۰ نفر

آیا شستشوی بینی برای از بین بردن کرونا مفید است؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴
کد خبر: 608005
آیا شستشوی بینی برای از بین بردن کرونا مفید است؟

شستشوی آب گرم و نمک از طریق بینی، به عنوان پادزهری برای انواع مشکلات مانند التهاب سینوس، احتقان و آلرژی ممکن است عجیب و احتمالا ترسناک به نظر برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بولتن نیوز، شستشوی بینی هزاران سال است که برای تسکین التهاب سینوس، احتقان، علائم آلرژی و موارد دیگر استفاده می شود. این چیزی است که شواهد می‌گوید.

تأثیر شستشوی بینی برای از بین بردن ویروس کرونا

برای افراد ناآشنا، نتی پات ممکن است روند سلامتی دیگری به نظر برسد. از این گذشته، این رگ قوری مانند توسط جراح مشهور دکتر مهمت اوز در ایالات متحده رایج شد که آن را "بیده بینی" در "نمایش اپرا وینفری" نامید و به دلیل تبلیغ مکمل‌ها و محصولات بهداشتی اثبات نشده مورد انتقاد قرار گرفت.

شستشوی آب گرم و نمک از طریق بینی، به عنوان پادزهری برای انواع مشکلات مانند التهاب سینوس، احتقان و آلرژی ممکن است عجیب و احتمالا ترسناک به نظر برسد. به خصوص اگر در مورد پیوند آن با عفونت‌های نادر اما کشنده آمیب مغز خوار شنیده باشید.

اما به گفته پزشکان گوش، حلق و بینی، شستشوی بینی که قدمت آن به هزاران سال از سنت‌های پزشکی آیورودا در هند بازمی‌گردد، نمونه‌ای غیرعادی از عملی است که در عین حال قدیمی، مد روز و مبتنی بر شواهد است. و انجام آن ایمن و ارزان است.

زارا پاتل، دانشیار گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، گفت: این شواهد دارای "سطح بسیار بسیار بالایی از شواهد، شواهد کارآزمایی کنترل شده تصادفی شده است که نشان می دهد کار می‌کند و کمک کننده است."

شستشوی بینی چگونه مفید است؟

 راکش چاندرا، پروفسور گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، گفت: وقتی استنشاق می‌کنید، مخاط بینی شما انواع ذرات نامطلوب هوا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، آلرژن‌ها و آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد. سپس موهای میکروسکوپی در بینی، ذرات به دام افتاده را همراه با مخاط به داخل گلو می‌برد تا بتوان آنها را به داخل روده بلعید.

اما گاهی اوقات، افراد "به چیزهایی که در مخاط گیر می‌کند واکنش نشان می‌دهند" که منجر به التهاب می‌شود که می تواند علائمی مانند احتقان، فشار و درد ایجاد کند.

اینجاست که شستشوی بینی می تواند بسیار مفید باشد. یکی از بزرگترین کارکردهای آب نمک این است که همه چیز را بشورد تا در حفره‌های سینوسی جمع نشود.

 پاتل گفت: شستشوی بینی همچنین باعث رقیق شدن مخاط و کاهش تورم می‌شود.

شستشوی بینی به چه نوع بیماری هایی کمک می کند؟

در سال ۲۰۲۱، یک تیم بین‌المللی از کارشناسان توافق‌نامه‌ای را درباره بهترین روش مدیریت مشکلات رایج سینوسی منتشر کردند، مانند التهاب مزمن مجرای بینی و سینوس‌ها که می‌تواند باعث آبریزش بینی، احتقان، اختلال در حس بویایی و فشار یا درد صورت شود. آنها بر اساس بهترین شواهد و در عین حال محدود به این نتیجه رسیدند که شستشوی منظم با آب نمک یکی از درمان‌هایی است که موثرترین آنها ثابت شده است.

سایر مطالعات کوچک نشان داده‌اند که شستشو با آب نمک می‌تواند به علائم آلرژی فصلی یا محیطی مانند احتقان، آبریزش بینی، خارش و عطسه کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شستشو می‌تواند به تسکین علائم عفونت‌های حاد تنفسی فوقانی، مانند عفونت‌های ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند، اگرچه تحقیقات کمتری در مورد استفاده از آن انجام شده است. یکی از بزرگترین مطالعات تا به امروز ، روی حدود ۴۰۰ کودک ۶ تا ۱۰ ساله مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در جمهوری چک انجام شد. در میان کودکانی که چندین بار در روز از شستشوی آب نمک استفاده می‌کردند، علائم آن‌ها سریع‌تر برطرف شد و کمتر از داروهای ضدتب‌، ضداحتقان‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کردند.

پاتل گفت که شستشوی بینی می‌تواند به پاک کردن ذرات ریز از دود آتش‌سوزی که می‌تواند تحریک‌کننده باشد نیز کمک کند.

 نیسا فارل، استادیار گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت: "خطر آنقدر کم است و مزایای بالقوه برای شستشو دهنده ها آنقدر زیاد است" که ارزش آن را دارد.

برای افرادی که دچار التهاب مزمن سینوس هستند دو بار در روز - صبح و عصر - توصیه می‌شود. برای کسانی که علائم خفیف‌تری دارند، شستشوی روزانه ممکن است کافی باشد. انجام این کار به صورت منظم و پیشگیرانه در کنترل و دور نگه داشتن التهاب در مقابل تلاش برای جبران پس از شروع التهاب، بسیار بهتر است.

پاتل گفت: دستگاه‌های شستشوی برقی، که از موتوری برای شستشوی آب نمک از طریق بینی شما استفاده می‌کنند، نیز در دسترس هستند، اما لزوما مؤثرتر نیستند و تمیز نگه داشتن آنها گران‌تر و پیچیده‌تر هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آب مقطر یا استریل یا استفاده از آب لوله کشی که حداقل یک دقیقه جوشانده و سپس خنک شده است را توصیه می‌کند.

ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی یا سوختگی داشته باشید. اما هر گونه ناراحتی باید با گذشت زمان از بین برود.

آیا شستشوی بینی بی‌خطر است؟

آیا گزارش‌هایی از شستشوی بینی که باعث عفونت آمیب کشنده مغز می‌شود شنیده اید؟

فارل گفت: "این خطر واقعی است، اما "بسیار کم است"".

آب لوله کشی ممکن است حاوی سطوح کم آمیب باشد و نوشیدن آن بی‌خطر باشد، زیرا اسید معده می‌تواند این موجودات را از بین ببرد. با این حال، ریختن آب لوله کشی تصفیه نشده در بینی بی‌خطر نیست.

آیا شستشوی بینی می‌تواند به درمان کووید-۱۹ کمک کند؟

ویروس کرونا در درجه اول افراد را از طریق بینی آلوده می‌کند، بنابراین در اوایل همه‌گیری، محققان و پزشکان فکر می‌کردند که آیا شستشوی بینی می‌تواند به درمان عفونت‌های Covid-۱۹ کمک کند.

در یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که اخیرا تشخیص داده شده است، محققان دریافتند که در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که هیچ گونه شستشوی بینی انجام نداده‌اند، افرادی که دو بار در روز به مدت ۲۱ روز با محلول نمکی شستشو داده‌اند، هیچ بهبودی در علائم خود نداشته‌اند یعنی به همان میزان ویروس کرونا در بینی خود داشتند.

 جاستین ترنر، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشیار گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، گفت: "ویروس آنقدر سریع تولید می‌شود که مهم نیست چقدر از آن را بشویید."

این یافته او را نسبت به محلول‌های شستشوی بینی که به عنوان محافظ در برابر کووید-۱۹ به بازار عرضه می‌شود، بدبین می کند.

برای استفاده از هر چیزی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.