۰ نفر

اقتصاد هنر آنلاین گزارش می‌دهد؛

کتاب‌های هنر در محاق/ تاثیرِ گرانی کاغذ بر بازارِ نشر کتاب‌های هنری

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۸
کد خبر: 351256
کتاب‌های هنر در محاق/ تاثیرِ گرانی کاغذ بر بازارِ نشر کتاب‌های هنری

بازارِ نشرِ کتاب های هنری با گرانی کاغذ درهم پیچیده است و ناشران برای انتشارِ کتاب های هنری دچار مشکلاتِ متعددی هستند.به نظر می رسد این گرانی حاصلِ سوء مدیریت و غیب شدنِ سهمیه ها میانِ وارد کننده های دولتی و ناشران باشد.

به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، حسین انتظامی به عنوانِ دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره به تازگی اعلام کرده است: "در سال گذشته ۲۶۰ هزار تن کاغذ، ویژه مطبوعات و کتاب با ارز دولتی وارد شده که فقط ۱۰درصد آن با موافقت معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ به دست مصرف کنندگان مطبوعاتی و انتشاراتی رسیده است."

از آنجایی که نمایشگاه کتاب محلِ دیدار و عرضه‌ی محصولاتِ فرهنگی ست، ناشران و نویسندگان بسیاری امسال مشکل اصلی را مشکل کاغذ عنوان کرده اند و چالشِ پیش رو به عنوان بزرگترین مانع برای توسعه‌ی صنعت نشر به وجود آمده است. سال های سال است که اردیبهشت ماه، ناشران به نمایشگاه می روند و به عرضه‎‌ی کتاب برای مخاطبانِ رشته هایِ مختلف می پردازند. نمایشگاه کتاب تهران سالهاست در محلِ مصلی تهران برگزار می شود. ناشرانِ خارجی نیز با کتاب هایِ معتبری در این نمایشگاه حضور دارند. کتاب های هنرِ انتشاراتی های معتبرِ جهان کمابیش در این نمایشگاه نیز عرضه می شود. در بخشِ ناشرانِ داخلی، امسال نیز نمایشگاه با حضور ده ها ناشر و هزاران بازدید کننده برپا شد. اما امسال، با رشدِ غیر متعارفِ نرخِ کاغذ، ناشران با مشکلاتِ فراوانی روبرو شدند.

انتظامی می گوید عمده کاغذهای وارداتی توسط شرکت هایی که واردات کرده اند احتکار شده. او می گوید: "اسامی این شرکت‌ها که منتشر و بررسی سایر درخواست‌هایشان متوقف شده، به سازمان تعزیرات داده شده تا برخورد قانونی بکند. به علاوه به خودشان هم اعلام شده اگر کاغذهای وارداتی را تعیین تکلیف نکنند سایر اقدامات تنبیهی از جمله متوقف کردن درخواست‌های در جریان و همچنین تقاضای ابطال کارت بازرگانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتظامی تاکید کرد: مقایسه ارقام واردات و مصرف یکساله اخیر نشان می‌دهد که بخشی از آن واردات، موجود است، به عبارت بهتر در جاهایی پنهان شده تا دلالان بتوانند با کمبودنمایی، قیمت را به سطوحی غیرمنطقی ببرند."

در مقایسه با شاخه های دیگرِ نشر، کتاب های هنری به عنوانِ منابعِ دست اولِ هنر پژوهان و دانشجویان نیازمندِ کیفیتِ چاپ بهتری هستند. در نتیجه قیمتِ کاغذ هایِ قابل چاپ برای تصویر و  رنگِ هنر بیشتر است.

ناشرانِ رشته های هنری از تورم شدیدِ نرخِ کاغذ، گرانیِ لیتوگرافی و هزینه های نا متعارف چاپ نا راضی هستند.

کتاب های هنری با این رقم ها، ناچار باید گرانتر فروخته شوند و دانشجویان هنرو هنرپژوهان با سختی بیشتری به خرید کتاب می روند. بنا براین بازارِ کتاب های هنر دچار رکودِ کم سابقه ای شده است و اهالی هنر ترجیح می دهند نیازهایِ بصری و دانشیِ خود را از اینترنت مرتفع کنند.

در این آشفته بازار کتاب هایی هم هستند که به تاریخ و نظریه های هنر بپردازند. به نظر می رسد بازارِ این کتاب ها داغ تر باشد.

ناشرانی همچون حرفه هنرمند، آبان و پیکره، تلاش می کنند کتاب هایی با قیمتِ مناسب تر به بازار عرضه کنند.  اما ناشرانی همچون یساولی و نظر با توجه به شکلِ کتاب هایشان مجبورند قیمتِ گرانتری برای پشت جلد معین کنند.

دستیارِ وزیر ارشاد و رئیسِ کارگروهِ ساماندهی کاغذ وعده داده است: " ظرف روزهای آینده حواله‌های کاغذ با قیمت مصوب قبلی توزیع می‌شود".

باید منتظر ماند و دید دولت می تواند بازارِ کاغذ را مهار کند و قیمتِ کتاب به عدد واقعی خود باز خواهد گشت یا مانند اغلبِ مشکلاتِ حوزه‌ هنر، کتاب های هنری نیز به محاق خواهند رفت.