۰ نفر

توزیع محدود واکسن آنفلوآنزا در سطح داروخانه ها

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱
کد خبر: 566336
توزیع محدود واکسن آنفلوآنزا در سطح داروخانه ها

نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع قطره چکانی واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه های کشور خبر داد و گفت: این مقدار واکسن که به داروخانه ها داده اند جوابگوی نیاز پرسنل هم نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید علی فاطمی، اظهار داشت: اخیراً مقداری واکسن آنفلوانزا توسط دو شرکت پخش در سطح داروخانه‌های کشور توزیع شده است که میزان آن حتی برای پرسنل داروخانه‌ها هم کافی نیست.

وی با اشاره به سهمیه‌ای که دانشگاه‌های علوم پزشکی برای داروخانه‌های قائل شده اند تاکید کرد: برای داروخانه‌های روزانه ۴ ویال و برای داروخانه‌های شبانه روزی ۸ ویال واکسن آنفلوانزا توزیع شده است که اگر پرسنل داروخانه‌ها بخواهند با توجه به شرایطی که دارند واکسن بزنند این مقدار جوابگوی آنها نبوده و در نتیجه مردم از داروخانه‌ها متوقع می‌شوند.

فاطمی با گلایه از اطلاع رسانی نامناسب در خصوص میزان واکسن آنفلوانزا که در سطح داروخانه‌ها توضیح شده است اظهار داشت: مسئولان مربوطه می‌بایست در این خصوص اطلاع رسانی لازم را انجام دهند تا مردم از داروخانه‌ها متوقع نشوند.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران در عین حال به نوع واکسن توزیع شده در داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این واکسن آنفلوانزا از نوع ۳ ظرفیتی است که بیشتر برای افراد بالای ۶۰ سال استفاده می‌شود و امروزه دنیا به سمت استفاده از واکسن ۴ ظرفیتی رفته است.

فاطمی ادامه داد: سازمان غذا و دارو قول داده است که محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا به زودی در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های توزیع شده از نوع وارداتی است یا ساخت داخل، گفت: این واکسن‌ها وارداتی بوده و از کشور هلند آمده است و تاکنون از توزیع واکسن‌های ساخت داخل خبری نیست.

فاطمی با عنوان این مطلب که هنوز برای تزریق واکسن آنفلوانزا فرصت داریم، افزود: غالباً زمان مطلوب تزریق واکسن آنفلوانزا از ۱۰ شهریور تا ۱۰ آبان است اما بعد از این زمان هم امکان استفاده از این واکسن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گفته نایب رییس انجمن داروسازان ایران، قیمت واکسن ۳ ظرفیتی که در داروخانه عرضه می شود، ۱۵۶ هزار تومان است.