۰ نفر

واکسن آسترازنکا بر زنان اثر بخش تر است یا مردان!

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 612232
واکسن آسترازنکا بر زنان اثر بخش تر است یا مردان!

بر اساس نتایج ارزیابی محققان در گروه‌ها با جنسیت و سن متفاوت مشخص شد سطح آنتی‌بادی پس از دریافت واکسن آسترازنکا و فایزر با افزایش سن کاهش می‌یابد و میزان این آنتی‌بادی در زنان و افراد مبتلا به عفونت قبلی بیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛  نیوز، داده‌های ارائه شده حاصل مطالعه ارزیابی بلادرنگ انتقال جامعه(React-۲) است که توسط امپریال کالج لندن انجام شد و در واقع جمع‌بندی بررسی ۲۱۲ هزار و ۱۰۲ بزرگسال از ژانویه تا ماه مه ۲۰۲۱ بود که از این تعداد ۷۱ هزار و ۹۲۳(۳۳.۹درصد) نفر حداقل یک دوز واکسن فایزر و ۱۳۹ هزار و ۶۷(۶۵.۶درصد) نفر حداقل یک دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند.

نتایج نشان داد که پس از دریافت هر یک از واکسن‌ها، نتیجه آزمایش آنتی‌بادی مثبت چهار تا پنج هفته پس از اولین دوز به اوج خود رسید سپس مدتی بعد از تزریق دوز دوم کاهش یافت.

محققان خاطرنشان کردن آزمایش آنتی‌بادی افراد پس از دوز اول و دوز دوم مثبت بوده است.

از ۶۸ هزار و ۶۰ بزرگسالی که دوز دوم واکسن خود را حداقل ۲۱ روز زودتر دریافت کرده بودند، تقریبا ۱۰۰ درصد از پاسخ‌دهندگان پس از دوز دوم فایزر آنتی‌بادی علیه ویروس داشتند. این رقم در افرادی که واکسن آستزارنکا دریافت کرده بودند، به ویژه در گروه‌های سنی مسن در سن ۷۵ سال و بالاتر به‌ طور قابل‌ توجهی کاهش یافت و به‌ طور کلی مثبت بودن آنتی‌بادی در افرادی که واکسن فایزر را به جای آسترازنکا دریافت کرده بودند، بیشتر بود.

داده‌های هر ۲ واکسن نشان داد آنتی‌بادی مثبت در افراد بالای ۷۵ سال در مقابل افراد ۳۵ تا ۴۴ سال کمتر بود. این میزان در زنان نسبت به مردان افزایشی و در افراد مبتلا به عفونت قبلی بالاتر بود.

در افراد گیرنده عضو یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف میزان آنتی‌بادی پس از دریافت ۲ دوز کاهش یافته بود. همچنین در افراد مبتلا به دیابت، سکته مغزی، بیماری‌های کلیه، کبد، ریه یا بیماری‌های عصبی، سرطان و افسردگی امکان مثبت بودن آنتی‌بادی کمتر بود.

محققان اظهار کردند: این داده‌های جمعیتی اهمیت دوز دوم واکسن را تایید و شواهد قوی برای نقش عوامل فردی(به ویژه سن، جنس، عفونت قبلی، چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای) و نوع واکسن در تعیین پاسخ آنتی‌بادی به ویژه پس از دریافت اولین دوز ارائه می‌کند.

آنان تاکید کردند این اطلاعات گروه‌های کلیدی را شناسایی می‌کند تا در صورت وجود از دوزهای واکسن اضافی بهره‌مند شوند.

محققان افزودند مثبت بودن آنتی‌بادی «تنها یک معیار از یک پاسخ ایمنی چندوجهی» است و خاطرنشان کردند که پاسخ سلول تی حداقل ۶ تا هشت ماه ادامه دارد و ایمنی با واسطه سلول بی را می‌توان حداقل ۱۲ ماه پس از عفونت اولیه حفظ کرد.

آنان نتیجه گرفتند این امکان وجود دارد که بسیاری از افراد پس از ۲ دوز واکسن به اندازه کافی مصونیت داشته باشند تا از بیماری شدید جلوگیری کنند اما پیگیری بیشتر برای تعیین طول عمر محافظت لازم است.