۰ نفر

توموری که منجر به تخلیه چشم می‌ شود

۵ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۱۲
کد خبر: 566222
توموری که منجر به تخلیه چشم می‌ شود

یک فوق تخصص جراحی چشم گفت: درمان نکردن تومور بدخیم شبکیه چشم، باعث تخلیه شدن چشم می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، قاسم فخرایی فوق تخصص جراحی چشم با اشاره به تومور‌های بدخیم و خوش خیم شبکیه چشم اظهار کرد: تومور‌های خوش خیم شبکیه چشم عموما بدون علامت هستند و باعث تاری دید در کودکان و بزرگسالان می‌شوند که معمولا نیاز به جراحی ندارند. تومور‌های بدخیم در کودکان به صورت رتینوبلاستوما ظاهر می‌شود که در برخی مواقع یک طرفه یا دو طرفه بوده یعنی یا در چشم راست یا در چشم چپ است.

او افزود: تومور بدخیم شبکیه چشم در کودکان بدون علامت بوده و والدین باید زمانی که کودکشان دچار انحراف چشم یا تاری دید می‌شود به پزشک مراجعه کنند. درمان تومور بدخیم بسته به پیشرفت بیماری در چشم دارد که برخی از آن‌ها با شیمی درمانی، جراحی و در نهایت با تخلیه چشم انجام می‌شود.

این فوق تخصص جراحی چشم بیان کرد: تومور‌های بدخیم شبکیه و زیر شبکیه چشم، تومور ملانوم کروئید است که آن هم علامت حادی ندارد و به مرور زمان بزرگ و باعث تاری دید می‌شود، که اگر برای درمان به موقع به پزشک مراجعه شود با درمان‌های موثر پلاک‌های رادیواکتیو که در اختیار است از تخلیه چشم آن‌ها جلوگیری می‌شود. اما اگر بیمار تومور بدخیم شبکیه چشم برای درمان به پزشک دیر مراجعه کند دیگر با رادیواکتیو قابل معالجه نبوده و چشم باید تخلیه شود.

او ادامه داد: تومور‌های بدخیم شبکیه چشم اطفال از خود چشم کودک بوده و هیچ علت بیرونی ندارد. تومور‌های بد خیم شبکیه چشم از زیر شبکه به صورت قارچ رشد کرده و به شبکیه و حفره چشم می‌رسد. تومور‌های بدخیم و خوش خیم علامت حادی مثل قرمزی و آب ریزش چشم و یا سوزش چشم ندارد و به تدریج که تومور چشم بزرگ می‌شود دید فرد نیز پس از مدتی کم و در نهایت چشم به طور کامل بینایی‎‌اش را از دست می‌دهد.

فخرایی با اشاره به فرق تومور‌های خوش خیم و بدخیم اظهار کرد: تومور‌های بدخیم، سلول‌های بدخیمی دارند و می‌توانند گسترش پیدا کنند و نقاط دیگر اعضای بدن را درگیر کنند و جان فرد را به خطر بندازند، اما سلول‌های تومور‌های خوش خیم، سرطانی نیستند و معمولا به صورت توده‌ای هستند که در همان محل حداکثر رشد می‌کنند و به جا‌های دیگر گسترش پیدا نمی‌کنند.

این فوق تخصص جراحی چشم تاکید کرد: کودکان و یا بزرگسالانی که دچارتومور‌های شبکیه چشم دارند حتما در اسرع وقت برای درمان مراجعه کنند، زیرا دیر اقدام کردن بیمار به پزشک برای درمان تومور شبکیه چشم منجر به تخلیه چشم می‌شود. سن ابتلا به انواع تومور های چشم از کودکان شروع می‌شود و تا بزرگسالان ادامه دارد.