۰ نفر

چرا بدن برخی افراد پرمو تر است؟!

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷
کد خبر: 610852
چرا بدن برخی افراد پرمو تر است؟!

حتما تاکنون متوجه شده اید که بدن برخی افراد دارای موهای بیشتری به نسبت دیگران است و این موضوع در زنان و مردان کمابیش دیده می شود. در این میان دلایل مختلفی چون ژنتیک، ترشح هورمون ها، تکامل و ... برای این موضوع مطرح شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ حتما تاکنون متوجه شده اید که بدن برخی افراد دارای موهای بیشتری به نسبت دیگران است و این موضوع در زنان و مردان کمابیش دیده می شود. در این میان دلایل مختلفی چون ژنتیک، ترشح هورمون ها، تکامل و ... برای این موضوع مطرح شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، هنوز کسی به طور دقیق نمی تواند بگوید که چرا بدن انسان دارای مو است؟ این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که شاهد هستیم افراد مختلف در یک خانواده دارای سطوح مختلفی از مو در بدنشان بوده و این مساله در میان ملیت های مختلف نیز تفاوت دارد.

به طور کلی مقوله رشد مو در انسان بسیار پیچیده بوده و تحت تأثیر چندین ژن و هورمون مختلف است. یک تئوری رایج این است که ما تکامل یافته ‌ایم تا موهای کمتری نسبت به نخستینیان داشته باشیم، زیرا اجداد ما عرق کردن را به عنوان یک استراتژی برای خنک نگه داشتن بدنشان در ساوانای آفریقا تکامل داده‌ اند و وجود موهای زیاد و بیش از حد مانع تعریق می ‌شود.

از سوی دیگر برخی از پژوهشگران وجود مو در بدن را یک استراتژی دفاعی بر علیه سرما می دانند که این نظریه نیز هنوز اثبات نشده است. در این میان باید توجه داشت که بدن تمامی پستانداران با مو و کرک پوشانده شده و در این میان انسان یکی از کم مو ترین گونه های جانوری به استثنای خزندگان و ماهی ها است.

یکی از سوالات دیگر مطرح شده در این میان، دلیل تفاوت موی بدن انسان ها در کشورهای مختلف و اقوام گوناگون است که برخی از محققان دلیل این موضوع را تاثیرات جغرافیایی و تغذیه می دانند.

 از نظر علمی هنوز دلایل تکاملی که چرا پرمویی با قومیت متفاوت است، نامشخص باقی مانده و  به عنوان مثال، کسی نمی تواند توضیح دهد که چرا مردم قفقاز نسبت به ژاپنی ها موهای بیشتری دارند. باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر سرما دلیل این موضوع و پر مو بودن مردم قفقاز باشد، با مثال نقض مردم اسکاندیناوی مواجه می شویم که در محیط قطبی با بدن های کم مو زندگی می کنند.

یکی از دیگر دلایل مطرح شده برای میزان موهای بدن انسان، سطح هورمون هایی مانند تستوسترون است. از نظر علمی حتی اگر سطح تستوسترون یکسان باشد نیز شاهد تفاوت در سطح موی بدن افراد هستیم پس این موضوع نیز نمی تواند دلیل قطعی  پرمویی یا کم مویی بدن انسان باشد.

در نهایت باید اذعان داشت که احتمالا یک عامل در این موضوع دخیل نبوده و احتمالا تلفیق و ترکیبی از عوامل فوق و احتمالا مواردی ناشناخته در تعیین سطح موی بدن ما تاثیر دارند.