۰ نفر

عوارض پساکرونایی قابل درمان است؟

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۰۲
کد خبر: 609930
عوارض پساکرونایی قابل درمان است؟

طبق مطالعات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا بیماران مبتلا به عوارض طولانی مدت پسا کرونایی با مصرف روزانه آنتی هیستامین ها به صورت کامل بهبود می یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در شهر ایروین ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به عوارض طولانی مدت پسا کرونایی با مصرف روزانه آنتی هیستامین‌ها تقریباً به صورت کامل از شر آن‌ها خلاص می‌شوند.

تعداد زیادی از مردم عوارض پسا کرونایی را بسیار حادتر از خود این عفونت تجربه می‌کنند.

البته اکنون به سختی می‌توان گفت که دارو‌های آنتی هیستامینی با کارایی ۱۰۰ درصدی عمل می‌کنند یا نه. با این حال، دانشمندان امیدوارند که این سوابق بتواند تحقیقات را در مسیر درست برای درمان‌های آینده هدایت کند.

در حال حاضر هیچ درمان مبتنی بر شواهدی برای عوارض پس کرونایی (لانگ کووید)، که به عنوان اثرات SARS-CoV-۲ (PASC) نیز شناخته می‌شود، وجود ندارد، اما آنتی‌هیستامین‌ها امیدوارکننده هستند، زیرا مصرف روزانه آن‌ها تا زمانی که با سایر دارو‌ها تداخل نداشته باشند، به‌ صورت کلی بی‌خطر است.

مطالعه جدید در مورد اثربخشی این دارو‌ها شامل دو بیمار بود. اولین آن‌ها یک کارمند پزشکی حدوداً ۴۰ ساله از ایالات متحده است. او در ژانویه ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد. سه روز پس از اینکه بیمار شد، "به سردرد و خستگی مفرط گرفتار شد. 

چند روز بعد، او دچار بثورات شد و شروع به تجربه درد قفسه سینه، تب و تعریق شبانه کرد. علائم شدید به مدت ۲۴ روز ادامه یافت، اما حتی پس از بهبودی، بسیاری از علائم ادامه یافت. در مارس همان سال، او شروع به گزارش یک عارضه جدید: مه مغزی کرد.
این بیمار فقط زمانی که در ژوئن ۲۰۲۰ برای درمان آلرژی خود پنیر آنتی هیستامین مصرف کرد، ناگهان احساس بهبودی نمود. او شروع به مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم دیفن هیدرامین کرد و بعداً این موضوع را به دکترش گفت تا با هم داروی مناسب تری پیدا کنند.

این بیمار اکنون بیش از ۹ ماه است که تحت نسخه ۵۰ میلی گرم هیدروکسیزین پاموات بوده و علائم خستگی، مه مغزی، عدم تحمل ورزش و درد قفسه سینه تقریباً از بین رفته است. او می‌گوید که به شغل تمام وقت خود برگشته و به میزان ۹۰ درصد به شرایط پیش از بیماری خود رسیده است.

بیمار دوم، یک معلم میانسال، داستان مشابهی دارد. وی یک ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا همچنان از درد مفاصل، بی خوابی، تپش قلب و مشکل در تمرکز رنج می‌برد. یک سال بعد نیز این عوارض ناتوان کننده باقی ماندند.

یک روز، بیمار به صورت تصادفی آنتی هیستامین خود را از فکسوفنادین به ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین تغییر داد، زیرا یافتن دومی آسان‌تر بود. صبح روز بعد متوجه شد که مه آلودی و خستگی مغزش بهبود یافته و بنابراین به درمان به همین منوال ادامه داد.

بیمار اکنون ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین در شب و ۱۸۰ میلی گرم فکسوفنادین در صبح مصرف می‌کند و می‌گوید که به میزان ۹۵ درصد حالش بهتر شده است.

در سال ۲۰۲۱ نیز یک مطالعه روی ۴۹ بیمار دچار عوارض طولانی مدت ویروس کرونا نشان داد که سیستم ایمنی آن‌ها در حالت آماده باش قرار دارد. علاوه بر این، بیش از ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه که آنتی هیستامین مصرف کردند، بهبود بالینی در عوارض پسا کرونایی خود را گزارش کردند.