۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خواص جالب پرتقال که نمی‌دانستید!

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 565788
خواص جالب پرتقال که نمی‌دانستید!

پرتقال سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی ، بتاکاروتن ، پتاسیم ، منیزیم و فیبر است. خاصیت قلیایی و سم‌زدایی آن بدن شما را سالم نگه می‌دارد. همچنین پرتقال سرشار از ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌آید.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ یک پرتقال متوسط به دلایل مختلف برای سلامتی شما مفید است. پرتقال از طرق مختلف از جمله کمک به کاهش وزن و تقویت ایمنی بدن تا دارا بودن خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی می‌تواند به سلامت انسان کمک کند. آب پرتقال دارای خواص ضد التهابی است و مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند در درمان بیماری‌های مزمن کمک کند. اما پرتقال چه مزایایی برای سلامتی دارد؟ در ادامه این گزارش به صورت مشروح به این مهم خواهیم پرداخت:

1. به کاهش وزن کمک می‌کند

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است فیبر موجود در پرتقال باعث سیری می‌شود که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. مشخص شده است که پرتقال کامل باعث سیری بیشتری نسبت به آب پرتقال (که فاقد فیبر است) می‌شود.  فیبر موجود در پرتقال می‌تواند شما را سیر نگه دارد و در نهایت کمتر غذا می‌خورید. شما می‌توانید این میوه کم کالری را جایگزین دسر کنید که هوس خوردن شیرینی را در شما باقی نمی‌گذارد.

خواص پرتقال

2. پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد

پرتقال مانند اکثر مرکبات دیگر ، ممکن است از آسیب پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند. در مطالعات حیوانی انجام شده بر روی موش‌ها، خوردن عصاره نارس مرکبات می‌تواند عمق چین و چروک را کاهش داده و تخریب کلاژن را کند نماید .

پرتقال حاوی اسیدهای آلی ، ویتامین‌ها ، مواد معدنی ، ویتامین C و فلاونوئیدها است. اینها می‌تواند در سلامت پوست نقش داشته باشد . برخی از شواهد نشان می‌دهد که استفاده موضعی از پرتقال نیز ممکن است پوست را تغذیه کند. محتوای آب آنها همچنین ممکن است پوست را هیدراته کرده و تولید کلاژن را تسریع کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای اثبات این مورد نیاز است.

خواص پرتقال

3. سطح فشار خون را تنظیم می‌کند

پرتقال (و آب آن) سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد که آب پرتقال ممکن است تأثیر قابل توجهی بر فشار خون و سایر بیماری‌های مرتبط داشته باشد .

4. سطح کلسترول را پایین می‌آورد

مصرف طولانی مدت آب پرتقال با کاهش سطح کلسترول در مردان و زنان همراه بود. این آبمیوه می‌تواند سطح کلسترول کل و سطح کلسترول بد را کاهش دهد . پرتقال سرشار از فیبر (پکتین) است. مطالعات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که این فیبر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول در کبد و سرم کمک کند . فیبر همچنین ممکن است از جذب کلسترول از دستگاه گوارش جلوگیری کند. همچنین اعتقاد بر این است که علاوه بر فیبر، ویتامین C، پتاسیم و فلاونوئیدهای موجود در میوه نیز ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند.

خواص پرتقال

5. سلامت قلب را ارتقا می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال می توانند با پایین نگه داشتن سطح کلسترول از بیماری قلبی جلوگیری کنند . ویتامین C موجود در میوه از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. این از ترومبوز (لخته شدن خون موضعی) جلوگیری می‌کند و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد . همانطور که گفته شد ، پتاسیم موجود در پرتقال می‌تواند فشار خون را کاهش داده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد .

6. به درمان دیابت کمک می‌کند

در تحقیقی که در نیجریه انجام شده است، خوردن پرتقال به همراه سایر میوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر تلقی شد. این به پاسخ قند خون سالم میوه در بدن مربوط می‌شود . میوه به عنوان منبع عالی فیبر عمل می‌کند. فیبر به کاهش سرعت جذب قند و بهبود سطح قند خون کمک می‌کند . با این حال ، هیچ تحقیقی در مورد اینکه فیبر نارنج ، به ویژه ، به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند ، انجام نشده است. برخی معتقدند شاخص قند خون متوسط پرتقال ممکن است در دیابت مفید باشد ، اما این نیز اثبات نشده است. برای جذب کامل فیبر ، از آب میوه‌های استخراج شده اجتناب کنید و به سراغ کل میوه‌ها بروید .

خواص پرتقال

7. از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند

کمبود سیترات در ادرار می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پرتقال (و آب آن) می‌تواند به افزایش سطح سیترات در ادرار شما کمک کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد . پرتقال (و آب آن) همچنین حاوی کلسیم است که ممکن است خطر ابتلا به سنگ را کاهش دهد.

8. به درمان کم خونی کمک می‌کند

ویتامین C موجود در پرتقال می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد. آهن نمی‌تواند به طور کامل در بدن بدون کمک ویتامین C (ماده مغذی پرتقال) جذب شود . خوردن حداقل یک پرتقال در روز ممکن است به درمان کمک کند. پرتقال حاوی اسید فولیک نیز هست. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده مغذی ممکن است به جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک ، یک اختلال خونی که باعث خستگی می‌شود ، کمک کند.

خواص پرتقال

9. به تقویت مصونیت کمک می‌کند

پرتقال سرشار از ویتامین C است. برخی تحقیقات بیان می کنند که این ماده مغذی می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کند. اگرچه هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر اینکه پرتقال می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند ، وجود ندارد اما ویتامین C موجود در آن می‌تواند مفید باشد. میوه‌ها حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر مانند فولات و مس هستند که ممکن است سلامت سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنند.

10. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد

مطالعات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که آب پرتقال ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. میوه (و آب آن) حاوی هسپریدین است که یک فلاونوئید با قابلیت پیشگیری شیمیایی است. فیبر موجود در پرتقال ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند. پرتقال همچنین حاوی سایر عوامل شیمی درمانی پیشگیرانه مهم است که در این زمینه کمک می‌کند .

با این حال ، برخی از تحقیقات بیان می کنند دریافت زیاد میوه‌های نارنجی/زرد ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را در مردان افزایش دهد. مکانیسم پشت این هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. فیبر موجود در پرتقال همچنین به درمان یبوست کمک می‌کند و به هضم غذا کمک می‌کند.

خواص پرتقال

11. سلامت چشم را ارتقا می‌دهد

حتماً شنیده‌اید که میوه‌ها و سبزیجات نارنجی چگونه سلامت چشم را تقویت کرده و از بینایی محافظت می‌کنند. خوردن پرتقال می‌تواند فوایدی قابل توجهی برای چشم داشته باشد زیرا فلاونوئیدهای موجود در آنها به تقویت بینایی کمک می‌کند. مطالعات نشان داد که شرکت کنندگانی که پرتقال مصرف می‌کردند ، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را کاهش می‌دادند . برای تأیید این یافته ها ، مطالعات بیشتری لازم است.

12. به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند

برای مقابله با سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین پیروی کنید.مواد غذایی نارنجی دارای شاخص گلیسمی پایینی است و برای افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمدان پلی کیستیک هستند ، مناسب است. پرتقال همچنین مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد ، که تصور می‌شود منشا PCOS باشد .

پرتقال بسیار محبوب است و طعم طراوت دارد اما مهمتر از همه، حاوی آنتی اکسیدان‌های مهمی هستند که سلامت انسان را ارتقا می‌دهد.

انواع مختلف پرتقال چیست؟

رایج ترین انواع پرتقال عبارتند از: ناف واشنگتن ، پرتقال خونی و والنسیا. به احتمال زیاد منشأ پرتقال در جنوب چین ، شمال شرقی هند و دیگر مناطق جنوب شرقی آسیا بوده است. از آن زمان تا کنون هیبرید شده ، دوباره هیبرید شده و تغییر کرده‌اند که امروزه صدها نوع پرتقال در سراسر جهان یافت می‌شود. در دوران ماقبل تاریخ ، اروپایی‌ها خواص دارویی پرتقال را به رسمیت می‌شناختند و آنها را در سفرهای طولانی دریایی برای جلوگیری از اسکوربوت ذخیره می‌کردند. این نیروگاه های مرکبات منابع مهم ویتامین C و فولات هستند. پرتقال همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های قابل توجهی مانند بتاکاروتن و سایر فلاونوئیدها است.

اما آیا این بدان معناست که می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید پرتقال بخورید؟ خوب ، شاید نه. مصرف بیش از حد پرتقال ممکن است عوارض نامطلوبی را ایجاد کند.

خواص پرتقال

خوردن زیاد پرتقال چه عوارضی دارد؟

خواص پرتقال برای بدن انسان شگفت‌انگیز است اما فقط در صورت مصرف متعادل! پرتقال از آنجا که بسیار اسیدی است ، در صورت مصرف بیش از حد ممکن است منجر به سوزش سر دل شود. همچنین می‌تواند علائم GERD (بیماری رفلاکس معده) را تشدید کند . خوردن بیش از حد پرتقال به دلیل اسیدی بودن آنها می‌تواند منجر به سوء هاضمه شود . مصرف زیاد پرتقال نیز ممکن است باعث درد شکم شود. در یک مطالعه موردی از فردی که پس از مصرف پرتقال دچار شکم درد شدید شده بود ، بیان شد. محتوای فیبر بالای آن می‌تواند دلیل آن باشد. برخی شواهد حکایت می کنند که خوردن بیش از حد پرتقال نیز ممکن است منجر به اسهال شود. با این حال ، ما برای اثبات این گفته به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. بنابراین، مهم است تعداد پرتقال‌هایی را که در طول روز مصرف می‌کنید بررسی نمایید.