۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ورود به ششمین پیک کرونا؛ کدام شهرها قرمز هستند؟

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 604860
ورود به ششمین پیک کرونا؛ کدام شهرها قرمز هستند؟

وزیر بهداشت عصر روز پنجشنبه، ۷ بهمن ماه ضمن اعلام ورود به پیک ششم کرونا در پی افزایش موارد بستری و سرپایی در صفحه توییتر خود از شهروندان خواست که شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ روز جمعه نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی کشور رو به افزایش است.

همچنین دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در گفت و گویی پیش‌بینی کرده است که ایران تا آخر بهمن ماه و اوایل اسفند به قله موج ششم برسد و آمار مرگ و میر با تأخیر دو یا سه هفته‌ای خودش را نشان دهد.

یک متخصص اپیدمیولوژی و عضو کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ نیز با بیان اینکه انتشار و سرعت گسترش اومیکرون بالاست و هر هفته بصورت تصاعدی پنج برابر می‌شود گفت: اومیکرون پی سی آر گریز است و رویکرد جدیدی برای مقابله با این سویه لازم است. سوری همچنین تاکید کرده است که اثر بخشی واکسن‌ها کمتر شده و لازم است برای افزایش ایمنی دوز سوم هم زده شود.

هفته گذشته شهرستان اردکان در استان یزد در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفت. اما فقط با گذشت دو روز قم، کاشان و ۵ شهرستان دیگر نیز در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفتند. همچنین تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

بر این اساس کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، قم (قم)، ابرکوه، اردکان، خاتم، مهریز (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

کلیه شهرستان‌های کشور نیز که در وضعیت نارنجی هستند عبارت است از اصفهان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه (بوشهر)، پاکدشت، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ملارد، ورامین (تهران)، سامان (چهارمحال و بختیاری)، بینالود، تربت حیدریه، مشهد (خراسان رضوی)، ایرانشهر (سیستان و بلوچستان)، شیراز، کوار، گراش (فارس)، انار، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، کرمان (کرمان)، لاهیجان (گیلان)، خرم آباد (لرستان)، رامسر، سوادکوه (مازندران)، اراک، ساوه (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک (هرمزگان)، بهاباد، تفت، میبد، یزد (یزد).

همچنین در حال حاضر، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان نیز آبی رنگ هستند.

افزایش تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز در کشور و همچنین هشدارهای متعدد نسبت به لزوم بازگشت محدودیت‌ها و نگرانی بابت اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها درحالی است که وزیر کشور به تازگی گفته است تنها در صورتی که تعداد شهرهای قرمز و نارنجی بیشتر شود محدودیت اعمال خواهد شد. 

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز تاکید کرده است که دانشگاه‌ها بایستی به تدریج شرایط حضور دانشجویان را در دانشگاه‌ها فراهم کنند البته برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم جاری هم به صورت حضوری آموزش دیده‌اند.