۰ نفر

همه چیز درباره درمان بیماری گاستروانتریت

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۱۰
کد خبر: 611186
همه چیز درباره درمان بیماری گاستروانتریت

گاستروانتریت حاد یک بیماری کوتاه مدت است که در اثر عفونت یا التهاب دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، این بیماری معمولاً با علائمی مانند گرفتگی عضلات شکمی، اسهال یا استفراغ همراه است که از علائم بسیار شایع است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گاستروانتریت می‌تواند منشا ویروسی یا باکتریایی داشته باشد که توسط انگل‌ها یا مواد شیمیایی ایجاد می‌شود، ساده‌ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از بیماری، رعایت بهداشت فردی است از آنجایی که گاستروانتریت یک بیماری واگیردار است، باید از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی در طول درمان خودداری کنید.

گاستروانتریت ویروسی

گاستروانتریت به چه معناست؟ پاسخ این سوال را اغلب افرادی می‌پرسند که در روده خود مشکل دارند. به طور خلاصه، گاستروانتریت یک بیماری بسیار شایع است که باعث اسهال و استفراغ می‌شود. مطالعات نشان داده است که این بیماری معمولاً می‌تواند به شکل یک باکتری یا ویروس افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هر چند این بیماری بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند.

موارد بزرگسالان عمدتاً توسط ویروسی به نام نوروویروس یا مسمومیت غذایی باکتریایی ایجاد می‌شود. گاستروانتریت در بزرگسالان یا کودکان معمولاً طی یک هفته خود به خود برطرف می‌شود. البته این روند در هر دو گروه بسیار مشکل ساز است. توصیه می‌شود تا بیماران استراحت کنند. اگر کودک بیمار است تحت نظر نگهداشتن او مفید است. گاستروانتریت یک بیماری مسری است به همین دلیل در دوره‌ای که بیماری خودبه خود برطرف می‌شود از مراجعه به بیمارستان خودداری کنید. اگر وضعیت بیمار خیلی جدی نباشد.

درمان گاستروانتریت ویروسی چیست؟

نوروویروس، کالیسی ویروس، روتاویروس، آستروویروس، سیتومگالوویروس و آدنوویروس ویروس‌هایی هستند که باعث گاستروانتریت می‌شوند. کمپیلوباکتر، اشریشیا کلی، سالمونلا و شیگلا انواع اصلی باکتری‌هایی هستند که باعث بیماری می‌شوند. انگل‌های بیماری زا مانند Entamoeba Histolytica، Giardia Lamblia و Cryptosporidium نیز ممکن است شامل شوند. همچنین می‌تواند در افرادی که به آنتی بیوتیک‌های خاص حساسیت دارند رخ دهد. این بیماری می‌تواند در اثر برخی علل شیمیایی مانند مسمومیت با سرب نیز ایجاد شود.

شیوع گاستروانتریت باکتریایی زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد که مکان‌هایی که به چندین نفر خدمات ارائه می‌دهند، مانند رستوران ها، غذای آلوده را به مشتریان خود سرو می‌کنند. گاستروانتریت باکتریایی می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر از جمله از طریق تماس دست منتقل شود. فرد آلوده به این باکتری غذا می‌خورد و به راحتی می‌تواند بیماری را از طریق تماس با چیز‌ها یا افراد دیگر گسترش دهد. یک فرد مبتلا می‌تواند به راحتی با لمس چشم ها، دهان، بینی یا سایر قسمت‌های بدن با دست آلوده شود.

نحوه درمان گاستروانتریت ویروسی

افرادی که زیاد سفر می‌کنند یا زیاد از مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند و برای تشخیص بیماری، پزشک در درجه اول علائم بیمار را ارزیابی می‌کند. زیرا گاستروانتریت بیماری است که علائم مشخصی دارد. با ارزیابی علائم از طریق معاینه فیزیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد. علاوه بر این، سوال می‌شود که آیا اطرافیان بیمار علائم مشابهی دارند، دلیل اصلی آن مسری بودن بیماری است. این بیماری ممکن است از هر منبعی سرچشمه گرفته باشد، و این یک موقعیت الهام بخش برای پزشک است. پس از تشخیص، آزمایش‌های مدفوع برای تعیین علت بیماری انجام می‌شود. هدف از آزمایش مدفوع تعیین این است که آیا میکروارگانیسم عامل بیماری یک باکتری یا ویروس است. این شناسایی تضمین می‌کند که بیماری می‌تواند به طور مناسب درمان شود. در غیر این صورت ممکن است درمان طولانی شود و دارو‌های اشتباه تجویز شود. این می‌تواند علائم را بدتر کند، روش تشخیص در نوزادان نیز یکسان است. تشخیص با آزمایش مدفوع انجام می‌شود، اما روش‌های درمانی ممکن است برای بزرگسالان مختلف متفاوت باشد.