۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نحوه برخورد با شخصیت ضد اجتماعی چگونه باید باشد؟ از عوامل، نشانه ها و راه های درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبر: 589859
نحوه برخورد با شخصیت ضد اجتماعی چگونه باید باشد؟ از عوامل، نشانه ها و راه های درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

شاید با مطالعه این مقاله، در انتها با خود بگویید من خود متلا به این بیماری هستم و خبر نداشتم! و یا چقدر افرادی که در اطراف ما هستند که مبتلا به این نوع بیماری روانی هستند و ما در ارتباط با آن ها دچار اشتباه بودیم! با مطالعه این مقاله درواقع به خود کمک خواهید کرد.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) به الگوی رفتاری نهادینه ­ای گفته می­ شود که در آن افراد همواره به حقوق اطرافیان بی احترامی کرده و به آن تجاوز می­کنند.

افرادی که این اختلال را دارند ممکن است در قبال خواسته­ ها و نیاز های دیگران بسیار تهاجمی، بی فکر و ناگهانی و اغلب بدون هیچ ملاحظه­ ای برخورد نمایند.

در این نوع از اختلال شخصیتی، فرد نسبت به عرف اجتماعی بی توجه است، همچنین اختلال شخصیت ضد اجتماعی از نوجوانی یا اوایل جوانی شروع می ­شود و به مرور منجر به آشفتگی و اختلال شخصیتی میشود.

علل رخ دادن اختلال شخصیت ضد اجتماعی

در حالی که دلایل دقیق این اختلال کاملا مشخص نشده است، پژوهشگران قویا ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی را علل بروز اختلال ضد اجتماعی می­دانند.

عوامل ژنتیکی به این دلیل در نظر گرفته می­شوند که وقوع اختلال ضد اجتماعی در افرادی که در خانواد­شان پدر، مادر یا اعضایی داشته­اند که چنین رفتارهایی در آن­ها شایع بوده بیشتر است.

عوامل محیطی نیز ممکن است نقش کلیدی ایفا کنند، به خصوص سواستفاده و یا بی­توجهی در دوران کودکی توسط اطرافیان

 شواهد نشان می­دهند کسی که با وی پرخاشگرانه برخورد می­شود یا توسط کسی که خودش هم اختلال ضد اجتماعی دارد بزرگ می­شود؛ خود نیز درگیر این بیماری می­گردد.

علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  • عدم موفقیت در تطبیق با هنجارهای اجتماعی، اغلب به طوری که منجر به نقض قوانین میشوند.
  • تجاوز به حقوق فیزیکی و احساسی دیگران بطور همیشگی
  • عدم ثبات در زندگی کاری و شخصی؛ به طوری که موجب بیکاری بلندمدت حتی زمانی که کار در دسترس باشد می­گردد.
  • پرخاش و آزار و اذیت؛ به طوری که ممکن است به دعواهای مکرر بینجامد.
  • بی­مسئولیتی مداوم
  • بی­ملاحظگی و تکانش­گری
  • تقلب و فریب­کاری
  • مشاهده­ی زمینه در دوران کودکی (یا علائم با ثباتی که با این اختلال تطبیق دارند) که پیش از سن 15 سالگی وجود دارند. 

عموما، افرادی که دچار این اختلال هستند هیچگونه همدلی و همدردی با اطرافیانشان احساس نمی کنند. با جسورانه ترین و مغرورانه ­ترین شکل ممکن برخورد می­کنند یا سوء ظن شدیدی به دنیای اطراف خود دارند.

در برخی موارد، آن ­ها در ملاقات اول جذاب به نظر می ­رسند، اگرچه جذابیتشان اغلب سطحی و ظاهری است.

 اعتماد به نفس و جذبه ­ی ظاهری آن­ ها ممکن است به روابط جنسی متعدد منجر شود. با این وجود این روابط احتمالا کوتاه مدت هستند و اغلب به خاطر رفتار سنگدلانه و فریبکارانه با شریک عاطفیشان، رابطه سریع به پایان می ­رسد.

استفاده بی ­رویه از دارو، مواد مخدر و الکل در میان افراد دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی رایج است و می­ تواند علائم این اختلال را شدید تر نماید.

زمانی که استفاده ­ی بی ­رویه از موارد گفته شده و اختلال ضد اجتماعی با هم حضور داشته باشند، درمان برای هر دو مورد بسیار پیچیده­تر خواهد بود.

سایکوپات

تعریف واقعی سایکوپات در اخبار پزشکی  اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) است. این اختلال فردی را توصیف می‌کند که الگوهای نقض را به دیگران نشان می دهد.

بیشتر مردم ممکن است تصور کنند که این توصیف فردی است که محتاط است، تنهاست، آدم تو داری است و ... اما اینطور نیست.

در حقیقت به معنای شخصی است که برخلاف جامعه، قوانین و سایر رفتارهایی که رایج است، عمل می‌کند.

نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

علائم شایع سایکوپاتی

از آنجایی که اصطلاح سایکوپات یک تشخیص رسمی نیست، متخصصان به علائمی که در اختلال شخصیت ضد اجتماعی توصیف شده است اشاره می‌کنند. برخی از علائم رایجی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از:

  • رفتار غیرمسئولانه اجتماعی
  • نادیده گرفتن یا نقض حقوق دیگران
  • ناتوانی در تشخیص درست و نادرست
  • مشکل در نشان دادن پشیمانی یا همدردی
  • تمایل به دروغگویی
  • آسیب رساندن به دیگران
  • زیر پا گذاشتن قانون
  • بی توجهی به ایمنی و مسئولیت

سایر رفتارهایی که ممکن است نشانه اختلال شخصیت سایکوپات باشند عبارتند از: تمایل به ریسک کردن، رفتار بی پروا و فریبکاری همراه با دروغگویی مکرر

علاوه بر این، افراد مبتلا به این اختلال اهمیتی نمی‌دهند که به کسی آسیب رسانده‌ و بدرفتاری کنند.

ویژگی های خاصی با این اختلال مرتبط است:

مردان بیشتر از زنان درگیر این اختلال می شوند.

از نظر فنی، برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی، باید 18 سال سن داشته باشید. اما برخی از افراد در سن 11 سالگی علائم اختلال سلوک را نشان می دهند که ممکن است نشانه اولیه اختلال ضد اجتماعی باشد.

این یک بیماری مزمن است که به نظر می رسد با افزایش سن پیشرفت می‌کند.

میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به دلیل رفتار آنها بیشتر است.

ازدواج با سایکوپات

افراد دارای اختلال سایکوپات اغلب بدون دلیل با شما طوری برخورد میکنند که احساس گناه کنید. آنها اصلا زیر بار اشتباهات خود نمیروند. اگر با یک مرد دارای اختلال ضد اجتماعی ازدواج کنید اغلب برای هر مشکلی شما را در رابطه سرزنش میکند و از هر فرصتی برای تحقیر کردن شما نهایت استفاده را میبرد.

اختلال سلوک چیست؟

اختلال رفتاری معروف به اختلال سلوک به مجموعه ای از رفتار های مداوم در نوجوانان گفته میشود که این دسته از افراد حاضر به پیروی از قوانین، احترام به حقوق دیگران، نشان دادن همدلی و رفتاری که از نظر اجتماعی قابل قبول است، نیستند.

علائم اختلال سلوک عبارتند از:

نادیده گرفتن عرف جامعه

بی توجهی به رفتار خوب داشتن

نادیده گرفتن حقوق و احساسات دیگران

لذت بردن از آسیب رساندن، دروغ گفتن یا فریب دادن افراد

ارتکاب خشونت فیزیکی یا جنسی

صدمه زدن به حیوانات

اختلال سایکوپات چیست و چگونه درمان میشود؟

 اختلال سایکوپات چیست و چگونه درمان میشود؟

آیا مشکلات دیگر می ­توانند علائمی شبیه به اختلال ضد اجتماعی ایجاد نمایند؟

ASPD اختلالی است که تشخیص دقیق آن بسیار مهم است، چرا که ممکن است در برخی علائم با چندین اختلال دیگر شخصیتی و مشکلات روانی مشترک باشد.

افرادی که برای مثال اختلال شخصیت خودشیفتگی یا سوء مصرف مواد دارند ممکن است قانون شکنی کنند یا در غیر این صورت به شکلی فریبکارانه، خرابکارانه یا به شیوه­های پرخاشگرانه رفتار نمایند.

افرادی که اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی دارند نیز ممکن است رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه نشان دهند. به خصوص در زمان­هایی که حملاتشان پیش می­آید. بنابراین، چنین مشکلاتی باید پیش از تشخیص ASPD بررسی گردند.

چرا اختلال شخصیت ضد اجتماعی در مردان بیشتر رایج است؟

علت دقیق اختلاف جنسیتی این بیماری دقیق مشخص نشده است، اما ممکن است ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فرهنگی نقش داشته باشند. برخی کارشناسان فرضیه­ی تفاوت­های جنسیتی در اختلالات روانی را مطرح می­کنند.

چنین فرضیه­ای ممکن است به این بینجامد که مردان بیشتر مستعد اختلالات  روانی می­باشند. مردان روان­پریش برای مثال احتمال رفتار تهاجمی بیشتری دارند در حالی که زنانی که دچار این اختلال هستند کمتر در مواجهه به دنیای بیرون خود پرخاش نشان می­دهند (اگرچه همچنان ضد اجتماعی هستند)، احتمالا به این دلیل که میخواهند از شناسایی مشکلشان توسط دیگران جلوگیری نمایند.

چه عواملی ریسک اختلال شخصیت ضد اجتماعی را افزایش می­دهند؟

تجربه ­ی تروما و ضربه­های عاطفی، بی­توجهی یا سو استفاده در اوایل دوران زندگی به نظر نقش مهمی در افزایش احتمال گسترش اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد ایفا می­کند، به خصوص در بین کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد آن باشند.

بزرگ شدن زیر نظر والدینی که معتاد به مواد مخدر و الکل بوده­اند نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد. همچنین مرد بودن نیز احتمال دچار شدن به ASPD را بالا می­برد.

چطور با شخصی که اختلال شخصیتی ضد اجتماعی دارد رفتار کنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ASPD ژنتیکی است، بنابراین اگرچه می‌توان این اختلال را مدیریت کرد، اما احتمالاً قابل درمان نخواهد بود. بنابراین بهتر است حد و مرز هایی را در روابط مشخص کنید.

حمایت اغلب یکی از بهترین مکانیسم های مقابله ای برای فردی است که با ASPD زندگی می کند. اختلال شخصیت ضداجتماعی آنها ممکن است باعث اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی شود و حمایت کردن می تواند به آنها در مقابله و مدیریت بیماری کمک کند.

آیا ممکن است اختلال شخصیتی ضد اجتماعی ناشی از یک آسیب مغزی باشد؟

ارتباط میان آسیب­های جدی مغزی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی کاملا درک نشده است.

چندین قاتل سریالی معروف که در بسیاری از آن­ها اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشخیص داده شده بود صدمات مغزی شدیدی در دوران جوانی خود تجربه کرده بودند، که نشان می­دهد ممکن است ارتباط مستقیمی میان آسیب مغزی در دوران گذشته و رفتار تهاجمی در آینده برقرار باشد.

اختلال ضد اجتماعی چگونه تشخیص داده میشود؟

 اختلال ضد اجتماعی چگونه تشخیص داده میشود؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چطور تشخیص داده می­شود؟

عموما از طریق ارزیابی عمیق روانشناختی که شامل بررسی سوابق شخصی و پزشکی فرد، الگو های رفتاری شناختی و روابط وی با دیگران می ­شود، تشخیص اختلال ضد اجتماعی انجام می­گیرد.

به دلیل اینکه افراد دچار ASPD ممکن است مایل به اعتراف به این نباشند که رفتار و یا افکارشان دردسرآفرین است، پزشک ممکن است اعضای خانواده یا دیگر نزدیکان را به منظور ارزیابی آثار و دامنه­ ی رفتار های ضد اجتماعی شخص فرا بخواند.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

در میان اختلالات شخصیتی، درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی از همه دشوارتر است. افراد به ندرت  شخصا برای درمان مشکل خود مراجعه می­کنند و غالبا پس از حکم دادگاه ملزم به آن می­شوند.

زمانی که آن­ها شروع به درمان می­کنند ممکن است نسبت به درمانگر بی­تفاوت، بدبین یا حتی رفتارهای خصومت آمیز داشته باشند. با این وجود درمان­های مشاوره­ای اغلب به همراه داروهای تجویزی توسط روانپزشک در موارد متعددی اثرات مطلوبی نشان داده­اند.

درمان قطعی برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد، اگرچه گاهی از رفتار درمانی شناختی (CBT) استفاده می­شود.

اخیرا داروی ضدروان­ پریشی کلوزاپین نتایج امیدوار کنند­ای در میان مردان دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی نشان داده است.

آیا روان­درمانی به حل اختلال شخصیت کمک می­کند؟

روان­درمانی می­تواند در برخی موارد اختلال شخصیت ضد اجتماعی موثر باشد اما نه همیشه؛ به نظر می­رسد با افزایش شدت اختلال اثر روان­درمانی کاهش یابد.

در مواردی که از این شیوه استفاده می­شود ممکن است بر مبنای CBT یا دیگر شیوه­های گفتار درمانی که رفتارها و الگوهای فکری دردسرساز را هدف قرار می­دهند باشد، یا هدف کمک به شخص دچار ASPD برای درک بهتر کنش­هایی که دیگران را متاثر می­کند باشد.

روان­درمانی ممکن است اجزایی چون مدیریت خشم، درمان سواستفاده از مواد یا دیگر رویکردهای مرتبط با علائم مشخص فرد را در بر داشته باشد.

چه داروهایی برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی ممکن است تجویز شود؟

تا کنون چندین دارو برای درمان ASPD استفاده شده است. این داروها در خصوص کنترل پرخاشگری یا نوسانات روحی بیشترین اثرگذاری را نشان داده­اند تا اینکه انگیزه­های زمینه­ای منجر به رفتار را بخواهند تغییر بدهند.

داروهای ضدافسردگی، ضد روان­پریشی و تثبیت­کننده­ی خلق و خو مانند لیتیوم ممکن است برای درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی تجویز شوند؛ افرادی که در زندان هستند یا به حکم دادگاه مجبور به درمان می­شوند ممکن است نیازمند دارو درمانی (به همراه درمان­های مشاوره­ای) مطابق با دستور قاضی باشند.

نتیجه ­گیری

اختلال شخصیت ضد اجتماعی می­تواند بیش از شخص برای اطرافیان و در موارد شدیدتر جامعه دردسرساز باشد. اگرچه هنوز درمان قطعی برای آن شناخته نشده است، استفاده­ از شیوه­های مختلف روان درمانی و در موارد شدیدتر برخی از داروها ممکن است به کاهش علائم مخرب فرد منجر شود.  

منبع:

psychologytoday.com