۰ نفر

گیاه گلرنگ کدام بیماری را درمان می کند؟

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۱۸
کد خبر: 613028
گیاه گلرنگ کدام بیماری را درمان می کند؟

حقایق متناقضی در مورد اثربخشی گلرنگ در درمان بیماری‌ها وجود دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ امارات نیوز نوشت، تحقیقات و مطالعات متناقضی در مورد فواید مصرف روغن گلرنگ به عنوان مکمل غذایی یا به جای روغن‌های دیگر در رژیم غذایی وجود دارند که در برخی بیماری‌ها اثربخشی آن ثابت شده است؛ اما شواهد کافی مبنی بر توانایی آن در درمان سایر بیماری‌ها وجود ندارد.

وزن کم هنگام تولد

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افزودن یک محصول خاص از روغن گلرنگ به شیر خشک یا شیر مادر باعث افزایش وزن یا ضخامت پوست در نوزادان کم وزن نمی‌شود.

در درمان فیبروز کیستیک موثر است

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی روغن گلرنگ به مدت یک سال باعث بهبود علائم آزمایش یا شدت فیبروز کیستیک در کودکان نمی‌شود.

دیابت

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی روغن گلرنگ به مدت ۳ هفته می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ افزایش دهد. به نظر نمی‌رسد روغن گلرنگ بر سطح انسولین یا حساسیت تاثیری بگذارد.

کلسترول بالا از طریق خانواده‌ها منتقل می‌شود

شواهد در مورد اثرات روغن گلرنگ در درمان کلسترول بالا که در خانواده‌ها وجود دارد، متناقض است. برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که جایگزینی روغن گلرنگ با کره مغذی باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. تحقیقات دیگر هیچ اثر مفیدی را نشان نمی‌دهند.

هپاتیت C

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی یک محصول خاص حاوی گلرنگ، تخم کدو تنبل و دانه چنار به مدت ۳ ماه باعث کاهش ناراحتی عمومی، نفخ، تهوع و استفراغ در افراد مبتلا به هپاتیت C می‌شود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که میزان ویروس هپاتیت C موجود در بدن را تحت تاثیر قرار گیرد.

شواهد در مورد اثرات روغن گلرنگ بر فشار خون متناقض است

برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی روغن گلرنگ به مدت ۸-۶ هفته فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، کاهش می‌دهد. با این حال، شواهد دیگر نشان می‌دهند که مصرف روغن گلرنگ برای کاهش فشار خون موثر نیست.

بیماری پوسته پوسته شدن پوست (فرنودرما)

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که مصرف خوراکی روغن گلرنگ حاوی ویتامین E و اسید لینولئیک به مدت بیش از ۸ هفته می‌تواند پوست خشک و زبر را در افراد مبتلا به درماتوز بهبود بخشد.