۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

« چای » باعث کاهش سکته مغزی می‌شود؟

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبر: 597878
« چای » باعث کاهش سکته مغزی می‌شود؟

اگر می‌خواهید بدانید که قهوه و چای چگونه می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند، این گزارش تا انتها دنبال کنید؛

محققان می‎‌گویند افرادی که روزانه مقدار استانداردی قهوه و چای می‌نوشند کمتر در معرض خطر سکته مغزی و زوال عقل هستند. کارشناسان می‎‌گویند این فقط یکی از فواید مصرف روزانه قهوه یا چای است. آنها می‎‌گویند این نوشیدنی‌ها حاوی فلاونوئیدها و مواد دیگری هستند که می‌تواند سلامتی هر فرد را تقویت کند.

با این حال، آنها هشدار می‌دهند که قهوه یا چای بیش از حد می‌تواند الگوهای خواب را به دلیل سطح کافئین مختل کند و همچنین نگرانی های دیگری برای سلامتی ایجاد کند. محققان می‎‌گویند مصرف هر دو یا یکی از این نوشیدنی‌ها ممکن است خطر سکته مغزی و زوال عقل را کاهش دهد. مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشگاه پزشکی تیانجین منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد سالم بین ۵۰ تا ۷۴ سال که دو تا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای در روز می‌نوشند - یا ترکیبی از چهار تا شش فنجان از هر دو در روز - کمترین میزان بروز سکته مغزی و زوال عقل را در میان ۳۶۵۶۸۲ شرکت کننده داشته‌اند.

چای قهوه

محققان افرادی را از Biobank بریتانیا که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ استخدام شده بودند تا سال ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار دادند و مصرف قهوه و چای  آنها را بررسی کردند. خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که مقادیر بیشتری قهوه یا چای می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که هیچ کدام را مصرف نمی‌کردند، ۳۲ درصد و خطر ابتلا به زوال عقل را ۲۸ درصد کاهش داد. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف قهوه به تنهایی یا در ترکیب با چای با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته مغزی مرتبط است.

فواید قهوه و چای

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌گویند که فواید سلامتی قهوه و چای فراتر از وجود کافئین در آن است. دکتر اسکات کایزر، مدیر سلامت شناختی سالمندان موسسه علوم اعصاب اقیانوس آرام در این باره می‌گوید: «در حالی که کافئین مطمئناً یک مخرج مشترک کلیدی است، قهوه و چای هر دو از گیاهانی با ترکیبات شیمیایی بسیار بسیار مفید از جمله آنتی اکسیدان‌های قوی به دست می‌آید. کایزر ، متخصص تغذیه می‌گوید: "تحقیقات گسترده و رو به رشدی فواید برخی از غذاها را برای سلامت مغز نشان می‌دهد به ویژه آنهایی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات محافظ عصبی است." به عنوان مثال در چندین مطالعه، سطوح بالاتر دریافت فلاونوئید با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. او توضیح داد: «این مواد مغذی گیاهی – مواد شیمیایی که گیاهان برای حفظ سلامت خود تولید می‌کند در واقع می‌توانند التهاب را در مغز کاهش دهد، از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کند، از یادگیری و حافظه حمایت کند و مزایای آشکار دیگری برای سلامت مغز به ارمغان بیاورد.»

چای قهوه

نویسندگان این مطالعه می‎‌گویند که Biobank بریتانیا نمونه سالم تری از مردم را نسبت به جمعیت عمومی منعکس می‌کند که می‌تواند توانایی تعمیم ارتباط بین قهوه و چای و مزایای احتمالی آنها را محدود کند. همچنین، تعداد نسبتاً کمی از افراد نمونه دچار زوال عقل یا سکته مغزی شدند که به اذعان آنها می‌تواند برون‌یابی دقیق نرخ‌ها را به جمعیت‌های بزرگ‌تر دشوار کند. با این حال، آنها نوشتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف متوسط قهوه و چای، به‌صورت جداگانه یا ترکیبی، با خطر کمتر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است». میشل راخ، متخصص تغذیه در Actor’s Fund Home در انگلوود، نیوجرسی، در یک گزارش اعلام کرد که قهوه با سایر فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، بیماری پارکینسون، سرطان های خاص و سیروز مرتبط است. با این حال، یک نقطه ضعف نیز وجود دارد. راوچ گفت: «نوشیدن قهوه و چای، وقتی بیش از حد انجام شود، مضراتی دارد. چای و قهوه حاوی ترکیباتی به نام تانن هستند که در صورت مصرف بیش از حد می توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند. این تانن‌ها همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه روی دندان ها در هنگام تجمع روی مینای دندان شود. راوش میگوید : "کافئین و آنچه مردم به قهوه و چای اضافه می‌کنند می‌تواند مشکل ساز باشد."

همچنین او اذعان داشت:" کافئین موجود در چای نیز مانند قهوه در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود و منجر به بی‌قراری، لرزش، ضربان قلب سریع، بی‌خوابی و اضطراب شود. کافِین موجود در چای ممکن است با برخی از داروهای قلب و فشار خون تداخل داشته باشد. اگر شکر، عسل، خامه و سایر مواد پر کالری یا چربی به آن اضافه شود، ممکن است مزایای سلامتی چای و قهوه از بین برود."

چای قهوه

مصرف چه میزان از چای و قهوه کافی است؟

نانسی بلچر، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی مرکز سلامتی ضد پیری وینونا، در یک گزارش می‌گوید: مثل هر چیزی در زندگی، حفظ تعادل ضروری است. نوشیدن سه تا پنج فنجان در روز به نقطه شیرین ارائه فواید سلامتی بدون عوارض جانبی منفی می‌رسد. وی گفت: با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف متوسط قهوه و چای، به طور جداگانه یا ترکیبی، ممکن است خطر سکته مغزی و زوال عقل را کاهش دهد. کایزر افزود: بهترین شرط شما، مثل همیشه، این است که با پزشک، متخصص تغذیه یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا همه خطرات و فواید را بسنجید و تعیین کنید که چه چیزی برای شما بهترین است. مهمتر از همه، این مطالعه این ایده را تقویت می‌کند که می بایست به سلامت مغز خود فکر کنیم چرا که نوشیدن چای یا قهوه به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را کمتر می‌کند.