۰ نفر

احتمال ابتلای چندباره به اومیکرون

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۲۴
کد خبر: 606434
احتمال ابتلای چندباره به اومیکرون

هشدار جدید سازمان بهداشت جهانی درباره احتمال ابتلای مجدد به اومیکرون، اهمیت توجه جدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نشان می‌دهد.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، مطالعات جدیدی در حال انجام است که نشان می‌دهد آخرین نسخه از سویه بسیار مسری اومیکرون حتی سریع‌تر از نسخه اصلی منتقل می‌شود و ابتلای خفیف به آن ممکن است محافظت زیادی در برابر عفونت‌های آینده ایجاد نکند. سازمان بهداشت جهانی نیز درباره ابتلای دوباره یا حتی چندباره به‌سویه اومیکرون هشدار داده است. به گزارش فورچون، این یافته‌ها باعث شده است تا امیدواری درباره پایان پاندمی با سویه اومیکرون که موج‌های زیادی از مبتلایان در دنیا به راه انداخته است، کمرنگ شود.

رابطه مستقیم وخامت بیماری و تولید آنتی‌بادی

طبق مطالعه‌ای که از سوی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو انجام شده است، تولید آنتی بادی‌های خنثی‌کننده در مدت زمان ابتلا به‌سویه اومیکرون به میزان وخامت بیماری بستگی دارد. شکل خفیف‌تر ابتلا به اومیکرون در افراد واکسینه ممکن است آنهایی که بهبود می‌یابند را همچنان در معرض ابتلای دوباره به ویروس موجود و سویه‌های آینده کند. این مطالعه نشان داد که محافظت با عفونت طبیعی حدود یک سوم واکسینه شدن با دوز تقویت‌کننده است. محققان می‌گویند: نتایج ما نشان می‌دهد که ایمنی حاصل از اومیکرون ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به دیگر سویه‌های عفونی که احتمالا در آینده به‌وجود می‌آید، کافی نباشد. آنها همچنین بر اهمیت مداومت در تزریق دوزهای تقویت‌کننده‌های واکسن برای افزایش ایمنی تأکید می‌کنند، زیرا ایمنی ناشی از ابتلا ممکن است به تنهایی در محافظت در برابر عفونت‌های مکرر یا بیماری‌های آینده با سویه‌های جدید چندان قابل اعتماد نباشد.

ابتلای مجدد به اومیکرون تا چه حد شایع است؟

دپارتمان سلامت عمومی شیکاگو در این‌باره می‌گوید: چیزی که ما در طول پاندمی کووید-19با سویه‌های پیش از اومیکرون شاهد بودیم، ایجاد ایمنی کافی تا حداقل 3ماه پس از ابتلای اول بود و در این مدت ابتلای مجدد ممکن نبود. دکتر آلیسون آوردی، رییس این دپارتمان می‌گوید: من فکر می‌کنم همچنان در حال یادگیری درباره اومیکرون هستیم. در مقایسه با همه گونه‌هایی که قبل از اومیکرون آمده است، سویه اومیکرون 5برابر بیشتر احتمال ابتلای مجدد دارد. البته ما هنوز منتظر داده‌های بیشتری در این‌باره هستیم اما باید به‌طور غیررسمی بگویم انتظار نداریم کسی که مبتلا به اومیکرون می‌شود حداقل تا چند ماه بعد دوباره به آن دچار شود اما درباره این گفته هم چندان مطمئن نیستم چون اومیکرون بسیار غیرمنتظره ظاهر شده است.سایر متخصصان نیز با او موافق هستند. دکتر مایکل دریس نیز می‌گوید: پاسخ به این سؤال که ابتلا به جریان مشابه کووید-19 ممکن است و چگونه خواهد بود کاملا نامشخص است. چون هنوز معلوم نیست سطح ایمنی بعد از ابتلا به اومیکرون چقدر ماندگار است. بهتر است بگویم احتمال ابتلای دوباره به اومیکرون وجود دارد اما فعلا اطلاعات کاملی در این خصوص نداریم چرا که اومیکرون تنها چند ماه است ظاهر شده است.به‌گفته آوردی سطح زیاد ابتلای مجدد که هم‌اکنون در آمریکا مشاهده می‌شود به‌طور گسترده در افرادی است که قبلا به‌سویه‌های دیگری از کووید-19 مبتلا شده بودند.

واکسینه ها کمتر اومیکرون را منتشر می کنند

یک مطالعه منتشر شده از سوی محققان دانمارکی می‌گوید سویه فرعی BA.2اومیکرون اگرچه مسری‌تر از سویه اصلی اومیکرون است و در فرار از واکسن بهتر عمل می‌کند اما افراد واکسینه شده آن را به راحتی غیرواکسینه‌ها منتقل نمی‌کنند.

به گزارش سی ان بی‌سی، این مطالعه از سوی تیمی از دانشمندان وابسته به دانشگاه کپنهاگ و وزارت بهداشت دانمارک انجام شده است و نشان می‌دهد که BA.2 از BA.1 در میان واکسینه شده‌ها و هم غیرواکسینه‌ها به یک اندازه مسری است اما افزایش نسبی حساسیت به عفونت در افراد واکسینه شده به‌طور قابل توجهی بیشتر از افراد واکسینه نشده بود. اگرچه افراد کامل واکسینه شده(2دوز واکسن) بیشتر احتمال دارد BA.2 بگیرند اما احتمالا کمتر آن را به دیگران منتقل می‌کنند. افرادی که دوز تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند به نسبت به افراد کامل واکسینه شده نیز کمتر احتمال انتقال آن را دارند.