۰ نفر

خودمراقبتی تا ۴۰ درصد مراجعه به پزشک را کم می کند

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۳
کد خبر: 583260
خودمراقبتی تا ۴۰ درصد مراجعه به پزشک را کم می کند

مدیر مرکز آموزش سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه میزان مراجعه به پزشک در افرادی که اصول خودمراقبتی را یاد گرفته اند ۴۰ درصد کم می شود، گفت: این افراد انرژی و اعتماد به نفس بالاتری دارند و هزینه‌های بهداشت و درمان آنها به مراتب کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محسن رازانی افزود: خود مراقبتی عملی است که در آن افراد بر اساس دانش، مهارت، توانمندی و اطلاعاتی که به شکل تجربه یا از منابع مختلف به دست می آورند، می توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران از سلامت خود مراقبت کنند و در شرایط بحرانی اعمال و رفتاری را انجام دهند که به حفظ سلامت فرد منجر شود.

وی ادادمه داد: در زمینه خود مراقبتی مردم می توانند از افراد آگاه مشورت گرفته یا به شکل تخصصی و غیر تخصصی از منابع معتبر کمک بگیرند تا با مفهوم خود مراقبتی و اجرای آن در رفتار خود آگاه شوند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری بیان کرد: هدف خود مراقبتی ارتقاء سلامت افراد جامعه است و نوع خود مراقبتی به سلامت فرد منجر می شود، اما عمده بحث خود مراقبتی به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه بر می گردد، همچنین نیاز است مردم برخی از مسائل را در حوزه مراقبت از خود، یاد گرفته تا مراقب سلامت جسمی خود باشند.

رازانی افزود: نکته‌ای که در خود مراقبتی دارای اهمیت است؛ کسب اطلاعات از منابع معتبر هست؛ افرادی که عملیات خود مراقبتی را آموزش ندیده و به کار نمی گیرند، قطعا میزان آسیب پذیریشان در جامعه بیشتر است.

وی ادامه داد: برای مثال در تحقیقات متعددی که صورت گرفته مشخص شده، در افرادی که خود مراقبتی را به طور کامل یاد گرفته‌اند و به کار می بندند، حدود ۴۰ درصد مراجعه به پزشکان، حدود ۲۰ درصد مراجعه به پزشکان متخصص و ۵۰ درصد مراجعه به مراکز اورژانسی و مراکز بستری بیمارستانی و به نوعی هزینه‌های درمانی کاهش پیدا می کند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری گفت: اگر افراد آموزش‌های لازم را در حوزه سلامت و خود مراقبتی دریافت کنند و آنها را در عمل به کار ببرند، می توانند به خوبی تضمین کننده سلامت جسمی و روانی خود باشند.

رازانی گفت: سلامت جسمانی و روانی فرد بستگی به ارتباط دو طرفه و تاثیرگذاری دارد که از محیط اطراف و انرژی خودش می گیرد. میزان استرس در فعالیت و کار روزانه فرد تاثیر مستقیم دارد برای مثال زمانی که فرد استرس خود را کنترل کند میزان آگاهی و سلامتی‌اش نیز افزایش پیدا می کند.

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: هرچقدر میزان خود آگاهی فرد بالا رود طبیعتا میزان اعتماد به نفس نیز بالا می رود و به واسطه این اعتماد به نفس اضطراب، نگرانی، ترس‌ها و... کاهش پیدا می کند و خود این موضوع تضمین کننده خود مراقبتی در فرد است.

وی افزود: یک بخش از خود مراقبتی در حوزه آموزش هست و تحقیق‌های متعدد نشان داده است که هر چقدر میزان آموزش افراد کم باشد آسیب‌های اجتماعی بیشتر می شود و باعث افزایش مشکلات جمعی مردم در جامعه می شود.

رازانی بیان کرد: خود مراقبتی به دلیل اینکه کاهش هزینه‌ها را در بحث بهداشت و درمان دارد یک تضمین کننده مهم برای سلامت افراد جامعه است و رعایت آن باعث کاهش ورودی‌های بیمارستان‌ها و ارتقاء سطح سلامت در جامعه می‌شود.

مدیر آموزشی نظام پرستاری تصریح کرد: بهترین مزایای خود مراقبتی این است که انرژی فرد را افزایش می‌دهد و باعث کاهش استرس و ایجاد یک حس تازه با چشم اندازی امیدوارانه به آینده می‌شود و در نهایت میزان امید به زندگی و شور و شوق سلامتی را افزایش می‌دهد.