۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

اشک مصنوعی و هرآنچه باید در رابطه ‌با آن بدانید

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 568323
اشک مصنوعی و هرآنچه باید در رابطه ‌با آن بدانید

چشم‌پزشکان چگونه خشکی چشم را درمان می‌کنند؟ به نظر می‌رسد اشک مصنوعی هنوز اولین خط درمان است. به هر داروخانه‌ای مراجعه کنید، ده ها بطری اشک مصنوعی پیدا خواهید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، چه چیزی در آنها وجود دارد، چه تفاوت‌هایی دارند و چگونه می‌توانید یکی از آن ها را که برای شما مفید است انتخاب کنید؟ بیایید نگاهی بیندازیم. بیشتر مطالب این مقاله بر اساس اطلاعات "گزارش مدیریت و درمان TFOS DEWS II" است.

دو نوع عمده اشک مصنوعی وجود دارد، یکی اشک را اضافه می‌کند، یا قسمتی آبی اشک و دیگری قسمتی از چربی اشک را. ما می‌دانیم که بیشتر خشکی چشم در واقع ناشی از اختلال عملکرد غدد میبومین (MGD) است که منجر به کمبود چربی و تبخیر سریع اشک می‌شود؛ بنابراین برخی از اشک‌های مصنوعی جدیدتر حاوی چربی هستند.

تکمیل‌کننده اشک‌های مصنوعی

برای تأمین روان شدن، از عوامل افزایش‌دهنده ویسکوزیته استفاده می‌شود. این‌ها اغلب به‌عنوان "ماده فعال" در اشک مصنوعی وجود دارند. آنها شامل کربومر ۹۴۰ (پلی اکریلیک اسید) ، کربوکسی متیل سلولز (CMC) ، دکستران، هیالورونیک اسید (HA) ، HP-guar ، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (HPMC) ، پلی‌وینیل الکل (PVA) ، پلی‌وینیل پیرولیدون (PVP) و پلی‌اتیلن گلیکول هستند. 

اصلاً لازم نیست این اسامی را حفظ کنید. من آن ها را در اینجا لیست کرده‌ام تا در صورتی که می‌خواهید لیست مواد تشکیل‌دهنده یک محصول را بخوانید ان ها را داشته باشید. 

آن چه اهمیت دارد این است که آن ها مدت‌زمان باقی‌ماندن اشک مصنوعی روی چشم شما را طولانی می‌کنند و اکثر این عوامل ویسکوزیته به طور مشابه خوب عمل می‌کنند.

چند مثال: کربوکسی متیل سلولز در Refresh و TheraTears استفاده می‌شود. هیدروکسی پروپیل سلولز در جنتال استفاده می‌شود. هیدروکسی پروپیل گوار در Systane استفاده می‌شود و سدیم هیالورونات در  Blink استفاده می‌شود.

اشک‌های مصنوعی مکمل چربی

این‌ها امولسیون‌هایی هستند که قطرات چربی کوچک بر پایه آب معلق هستند. به‌عنوان‌مثال، Systane Balance حاوی یک فسفولیپید قطبی، DMPGdimyristoylphosphatidylglycerol ، علاوه بر پروپیلن گلیکول است که یک روان‌کننده است و Retaine MGD حاوی روغن معدنی ۰.۵٪ به‌عنوان چربی است.

GELS و MINTMENTS

این‌ها اشک‌های غلیظ هستند که مدت بیشتری روی چشم باقی می‌مانند، اما در صورت ماندن روی چشم باعث تاری دید می‌شوند، بنابراین بیشتر در شب یا قبل از خواب استفاده می‌شوند. آنها حاوی غلظت بالایی از عامل گران‌روی و/یا روغن معدنی هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به ژل Genteal Night time ، Refresh PM و Refresh Lacrilube اشاره کرد. اینها گزینه‌های خوبی برای استفاده هستند، مخصوصاً اگر از خشکی چشم در صبح یا هنگام بیدارشدن رنج می‌برید.

نگهدارنده‌ها برای محافظت

این روزها نگهدارنده‌ها برای افزایش ماندگاری مواد غذایی، لوازم آرایشی، دارویی و همچنین اشک مصنوعی ضروری هستند. اگر روزانه ۴ قطره در هر چشم بریزید، یک بطری قطره‌ای (۱۵ میلی‌لیتر) حدود یک ماه استفاده آن به طول می‌انجامد. 

البته شما سعی کنید از لمس نوک آن با انگشت یا چشم یا هر چیزی به جز هوا اجتناب کنید و بلافاصله پس از هر بار استفاده درب آن را محکم کنید. بااین‌حال، به‌محض بازکردن آن بطری استریل، باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که در هوا شناور هستند ناگزیر وارد بدن می‌شوند، چه برسد به لمس تصادفی دست، پلک‌ها یا اجسام دیگر.

علاوه بر این، بسیاری از مردم از اشک مصنوعی در موارد موردنیاز استفاده می‌کنند، این باعث می‌شود که هر بطری دوام بیشتری داشته باشد و خطر آلودگی را افزایش دهد. 

یک تمرین خوب که من توصیه می‌کنم این است که هنگامی که یک بطری را باز می‌کنید، تاریخ باز شدن آن را برچسب‌گذاری کنید و بعد از ۳ ماه آن را دور بریزید، حتی اگر تمام نشده باشد.

بنابراین، مواد نگهدارنده به ما اجازه می‌دهد تا اشک مصنوعی را برای مدت بیشتری ذخیره کنیم. بااین‌حال، آنها می‌توانند عوارض جانبی بر روی سطح چشم ایجاد کنند. بنزالکونیم کلرید (BAK) بنزالکونیوم کلراید (BAK) نامیده می‌شود. 

BAK می‌تواند باعث مرگ سلول‌های اپیتلیال قرنیه و ملتحمه شود، به اعصاب قرنیه آسیب برساند، بهبود زخم قرنیه را به تأخیر انداخته، باثبات قطره اشکی تداخل داشته و باعث ازبین‌رفتن سلول‌های چشم شود. 

برای جلوگیری از این اقدامات نامطلوب، نباید بیش از ۶ بار در روز از اشک مصنوعی محافظت شده استفاده کنید.

البته، گزینه بسیار بهتر استفاده از اشک مصنوعی بدون نگهدارنده (PF) است. وقتی دیدید که یک اشک مصنوعی PF است، به‌صورت جداگانه در ویال‌های کوچک بسته‌بندی‌شده است، این مورد بهتری است. 

هنگامی که یک ویال را باز می‌کنید، ۲۴ ساعت می‌تواند برای استفاده خوب باشد و بعد از آن باید آن را دور بیندازید. نمونه‌هایی از اشک‌های مصنوعی PF عبارتند از Refresh Celluvisc ، ژل مایع TheraTears و Retaine MGD.

مشکل این‌ها گران بودن آن‌هاست. تعدادی از محصولات جدید در حال حاضر در دسترس هستند که از شیرهای سوپاپ یک‌طرفه استفاده می‌کنند که از آلودگی جلوگیری می‌کند و امکان استفاده چندگانه از بطری PF را می‌دهد.

من منتظر بسته‌شدن اشک‌های مصنوعی به این روش هستم و امیدوارم ارزان‌تر از اشک‌های PF بسته‌بندی‌شده باشد. 

جایگزین دیگر برای مسئله BAK ، ایجاد "نگهدارنده‌های نرم‌تر" جایگزین است که برای چشم مضرتر نباشد. این‌ها در قطره‌های چشمی مانند داروهای گلوکوم استفاده می‌شوند و فقط به اشک مصنوعی محدود نمی‌شوند. 

این‌ها شامل نگهدارنده‌های اکسیداتیو (کلریت سدیم؛ Purite® و OcuPure ™ و سدیم پربورات؛ GenAqua ™) ، پلی کواترنیوم -۱ (Polyquad®) و Sof-Zia هستند. آن ها عوارض جانبی کمتری روی چشم ایجاد می‌کنند، اما بااین‌وجود PF بهتر است، به‌خصوص اگر از قطره‌های چشمی چندین بار برای طولانی‌مدت استفاده می‌کنید.

مراقب قطره‌های چشمی ضد قرمزی باشید

قرمزی چشم

برخی از قطره‌های چشمی OTC قرمزی سریع را تسکین می‌دهند، مانند Visine ، ClearEye ، Rohto. درحالی‌که آنها حاوی روان‌کننده‌هایی برای خشکی چشم هستند، مواد کاهش قرمزی که شامل تتراهیدروزولین یا نافازولین هستند، نباید به مدت طولانی استفاده شوند.

این ترکیبات ضد قرمزی منقبض کننده عروق هستند که رگ‌های خونی کوچک چشم را محدود کرده و قرمزی را از بین می‌برد. در صورت استفاده طولانی‌مدت، در واقع می‌تواند باعث قرمزی برگشتی شود و قرمزی چشم را بدتر می‌کند.

با خشکی مزمن چشم، سوزش در سطح چشم می‌تواند منجر به اتساع عروق کوچک ملتحمه شود که در قسمت سفیدچشم است؛ بنابراین علت اصلی قرمزی در این مورد خود خشکی چشم است. 

استفاده منظم از اشک مصنوعی به بازگرداندن محیط طبیعی سطح چشم کمک می‌کند، این کار قرمزی را از بین می‌برد. تسکین دادن عروق خونی با دارو بدون درمان خود خشکی چشم، مانند استفاده از تنگ‌کننده عروق، در صورت قطع دارو قرمزی را بدتر می‌کند.

در عمل، ما به طور معمول روان کاری با اشک مصنوعی را توصیه می‌کنیم، اما به بیماران پیشنهاد می‌کنیم که از قطره‌های ضد قرمزی استفاده کنند البته فقط به‌صورت موقت یا در شرایط اضطراری، مانند رفتن به مهمانی برای چند ساعت. 

در درازمدت، لطفاً خشکی چشم خود را کنترل کنید، علت قرمزی در بسیاری از موارد خودبه‌خود از بین می‌رود.

خلاصه

در اینجا یک راهنمای مختصر برای اشک‌های مصنوعی مختلف موجود در بازار ارائه شده است. اشک‌های مصنوعی وجود دارند که در درجه اول از طریق مکمل قسمت آبی اشک را تأمین می‌کنند، همچنین اشک‌هایی وجود دارند که قسمت چربی را تکمیل می‌کنند. 

برخی از آنها چسبناک‌تر از سایرین هستند و ژل ها و پمادها آن‌قدر غلیظ هستند که ساعت‌ها بینایی را تار می‌کنند، بنابراین بهتر است قبل از خواب استفاده شوند. 

بیشتر اشک‌های مصنوعی در بطری‌های معمولی قطره چشم حاوی مواد نگهدارنده هستند که در صورت استفاده طولانی‌مدت برای سطح چشم مضر هستند. بهتر است همه بیماران در صورت امکان از اشک مصنوعی PF استفاده کنند، اما هزینه یک عامل ممانعت کننده مهم است. 

در نهایت، مراقب تسکین سریع قرمزی باشید و به این موارد در درازمدت ادامه ندهید، زیرا با قطع مصرف قطره قرمزی، بدتر می‌شود. در حقیقت، ممکن است یک قطره چشم خاص برای شما آرامش‌بخش باشد درحالی‌که دیگر قطره‌ها چندان خوب نیستند. از امتحان چند مورد نترسید و بهترین را برای خود بیابید.