تیم ملی که نفرات اصلی در آنها حضور دارند، کادرفنی در وزن ٩٧ کیلوگرم از دو کشتی‌گیر جوان و جویای نام بهره می‌برد که در سال‌های اخیر زیر سایه نفرات شاخص این وزن بودند و حالا فرصتی به دست آورده‌اند تا خودی نشان دهند. امیر محمدی و حسین شهبازی، نمایندگان ایران در وزن هفتم هستند. این وزن سال‌ها در سیطره رضا یزدانی معروف به پلنگ جویبار بود و او در این وزن تقریبا پشت تمامی رقبا را به خاک رساند و مدال‌های زیادی را به سینه زده است. همین موضوع سبب شده تا مصدومیت و نبود او در جام جهانی ذهن هواداران را به تشویش بکشاند. در سال‌های اخیر بسیاری از مدعیان تلاش کردند تا یزدانی را کنار زده و ملی‌پوش شوند؛ اما فاصله پلنگ جویبار با دیگر هم‌وزن‌های خود در ایران بسیار بوده؛ اما خب در پاره‌ای از مواقع تنی چند از آزادکاران از جمله حامد طالبی زرین‌کمر و عباس طحان توانسته‌اند تا حدودی یزدانی را به خطر بیندازند.

امیر محمدی در جام تختی کشتی‌گیر رو به جلویی نشان داد که با اجرای فنون مختلف و زیر‌گیری‌های سریع در حال پخته شدن است. او توانست بر طحان غلبه کند و خودش را به عنوان مدعی اصلی در نبود یزدانی در این روزهای کشتی آزاد ایران نشان دهد. با این حال جام جهانی کرمانشاه بهترین میدان برای سنجش عیار محمدی با ورژن جدید است تا دید که آیا می‌تواند جانشین رضا یزدانی شود یا...

مردان فنی کشتی با تصمیمی جسورانه و البته منطقی به حسین شهبازی که تازه به رده بزرگسالان آمده و مدال برنز و طلای جوانان جهان را در کارنامه دارد میدان داده‌اند. شهبازی کشتی‌گیر قدرتمندی است که در زیرگیری به خوبی عمل کرده و در خاک نیز به خوبی اقدام به اجرای فن می‌کند. جام جهانی می‌تواند میدان خوبی برای شهبازی باشد تا کسب تجربه کند و خودی نشان دهد تا در ادامه موفقیت در رده جوانان را در بزرگسالان نیز تکرار کند.

اما بی‌شک نگاه‌ها در این وزن به کایل اسنایدر امریکایی معطوف است. قهرمان المپیک ریو که قبلا برای حضور در ایران ابراز علاقه کرده بود با حضور در سالن امام بی‌شک یکی از جذابیت‌های مسابقات را رقم خواهد زد. اسنایدر برای همه شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد. امریکایی‌ها بسیار به او که موفق به شکست ایرانی‌ها و روس‌ها شده می‌نازند؛ اما خب نباید فراموش کرد که طحان او را برده و حالا این آزادکار قدرتمند زخم خورده از ایرانی‌ها، برای گرفتن انتقام راهی کرمانشاه شده است.

روس‌ها در این وزن آنزور بولتوکایف را هم دارند که بعد از غلبه بر مدعیان داخلی در المپیک راه به جایی نبرد. بولتوکایف از آن دسته کشتی‌گیرانی است که در اصطلاح کشتی‌اش بگیر نگیر دارد. اگر روز، روز او باشد هیچ کس جلودارش نیست؛ اما اگر روزش نباشد نباید زیاد روی دارنده مدال برنز جهان حساب باز کرد.

یوری بلونوفسکی و رسول ماگومدوف نفرات تدیف در جام جهانی هستند که مطمئنا آنها هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

ختاک گازیموف آذربایجانی از دیگر غایبان سرشناس این وزن است. گازیموف اصالتی روس دارد، سال‌ها در این وزن برای آذربایجان افتخار کسب کرده و پس از کسب مدال نقره المپیک و ثبت خاطره تلخ شکست رضا یزدانی با ناداوری، حالا ازدنیای قهرمانی خداحافظی کرده و به جرگه مربیان زادگاهش در منطقه اوستیای روسیه پیوست. کشتی‌های او با رضا یزدانی همواره جنجالی بوده است. در جام جهانی باکو نیز کشتی این دو با حساسیت و جنجال بسیاری دنبال شد؛ مسابقه‌ای که ایران و آذربایجان در فینال برگزار کردند و یزدانی موفق به شکست گازیموف شد و ایران هم قهرمان جام جهانی.

در چند سال گذشته و با حضور آزادکارانی چون طاها آکگول، حاجی مراد گاتسالوف، کمیل قاسمی، گئو پتریاشویلی و دیگر مدعیان سرعت در کشتی‌های سنگین‌وزن بیشتر از گذشته شده و همین موضوع رقابت غول‌های سنگین وزن را جذاب‌تر کرده است، کافی است کشتی زیبا و معروف ٣٣ ثانیه‌ای کمیل قاسمی در نیمه نهایی المپیک در برابر ترول دلاگنف امریکایی را به یاد بیاورید. کمیل قاسمی و یداله محبی دو مرد سنگین وزن محمد طلایی در کرمانشاه هستند.

کمیل قاسمی در اوج جوانی عناوین زیادی را از آن خود کرده و با کسب مدال‌های برنز و نقره المپیک‌های لندن و ریو، پرافتخارترین سنگین وزن ایران در المپیک به شمار می‌رود. قاسمی همیشه در این وزن کشتی‌گیر قابل اعتمادی بوده، هرچند بالا و پایین زیادی داشته؛ اما ذکاوت، سرعت در زیر‌گیری و البته وزن سبک نسبت به سایر کشتی‌گیران مزایایی است که قاسمی را از بقیه جدا می‌کند و البته یکی از نقاط قوت او به شمار می‌رود. کمیل در سنگین وزن به خوبی به پای رقبا می‌رسد و با تکیه بر دستان پرقدرت و قفل کردن آنها به دور کمر حریف به خوبی در خاک، رقبا را بار انداز می‌کند. غیبت طاها اکگول قهرمان المپیک در این مسابقات، فرصت گرفتن انتقام را از کمیل گرفته و تماشاگران را از دیدن کشتی‌های چشم‌نواز این ترک محروم کرده است.

یداله محبی هم از دیگر کشتی‌گیران کرمانشاهی است که در خانه باید با حریفان رودررو شود. محبی فنون کشتی را به خوبی از عموهایش یاد گرفته و آنها را از بر است. کار در سرشاخ، استقامت مناسب و البته یک دست دو دست و خاک به سبک حسن و حسین محبی از سلاح‌هایی است که محبی به وسیله آنها از حریفان باج می‌گیرد. محبی در مدتی کوتاه به یکی از مدعیان اصلی این وزن تبدیل شده که در گام اول با کسب مدال برنز جایزه بزرگ باکو جای پایش در تیم ملی را محکم کرده و حالا انتظار این را می‌کشد که در قالب تیم ملی ایران روی تشک جام جهانی برود.

امریکا به دنبال قهرمانی در ایران

کشتی‌گیران امریکایی در حالی با بهترین نفرات خود پا به ایران گذاشته است که چیزی نمانده بود چوب بی‌درایتی رییس‌جمهور افراطی خود را بخورند اما در واپسین دقایق اجازه حضور در ایران را به دست آوردند و با استقبال گرم مردم ایران نیز روبه‌رو شدند.

جردن باروز قهرمان جهان و المپیک در وزن ٧٤ کیلوگرم دارنده طلای المپیک لندن و ٣ طلا و یک برنز جهان شاخص‌ترین کشتی‌گیر امریکا در جام جهانی ایران است که دومین حضور در ایران را تجربه می‌کند. پس از ناکامی باروز در المپیک ریو حتی زمزمه‌هایی مبنی بر خداحافظی وی از دنیای کشتی منتشر شد اما او بار دیگر تمریناتش را از سر گرفت و قرار است برای نخستین‌بار پس از المپیک ٢٠١٦ در جام جهانی کرمانشاه به روی تشک برود.

کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک در وزن ٩٧ کیلوگرم، جیمز گرین نفر سوم جهان در وزن ٧٠ کیلوگرم و فران مولینارو نفر پنجم المپیک در وزن ٦٥ کیلوگرم دیگر کشتی‌گیران شاخص امریکا در جام جهانی کرمانشاه هستند.

روسیه مرموز و چراغ خاموش!

اما روسیه پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها تمرکز اصلی خود را برای کسب موفقیت در مسابقات اروپایی معطوف کرده است. هر چند چهره‌های اصلی این کشور برای حضور در جام جهانی راهی ایران نشده‌اند اما روس‌ها با میدان دادن به نفرات دوم جام یاریگین و همچنین جوانان خود نیم نگاهی به جام قهرمانی دارند.

جمال اوتار سلطانوف، قهرمان المپیک ٢٠١٢ در وزن ٦١ کیلوگرم، آلن گوگایف، نایب قهرمان جهان و قهرمان اروپا از چهره‌های شاخص روسیه در جام جهانی ٢٠١٧ هستند. سرمربی روسیه مصاف این تیم مقابل امریکا در جام جهانی را وحشتناک توصیف کرده است.

آذربایجان با عنوان‌داران خود در کرمانشاه

آذربایجان نیز با ترکیب خوبی راهی این رقابت‌ها شده است. حاجی علی‌اف، قهرمان جهان و نفر سوم المپیک در وزن ٦١ کیلوگرم، جبرییل حسن‌اف، دارنده برنز المپیک و جهان در وزن ٧٤ کیلوگرم، شریف شریف‌اف، دارنده طلا و برنز المپیک و طلای جهان در وزن ٨٦ کیلوگرم و جمال‌الدین ماگومدوف، دارنده نقره و برنز جهان در وزن ١٢٥ کیلوگرم چهره‌های عنوان‌دار آذربایجان در جام جهانی هستند.