۰ نفر

چگونه کبد می تواند مغز و رفتار ما را کنترل کند؟

۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبر: 651594
چگونه کبد می تواند مغز و رفتار ما را کنترل کند؟

محققان آمریکایی اعلام کردند که کبد نقش مهمی در تنظیم عادات غذایی در موش‌ها دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحقیقات جدید دانشگاه «ییل» آمریکا نشان می‌دهد کبد نقشی مهم را در تنظیم رفتار غذایی در موش‌ها ایفا می‌کند؛ یافته‌ای که می‌تواند برای افراد دارای اختلال خوردن و بیماری‌های متابولیک اثرگذار باشد.

این پژوهش که با همکاری شماری از محققان در آلمان به انجام رسید، نشان می‌دهد پیشرفته‌ترین بخش مغز، یعنی «قشر مغز» (کورتکس مغز) تحت تأثیر بقیه بدن قرار دارد.

«تاماس هورواث» استاد و رییس بخش پزشکی تطبیقی در دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: یک نکته کلیدی این کار این است که شیوه سنتی تلاش برای فهمیدن عملکرد مغز که تنها با نگاه کردن به خود مغز حاصل می‌شود، به شما تصویری کامل را نمی‌دهد.

بر پایه این گزارش، در یک سری آزمایشها، تیم تحقیقاتی موفق شدند مداری را کشف کنند که مغز و کبد را به همدیگر مرتبط می‌کند.

نورون‌های (AgRP) (پپتید وابسته به آگوتی) که با قشر مغز ارتباط برقرار می‌کنند، برای تقویت احساس گرسنگی ضروری هستند؛ اما آن‌ها همچنین با دیگر بخش‌های بدن مانند کبد و پانکراس، زمانی که افراد گرسنه هستند نیز ارتباط برقرار می‌کنند. هنگامی که انسان گرسنه است، این نورون‌ها نقشی حیاتی را در آزادسازی لیپید‌ها از ذخایر چربی در بدن ایفا می‌کنند.

زمانی که «لیزوفسفاتیدیل کولین» توسط کبد ترشح می‌شود، یک آنزیم در خون به سرعت آن را به «اسید لیزوفسفاتیدیک» یا (LPA) تبدیل می‌کند. این در حالی است که سایر محققان نیز نشان داده اند LPA می‌تواند فعالیت عصبی در مغز را تغییر دهد.

در این پژوهش محققان مشاهده کردند موش‌ها پس از غذا نخوردن، میزان بالاتری از LPA را هم در خون و هم در مایع مغزی نخاعی داشتند.

«تاماس هورواث» استاد و رییس بخش پزشکی تطبیقی در دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید برای تعیین اینکه آیا مداری مشابه در انسان وجود دارد یا نه به تحقیقات بیشتری نیاز است؛ اما او و همکارانش شواهدی پیدا کرده اند که ممکن است این مشابهت وجود داشته باشد.