۰ نفر

چرا نان حزقیال بهترین نان دنیا است؟

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبر: 585735
چرا نان حزقیال بهترین نان دنیا است؟

نان یک بخش مهم در منابع غذایی به شمار می رود، و شما میتوانید این بخش از رژیمتان را با نان های مقوی مثل نان حزقیان پر کنید زیرا این نان فواید بی شماری دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ نان حزقیال چیست و آیا می تواند یک نان جایگزین باشد؟ نان حزقیال جدیداً مورد توجه افراد قرار گرفته و هنوز سوالات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد اما به نظر شما ارزش این را دارد که بخواهیم در موردش اطلاعات کسب کنیم؟ بله در این قسمت از بهداشت و سلامت  در مورد خاصیت این نان با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نان حزقیال چیست؟

نان حزقیال یکی از سالم ترین نان ها و یک نان جوانه زده است. یعنی در فرآیند جوانه زدن این نان را درست می کنند و داخل آن گندم، جو، سویا، عدس و ارزن وجود دارد و از ترکیب همه اینها این نان خوشمزه را به دست می آورند.

نان حزقیال سرشار از مواد سالمی مانند غلات کامل و حبوبات است و فرایند جوانه زنی باعث می شود که مواد مغذی آن در مقایسه با نان های صنعتی دیگر بسیار بیشتر باشد.

نان حزقیال

فرایند جوانه زدن چیست؟

جوانه زدن فرآیندی است که در آن مواد را تحت شرایط خاصی برای رشد قرار می دهند. یعنی مواد از پوسته بیرونی در یک محیط گرم و مرطوب هم به مدت چند روز قرار می گیرد و از بیرون ترکانده می شود و اتفاقات زیر در آن رخ می دهد:

    کاهش محتوای لکتین (لکتین پروتئینی است که مواد مغذی را به خودش جذب می کند و به بدن می رساند و در نتیجه مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود می آورد.)

    در دسترس بودن بیشتر مواد مغذی

فرایند جوانه زدن باعث می شود که سطح مواد مغذی سالم در نان افزایش پیدا کرده و تعداد مواد مضر نیز کاهش پیدا کند.

چه چیزی باعث تفاوت نان حزقیال با دیگر نان ها می شود؟

اکثر نان های صنعتی حاوی مقداری شکر و گندم صنعتی هستند که هر کدام از اینها غلظت مواد مغذی نان را کاهش می دهد اما نان حزقیال متفاوت است و هیچ شکر اضافه ای ندارد.

فقط از غلات کامل ارگانیک ساخته شده و تغییرات حائز اهمیتی در فرآیند جوانه زنی در آن اتفاق می افتد.

نان حزقیال شبیه یک نان معمولی اما با بهترین کیفیت است، سرشار از فیبر و پروتئین و دیگر مواد مغذی است و بیش از نیاز بدن شما عمل می کند و مواد مغذی آن متعادل هستند.

نان حزقیال از چه چیزی تهیه شده است؟

نان حزقیال سرشار از اجزایی با پایه گیاهی، غلات و سویای جوانه زده شده است و از 4 نوع غلات شامل موارد زیر؛ در آن استفاده می کنند:

    گندم

    ارزن

    جو

    اسپلت

همچنین سه نوع حبوبات هم در آن استفاده می شود که شامل موارد زیر است:

    لوبیا

    عدس

    سویا

این اجزا باعث می شوند که نان حزقیال یک نان منحصر به فرد باشد.

نان حزقیال چطور آماده میشود؟

در فروشگاهها، این نان موجود است که البته به روش صنعتی آماده شده است ولی اگر مایلید خودتان در منزل آن را تهیه کنید و نیاز به طرز تهیه و دقیق و آموزش کامل این نان دارید میتوانید به مطلب " طرز تهیه نان حزقیال خانگی خوشمزه " مراجعه کنید.

آیا نان حزقیال فاقد آرد و فاقد گلوتن است؟

نان حزقیال برای افرادی که مقاومت به گلوتن دارند یا به بیماری سلیاک یا آلرژی به سویا مبتلا هستند، مناسب نیست. با این که سالم تر است اما باز هم گندم و جو دارد که همه این ها حاوی گلوتن هستند.

غلات جوانه زده شده حزقیال که گلوتن ندارند، مقداری نشاسته و گلوتن را در محصول نهایی کاهش می دهند و در نتیجه غلات جوانه زده شده سطح پایین تری از کربوهیدرات نسبت به نان های معمولی دارند.

اگر چه نان حزقیال از لحاظ فنی با آرد درست نمی شود و سرشار از غلات له شده و ترکیب شده با دیگر مواد خشک و خیس مانند آب، مخمر، نمک و گلوتن است که آن را به شکل نان می پزند.

مواد مغذی نان حزقیال

هنگامی که آن را با نان سفید مقایسه می کنیم، می فهمیم که سرشار از مواد مغذی است. همچنین فیبر بدن را تامین می کند که باعث بهبود گوارش و کمک به جلوگیری از بیماری ها در بدن می شود اما در انواع نان های صنعتی؛ از گندم صنعتی و مقداری شکر استفاده می کنند که هر دو عاملی برای ایجاد مشکلات در بدن هستند.

نان حزقیال به دلیل مواد منحصر به فردی که دارد، می تواند اجزای زیر را به بدن برساند:

    ویتامین c

    آهن

    ویتامین e

    بتاکاروتن یا ویتامین آ

    فولات

    فیبر

    منیزیم

    زینک

    پروتئین

در صورتی که غلات فرآوری شده، 25 درصد پروتئین خود را از دست می دهند و حداقل 17 مواد مغذی کلیدی در آن ها کاهش پیدا می کند اما غلات جوانه زده شده؛ 300 درصد مواد مغذی بیشتری دارند و بدن راحت تر این مواد مغذی را جذب خواهد کرد.

فواید نان حزقیال

به اصلی ترین بخش این مطلب یعنی معرفی خواص و فواید درمانی این نان رسیدیم که شامل:

بهبود کنترل شاخص گلایسمیک

نان غلات کامل بهتر از بقیه نان ها قند خون شما را مدیریت می کند. این نان از دیابت نوع دو جلوگیری کرده، سوخت و ساز را بهبود می بخشد و کنترل شاخص گلایسمیک بدن را در دست می گیرد.

افزایش جذب مواد مغذی

این نان مواد ضد مغزی مانند فیتات و فیتیک اسید را ندارد. این ها مواد مضری هستند که مواد معدنی را به خودشان می چسبانند و مانع جلوگیری از جذب آن ها توسط بدن می شوند.

کمک به بهبود گوارش

غلات جوانه زده شده گوارش راحت تری دارند و در نتیجه این نان هم می تواند به دلیل فیبر بالا گوارش را بهبود ببخشد.

نکته: افرادی که به سویا و گندم آلرژی دارند، نباید از این نان استفاده کنند زیرا حاوی سویا و گندم است. همچنین آلرژی دار ها به دانه های درختی هم باید بدانند با وجود اینکه هیچ دانه ای از آجیل داخل این نان وجود ندارد اما ممکن است حساسیت را در این افراد برانگیزد.

بهتر است که چه زمانی از این نان استفاده کنیم؟

می توانید هر زمان از سال از این نان استفاده کنید و حتی آن را داخل فریزر هم نگهداری کنید و خواص آن را به بدن تان برسانید.

نگهداری از نان حزقیال

شما می توانید این نان را تا 12 ماه داخل فریزر نگهداری کنید اما توصیه ما این است که اگر می خواهید حداکثر خاصیت را به بدن تان برسانید، در عرض 2 هفته آن را استفاده کنید.