۰ نفر

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد پاسخ داد؛

اومیکرون وارد کشور شد؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۸:۵۱
کد خبر: 587325
اومیکرون وارد کشور شد؟

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: اومیکرون احتمالا وارد کشور شده و آمار ابتلا به کرونا را افزایش خواهد داد اما اگر واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌درستی انجام گیرد، جای نگرانی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا صداقت گفت: همکاری گروه پزشکی، بهداشت و درمان منجر به واکسیناسیون ۷۱ درصدی ۲ دوز در کشور شده است. جامعه پزشکی شامل کل جامعه است زیرا مخاطب آن کل افراد جامعه هستند.

 رییس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: با ورود کرونا به کشور کار تیم درمانگر بیشتر شد و عنوان مدافع سلامت خیلی دیر به پزشکان اطلاق شد. علاوه‌بر مدافعان سلامت، مردم و رسانه‌ها نیز در کنترل کرونا موثر هستند؛ بنابراین در کنترل کرونا باید سه نقش که شامل خدمات‌دهنده، خدمات‌گیرنده و رسانه‌های خبری است، کار خود را به‌درستی انجام دهند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: در حال‌ حاضر وضعیت کرونا حاد نیست و در شرایط خوبی قرار داریم اما اگر رعایت پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون به‌خوبی صورت نگیرد، مجددا این آتش شعله‌ور شده و کرونا شیوع بیشتری می‌کند. اومیکرون سویه جدید کروناست که سویه‌های دیگری نیز خواهد داشت. 

وی گفت: کرونا تاکنون ۱۳جهش  رسمی داشته است و اومیکرون جهش ۱۳ است. سویه اومیکرون از لحاظ زمان ابتلا در مقایسه با سایر جهش‌ها در هفت روز اول ۱۰ برابر بیشتر بوده است. درحالی که جهش‌های جدید کرونا در مکانی پدید می‌آیند که میزان واکسیناسیون افراد پایین باشد. در کشور آفریقا جنوبی به‌دلیل اینکه تنها  ۲۷ درصد از جمعیت واکسینه بودند جهش اومیکرون شیوع پیدا کرد.

رییس lcu کرونا بیمارستان امام رضا(ع) عنوان کرد: واکسیناسیون به طور کامل از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند. بلکه شدت علائم و میزان بستری را کاهش می‌دهد. طبق  بزرگ‌ترین مطالعاتی که در کشور انجام شده، واکسیناسیون ۹۰ درصد از بستری شدن جلوگیری می‌کند. 

دبیر کمیته علمی ستاد کرونای استان خراسان‌رضوی تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم  یک جهش کرونا را مورد بررسی آزمایشگاهی قرار دهیم یک تا ۲ هفته زمان لازم داریم؛ بنابراین گزارشاتی که بلافاصله پس از شیوع جهش اومیکرون بیان می‌شوند قابل استناد نیستند و ۲ تا چهار هفته به زمان نیاز داریم تا شرایط بالینی این سویه جدید را رصد کنیم. 

وی ادامه داد: همچنین در محیط آزمایشگاه در کمتر از ۶ هفته محققان می‌توانند اگر آن جهش بر واکسن تاثیر نداشته باشد به‌دنبال واکسن‌سازی باشند که در ۱۰۰ روز آینده در بازار توزیع شود.

صداقت بیان کرد: مسئله دیگری که باعث نگرانی شده است افزایش مرگ‌ومیر در آفریقا به‌دنبال شیوع اومیکرون است که افزایش مرگ‌ومیر ممکن است به علت پایین بودن واکسیناسیون باشد. 

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد اضافه کرد: اومیکرون احتمالا وارد کشور شده و آمار ابتلا به کرونا را افزایش خواهد داد اما اگر  واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌درستی انجام  گیرد، جای نگرانی نیست. تاکنون کیت برای تشخیص اومیکرونوجود ندارد و با کمک ستادملی قرار شده که کیت به تعداد محدود برای شناسایی بیماران مشکوک تهیه شود. 

وی عنوان کرد: در ستاد ملی کرونا موضوع جهش اومیکرون رصد و نتایج بیان شده است. همچنین در ستاد استانی کرونا این موضوع به‌طور کامل  مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد باوجود هزینه‌های سنگین که دارد تستی بر بیماران مشکوک انجام شود که گزارش  آن تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

دبیر کمیته علمی ستاد کرونای استان خراسان رضوی بیان کرد: ممکن است اومیکرون در کشور ما وجود داشته باشد زیرا پیدا کردن یک سویه با تست‌های معمولی انجام نمی‌شود و باید با تست‌های بسیار پیشرفته انجام شود.

  رییس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما دسترسی مردم به اخبار اشتباهی است که بر پایه تئوری و توطئه هستند، وظیفه خبرنگاران و رسانه‌هاست که این ابهام‌ها را برطرف کنند. باید مردم را برای واکسیناسیون اقناع‌سازی کنیم بعضی از باورهای غلط باعث نزدن واکسن می‌شود؛ به‌عنوان مثال ممکن است برخی از افراد از  عوارض واکسن هراس داشته باشند.

وی ادامه داد: هم چنین بعضی از افراد کرونا را جدی نمی‌گیرند. به‌همین علت باید مردم را برای واکسیناسیون اقناع‌سازی کنیم. برخی از افراد با استفاده نابه‌جا از کلمه طب‌سنتی_ اسلامی مانع از انجام واکسیناسیون می‌شوند درحالی که محققین این حوزه بر انجام واکسیناسیون تاکید دارند.

صداقت عنوان کرد: برخی از افراد با تاکید بیش از اندازه بر عوارض واکسن آن را هراسناک جلوه می‌دهند درصورتی که هر روش درمان و یا دارویی عوارض خاص خود را دارد اما فواید واکسیناسیون نسبت به  عوارض آن ارجحیت دارد. واکسن دوز سوم به اندازه دوز دوم موجود است و تا زمانی که کرونا وجود دارد واکسیناسیون باید ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی آمارها در خصوص علت مهاجرت پزشکان به خارج از کشور گفت: انتظار داریم که حاکمیت بتواند  شرایط مناسبی را  از لحاظ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... برای افراد تامین کند اما نقش خود افراد نیز در تحقق این اهداف مهم است. اگر شرایط نامناسب است ما نیز باید برای اصلاح شرایط تلاش کنیم. 

وی با ابراز این عقیده که مهاجرت آسیب بسیار زیادی به جامعه پزشکی وارد می‌کند، افزود: برای تربیت هر پزشک و عضو جامعه پزشکی مانند دندانپزشک و داروساز هزینه‌های هنگفتی می‌شود و با مهاجرت پزشکان، این سرمایه‌های مهم نیروی انسانی هدر می‌رود. 

 رییس سازمان نظام پزشکی مشهد اشاره کرد: مهاجرت پزشکان علل متعددی دارد که کاهش تعرفه‌های پزشکی یکی از این عوامل است. برخی از افراد راه‌حل رفع این مشکل را افزایش ظرفیت‌ پزشکی می‌دانند. درصورتی که با جایگزین کردن این مشکل حل نخواهد شد؛ زیرا افزایش ظرفیت پزشکی زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد پزشکان  نسبت به تعداد بیماران غیر منطقی باشد. در حالی‌ که در کشور ما این نسبت متناسب و نرمال است و در برخی از مواقع توزیع  نامتناسب جغرافیایی پزشک باعث کمبود آن می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کمبود پزشک این است که هرم درمان را رعایت نمی‌کنیم به‌عنوان مثال کسی که مشکل‌اش با پزشک عمومی حل می‌شود نباید به متخصص مراجعه کند و وقت پزشکان متخصص گرفته شود و نوبت به بیماران اصلی نرسد.