۰ نفر

علایم مه مغزی در بهبود یافتگان کرونا

۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۷
کد خبر: 575171
علایم مه مغزی در بهبود یافتگان کرونا

در یک مطالعه جدید ثابت شده است که، تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به کرونا، ماه‌ها پس از بهبودی به علائم مه مغزی از جمله مشکلات حافظه دچار می‌شوند.

به گزارش مجله سلف، تحقیقات نشان می دهد که تقریباً از هر ۴ فرد مبتلا به کووید ۱۹، یک ماه پس از ابتلا به مه مغزی مبتلا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این مطالعه که به تازگی منتشر شده است، شامل پاسخ‌های نظرسنجی از ۷۴۰ نفری است که مبتلا به کووید ۱۹ در مورد جمعیت‌شناسی و علائم شناختی آن‌ها هستند. به طور متوسط، شرکت کنندگان بین هفت تا هشت ماه از تشخیص اولیه کووید ۱۹ خود فاصله داشتند.

از این شرکت کنندگان، نزدیک به یک چهارم گزارش کردند که مشکلاتی با یادآوری حافظه (۲۳ ٪ از شرکت کنندگان، ۱۷۰ نفر) و رمزگذاری حافظه (۲۴ ٪، ۱۷۸ شرکت کننده) داشتند. شرکت‌کنندگان همچنین اغلب مشکلاتی در عملکرد اجرایی، سرعت پردازش و روانی کلامی گزارش کردند.

محققان بیان کردند: بسیاری از این مسائل ممکن است علائمی باشد که به صورت عامیانه به آن مه مغزی گفته می‌شود. افرادی که مه مغزی را تجربه می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که در فکر کردن، پردازش واضح اطلاعات و تمرکز کردن مشکل دارند و یا متوجه شوند که انجام برخی وظایف ذهنی بیشتر از حد معمول طول می‌کشد.

مه مغزی می‌تواند نتیجه مسائل مربوط به سلامت روان (مانند اضطراب، افسردگی، یا استرس مزمن) یا برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای (از جمله مولتیپل اسکلروزیس) باشد.

این مطالعه نسبتاً کوچک است اما یافته‌های آن با یافته‌های مطالعات قبلی مطابقت دارد. مطالعات نشان داده است که اکثر افرادی که با کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، برخی از مشکلات عصبی از جمله سردرد و سرگیجه و همچنین مشکلات شناختی را تجربه می‌کنند. تحقیقات دیگری که منتشر شد نشان داد حتی افرادی که بیماری‌شان آنقدر شدید نبود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد، همچنان می‌توانند علائمی مانند مه مغزی را پس از کووید ۱۹ تجربه کنند. در واقع، این مطالعه نشان داد که یک سوم افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، شش ماه پس از تشخیص آن دچار بیماری‌های عصبی شده‌اند.

هنوز علت ابتلا به مه مغزی و تجربه علائم عصبی در بهبودیافتگان کرونا مشخص نیست، محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویروس کرونا مستقیماً باعث مشکلات شناختی طولانی مدت می‌شود یا اینکه مه مغزی ممکن است به ترومای مرتبط با زنده ماندن از یک بیماری ویروسی جدید در بحبوحه یک بیماری همه گیر جهانی مرتبط باشد.

همانطور که این تحقیق و سایر تحقیقات در مورد اسرار وجنبه‌های گوناگون عوارض طولانی مدت COVID ادامه دارد، امید است به زودی مطالب بیشتری مشخص شود.

در همین حال، مطالعه دیگری نشان داد که واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ می‌تواند به طور قابل توجهی به جلوگیری از ابتلا به کووید جلوگیری کند.