۰ نفر

تمام نکاتی که در رابطه با دوقلوهای به هم چسبیده لازم است بدانیم

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۲
کد خبر: 658077
تمام نکاتی که در رابطه با دوقلوهای به هم چسبیده لازم است بدانیم

هنگامی که دو نوزاد در بدو تولد از نظر فیزیکی به یکدیگر متصل می شوند، به آنها دوقلوهای به هم چسبیده می گویند. کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث این بیماری می شود. اما احتمالاً این ناشی از ادغام جنین ها در مراحل اولیه بلافاصله پس از لقاح است. همه دوقلوهای به هم چسبیده یکسان هستند و حدود دو سوم آنها در بدو تولد ماده هستند.

اقتصادآنلاین- نازنین خزعلی؛ دوقلوهای به هم چسبیده چقدر شایع هستند؟ دوقلوهای به هم چسبیده نادر هستند. تخمین زده می شود که در هر 50000 بارداری فقط یک بار اتفاق می افتد. از آنجا که آناتومی اندام به هم چسبیده گاهی با زندگی ناسازگار است، بسیاری از جنین های به هم چسبیده زنده نمی مانند. تا 60 درصد از دوقلوهای به هم چسبیده مرده به دنیا می آیند (در بدو تولد زنده نیستند) یا مدت کوتاهی پس از زایمان می میرند.

آیا دوقلوهای به هم چسبیده همیشه همسان هستند؟

بله. دوقلوهای به هم چسبیده همیشه همسان هستند. آنها همچنین به احتمال زیاد ماده هستند.

چرا بعضی از دوقلوها به هم چسبیده میشوند؟

دو تئوری در مورد علت ایجاد دوقلوهای به هم چسبیده وجود دارد:

شکافت: یک جنین اولیه که شامل کره کوچکی از سلول های یکسان است، به دو کره تقسیم می شود اما این دو کره به طور کامل از هم جدا نمی شوند و نهایتا هر دو کره به طور مستقل به دوقلوهای به هم پیوسته تبدیل می شوند.

همجوشی: یک بارداری دوقلویی همسان حاوی کره‌‌ی سلولی جنین دوقلوی اولیه جداگانه است که با هم ادغام می‌شوند و در یک نقطه اتصال، تصادفی به هم می‌پیوندند.

هر دوی این نظریه ها به توضیح چگونگی شکل گیری دوقلوهای به هم چسبیده در طی 12 تا 14 روز اول لقاح کمک می کنند. اما دانشمندان هنوز نمی دانند به طور دقیق چرا این اتفاق می افتد.

انواع دوقلوهای به هم چسبیده کدامند؟

دوقلوهای به هم چسبیده با اصطلاحات خاصی شناسایی می شوند. این اصطلاحات نقطه اتصال  دوقلوها را توصیف می کنند. دوقلوها ممکن است در موارد زیر به هم متصل شوند:

شکم (امفالوپاگ).

قفسه سینه (توراکوپاگ).

بالای سر تا ناف پایین، رو به روی هم (سفالوپاگ).

فقط سر (کرانیوپاگ).

لگن، روبروی یکدیگر (ischipagus).

لگن، پهلو به پهلو (parapagus).

دنده به دنده (pygopagus).

ستون مهره ای (راچیپاگوس).

دوقلوهای به هم چسبیده چگونه تشخیص داده می شوند؟

دوقلوهای به هم چسبیده را می توان در اوایل 12 هفته قبل از تولد از طریق آزمایش های تصویربرداری شناسایی کرد، از جمله:

سونوگرافی.

ام آر آی.

اگر آزمایش های تصویربرداری نشان دهد که دوقلوها به هم متصل هستند، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی سعی می کنند عوارض احتمالی را پیش بینی کنند. سپس آنها برنامه ای برای رسیدگی به دوقلوها در زمان تولد خواهند داشت.

آیا در بارداری دوقلوهای به هم چسبیده عوارضی وجود دارد؟

زایمان زودرس با دوقلوهای به هم چسبیده برای والدین بسیار رایج است. با تشخیص زودهنگام، می توان بارداری را مدیریت کرد تا از زایمان زودرس جلوگیری کرد و اجازه داد دوقلوها به طور طبیعی رشد کنند. زایمان از طریق سزارین رایج ترین راه برای مدیریت این وضعیت است.

آیا می توان دوقلوهای به هم چسبیده را از هم جدا کرد؟

گاهی اوقات بله. مدیریت موفق این جراحی معمولاً شامل چندین متخصص پزشکی و جراحی است. تکنیک‌های تصویربرداری پیچیده و آزمایش‌های دیگر می‌توانند به مرتب کردن آناتومی و فیزیولوژی هر دوقلو کمک کنند. تصمیم به جدایی یا عدم جدایی می تواند سوالات اخلاقی دشواری را مطرح کند. این سؤالات معمولاً به طور طولانی بین والدین، تیم پزشکی و اغلب روحانیون و متخصصان اخلاق پزشکی مورد بحث قرار می گیرند.

در برخی موارد، امکان جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده وجود دارد. روش جداسازی دوقلوها همیشه نیاز به برنامه ریزی گسترده توسط تیمی از جراحان با تجربه دارد.

پس از به دنیا آمدن دوقلوهای به هم چسبیده، آنها به یکی از سه دسته تقسیم می شوند:

جدایی ناپذیر: اگر جدایی خطرات جانی برای دوقلوها به همراه داشته باشد یا منجر به ناتوانی شدید شود، جداسازی و جراحی تنها پس از در نظر گرفتن همه مسائل مربوط به کیفیت زندگی انجام می شود.

جدایی فوری: گاهی اوقات برای نجات جان یک ویا هر دوقلوها به جدایی جراحی اورژانسی نیاز است.

جدایی تاخیری: وقتی دوقلوها از نظر سلامتی پایدار هستند، تیم پزشکی شما ممکن است جراحی جدایی را به تاخیر بیندازد. این به دوقلوها زمان برای رشد و تکامل می دهد و شانس بقای آنها را افزایش می دهد. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی احساس می کنند که جراحی جداسازی باید زمانی انجام شود که دوقلوهای به هم چسبیده 9 تا 12 ماهه باشند. به این ترتیب، می توان آنها را قبل از اینکه این شرایط آسیب روانی برای آن‌ها به همراه داشته باشد، از هم جدا کرد. دوقلوهایی که جدایی با تاخیر را تجربه می کنند نسبت به دوقلوهایی که نیاز به جدایی فوری دارند، درصد بقای بالاتری (80%) دارند.

آیا می توان از شکل گیری دوقلوهای به هم چسبیده جلوگیری کرد؟

از آنجایی که علت ایجاد دوقلوهای به هم چسبیده ناشناخته است، هیچ راهی برای جلوگیری از آن در دوران بارداری وجود ندارد.

پیش بینی وضعیت دوقلوهای به هم چسبیده چگونه است؟

میزان بقا و کیفیت زندگی برای دوقلوهای به هم چسبیده کاملاً به نحوه اتصال این دو نوزاد به هم دیگر بستگی دارد. در اینجا نرخ بقا برای هر نوع آمده است:

شکم (امفالوپاگ): 82 درصد.

دنده به دنده (پیوپاگ): 68 درصد.

لگن روبروی هم (ایسکیوپاگوس): 63 درصد.

قفسه سینه (توراکوپاگ): فقیر.

لگن، پهلو به پهلو (parapagus): کم.

بالای سر تا ناف (سفالوپاگ): کم.

فقط سر (کرانیوپاگ): کم.

ستون مهره ای (راچیپاگوس): نمی توان آن را جدا کرد.

اگر جراحی جداسازی انجام شود، تنها 60 درصد از دوقلوهای به هم چسبیده جدا شده با جراحی زنده می مانند.

آیا دوقلوهای به هم چسبیده می توانند زندگی سالمی داشته باشند؟

بسته به نحوه اتصال دوقلوها، دوقلوهای به هم چسبیده ممکن است به لطف پیشرفت در جراحی‌های جداسازی ، زندگی کاملاً عملکردی داشته باشند. برخی از دوقلوهای به هم چسبیده که نمی توان آنها را از هم جدا کرد، اگر به دقت تحت نظر باشند، همچنان می توانند از کیفیت زندگی خوبی برخوردار شوند.

در دوران بارداری، چه زمانی میتوان متوجه شد که دوقلوهای به هم چسبیده‌اند؟

دوقلوهای به هم چسبیده را می توان از هفته 12 بارداری شناسایی کرد. پرشک شما معمولاً می تواند این موضوع را در حدود هفته 20  تأیید کند.

در صورت وجود همچین شرایطی چه سوالاتی باید از پزشکان خود بپرسیم؟

دوقلوهای من در کجا به هم متصل هستند و در چه اعضایی مشترک هستند؟

آیا جدایی دوقلوهای من امکان پذیر است؟

آیا جدایی فوری ضروری است؟

چگونه می توان از زایمان زودرس جلوگیری کرد؟

آیا تیمی از متخصصان برای نظارت و درمان نوزادان من قبل و بعد از تولد وجود دارد؟

یادداشتی از کلینیک کلیولند در خصوص رخ داد همچین شرایطی:

آخرین چیزی که والدین می خواهند بشنوند این است که یک اتفاق غیرمنتظره در مورد فرزندان متولد نشده آنها در حال رخ دادن است. از آنجایی که نمی دانیم چرا عارضه دوقلوهای به هم چسبیده اتفاق می افتد، نمی توان از این وضعیت نادر جلوگیری کرد. پس از تشخیص، شما باید با تیمی از متخصصان پزشکی بسیار ماهر کار کنید که می‌توانند رشد دوقلوهای شما را زیر نظر داشته باشند، به شما کمک کنند تا یک برنامه زایمان تهیه کنید و شروع به بحث در مورد نوع و زمان جراحی کنید. درمان دوقلوهای به هم چسبیده به محل اتصال آنها و میزان اشتراک اعضا بستگی دارد. اما برای بسیاری از دوقلوهای به هم چسبیده که از تولد جان سالم به در می برند، گزینه های جراحی و پزشکی وجود دارد. داشتن طیفی از احساسات شدید از جمله ترس، خشم، گناه و غم طبیعی است. به یاد داشته باشید که تیم مراقبت های بهداشتی شما برای حمایت از شما در هر مرحله از راه حضور خواهند داشت.