۰ نفر

اگر زود خسته می شوید به این موارد توجه کنید

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۴۸
کد خبر: 604267
اگر زود خسته می شوید به این موارد توجه کنید

بر اساس تحقیقات جدید، سالمندانی که بعد از فعالیت‌هایی مانند کارهای سبک خانه یا پیاده‌ روی ۳۰ دقیقه‌ای احساس خستگی می‌ کنند، ممکن است در سه سال آینده در معرض خطر مرگ قرار بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ دریافتند که افراد مسن‌ تری که پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی سطوح بالایی از خستگی را تجربه می کنند، در مقایسه با همسالان خود که خستگی کمتری را تجربه می ‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در سه سال آینده هستند.

پژوهشگران این مطالعات می گویند این اولین تحقیقی است که به بررسی ارتباط بین خستگی و مرگ و میر می پردازد. این تیم با استفاده از مقیاس جدید خستگی‌ پذیری پیتسبورگ، خستگی را پس از فعالیت‌ها اندازه ‌گیری کردند.

نانسی دبلیو گلین (Nancy W. Glynn) سرپرست تیم تحقیق و استادیار دپارتمان اپیدمیولوژی در دانشکده تحصیلات تکمیلی پیت، می‌ گوید: امیدوارم یافته ‌های ما مشوقی برای پایبندی به اهداف ورزشی باشد. تحقیقات قبلی نشان می دهد که فعالیت بدنی بیشتر می تواند خستگی فرد را کاهش دهد. مطالعه ما اولین مطالعه ای است که خستگی شدید فیزیکی را با مرگ زودرس مرتبط می کند. برعکس، پژوهش ها نشان می دهد که حرکت بیشتر نشان دهنده انرژی بیشتر و طول عمر بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری sinapress، بیش از ۲۹۰۰ سالمند بالای ۶۰ سال در این مطالعه شرکت کردند و در مقیاس یک تا پنج درجه بندی کردند که معمولاً پس از فعالیت های مختلف چقدر احساس خستگی می کنند. برخی از فعالیت های مورد بررسی در این نظرسنجی شامل پیاده روی ۳۰ دقیقه ای آرام، کارهای سبک خانه و باغبانی سنگین بود.

پس از ردیابی نتایج سلامت و مرگ و میر در میان شرکت کنندگان به مدت تقریباً سه سال، و در نظر گرفتن عوامل مختلف دیگری مانند سلامت روان، سن و جنسیت که ممکن است خطر مرگ و میر را افزایش دهند، محققان به نتایج قابل توجهی رسیدند. به طور خاص، بزرگسالانی که ۲۵ امتیاز یا بالاتر در مقیاس خستگی پذیری به دست آوردند، ۲/۳ برابر بیشتر از سایرین که امتیاز کمتر از ۲۵ کسب کردند، در ۲/۷ سال آینده جان خود را از دست دادند.

دکتر گلین توضیح می دهد: تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که فعالیت بدنی خود را افزایش می دهند می توانند امتیاز خستگی خود را کاهش دهند و یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش فعالیت بدنی با تعیین اهداف قابل کنترل و شروع یک برنامه منظم مانند پیاده ‌روی یا ورزش برنامه‌ ریزی شده است.

این پژوهشگر در انتها می افزاید، با کاهش خستگی، احساسات افراد تغییر کرده و به طور بالقوه آنها را برای انجام کارهای بیشتر تشویق می کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی-تخصصی Gerontology منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.