۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

گزینه‌ های درمانی برای فلج بل

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 564854
گزینه‌ های درمانی برای فلج  بل

فلج بل به دلیل التهاب عصب ۷ جمجمه (عصب صورت) باعث ضعف یا فلج صورت می‌شود که حرکت و برخی احساسات صورت را کنترل می‌کند. این وضعیت معمولاً فقط یک طرف صورت را درگیر می‌کند که می‌تواند باعث شروع ناگهانی علائم فلج بل مانند افتادگی صورت شود مانند آنچه که در سکته مغزی دیده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر افتادگی صورت، ناتوانی در بلندکردن هر دو بازو یا ناتوانی در گفتن جمله کامل را تجربه کردید، برای مراقبت‌های پزشکی فوری با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

موارد خفیف فلج بل اغلب به درمان نیاز ندارند. این وضعیت معمولاً طی هفته‌ها و ماه‌ها به‌تدریج برطرف می‌شود. اگر خانمی در دوران بارداری دچار فلج بل شود، ممکن است گزینه‌های درمان دارویی به دلیل نگرانی در مورد سلامت جنین محدود شود. با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما و نوزاد پیدا کند. 

درمان‌های پزشکی برای فلج بل:

برای اکثر افراد با علائم فلج بل تا حد متوسط ، دارو‌ها می‌توانند علائم را تسکین دهند یا طول مدت بیماری را کوتاه کنند. دارو‌هایی که پزشکان برای درمان فلج بل استفاده می‌کنند شامل این موارد است:

 - دارو‌های ضدویروس و ضد باکتری:

وقتی عفونت هرپس زوستر (آبله مرغان یا زونا) علت فلج بل شناخته شود، مصرف آسیکلوویر (یا یک ضدویروس دیگر علیه هرپس زوستر) می‌تواند با درمان علت زمینه‌ای روند فلج بل را کوتاه کند. دارو‌های ضدویروسی در چند روز اول عفونت بیشترین تأثیر را دارند. اگرچه دارو‌های ضدویروسی می‌توانند زمان بهبودی عفونت ویروسی را کوتاه کنند، اما چندین مطالعه نشان می‌دهد که ضدویروس‌ها علائم فلج بل را تغییر نمی‌دهند. 

اگر پزشک برای شما ضدویروس تجویز کرده است، در مورد مزایا و خطرات دارو، از جمله عوارض جانبی بالقوه آن، صحبت کنید.

 گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی، مانند بیماری لایم، می‌تواند باعث فلج بل شود. آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده می‌توانند عفونت زمینه‌ای را پاک کنند.

فلج بل

قطره چشم یا ژل:

فلج بل ممکن است ماهیچه‌هایی را فلج کند که به طور معمول به بسته شدن کامل پلک کمک می‌کند، بنابراین فلج شدن این ماهیچه‌ها باعث خشکی چشم می‌شود. قطره‌های چشمی یا ژل روان‌کننده بدون نسخه (OTC) یا تجویزی، می‌توانند چشم را مرطوب نگه دارند که به جلوگیری از زخم کمک می‌کند. 

بعضی اوقات پزشکان استفاده از چشم‌بند را برای محافظت از چشم آسیب‌دیده توصیه می‌کنند، اما بدون مشورت با پزشک خود ابتدا از آن‌ها استفاده نکنید.

مسکن‌های OTC:

دارو‌هایی مانند استامینوفن (مسکن و کاهش‌دهنده تب) و دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند دردی را که به دلیل فلج بل است را تسکین دهند NSAID همچنین می‌توانند با کاهش التهاب عصب صورت باعث بهبود علائم شوند.

 قبل از مصرف داروی OTC برای فلج بل، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این دارو‌ها با هیچ‌یک از دارو‌های تجویزی تداخل نامناسبی نداشته باشند. مسکن‌های قوی‌تر و تجویزی در برخی موارد ممکن است لازم باشند. اگر دارو‌های OTC درد شما را تسکین نمی‌دهند، به پزشک خود بگویید.

پردنیزون:

دارو‌های استروئیدی مانند پردنیزون بر کاهش التهاب تأثیر می‌گذارند که ممکن است زمان بهبودی را کوتاه کند. اگر زونا فعال داشته باشید، پزشک ممکن است پردنیزون را با داروی ضدویروس تجویز کند.

عمل جراحی:

تقریباً ۱۵٪ از افراد مبتلا به فلج بل اثرات طولانی‌مدت التهاب عصب صورت دارند که ممکن است شامل عدم تقارن صورت یا افتادگی باشد. جراحی پلاستیک صورت می‌تواند در این موارد امکان‌پذیر باشد.

گزینه‌های درمانی مکمل برای فلج بل:

علاوه بر دارو‌ها، برخی از پزشکان برای درمان علائم فلج بل، درمان‌های تکمیلی را توصیه می‌کنند.

شواهد در مورد این گزینه‌های درمانی مکمل متفاوت است، اما به‌طورکلی ممکن است برای جلوگیری از عوارضی مانند انقباض عضلانی (کوتاه شدن) ایجاد شده به دلیل فلج طولانی‌مدت صورت مفید باشند.

طب سوزنی:

برای ارزیابی اثربخشی طب سوزنی برای فلج بل، مطالعات با کیفیت کمی انجام شده است، اما برخی از افراد معتقدند که این نوع درمان ممکن است علائم را بهبود بخشد یا مدت‌زمان فلج صورت را کوتاه کند. طب سوزنی معمولاً به‌عنوان یک عمل ایمن در نظر گرفته می‌شود.

سم بوتولینوم:

سم بوتولینومسموم بوتولینوم مانند بوتاکس می‌توانند برای دستیابی به تقارن صورت بعد از فروکش کردن بیشتر اثرات فلج بل مفید باشند. ناحیه آسیب‌دیده در بعضی از افراد هرگز دوباره به حالت اول بازنمی‌گردد. تزریق سم بوتولینوم در طرف سالم صورت می‌تواند باعث شل شدن عضلات شود تا تقارن بیشتری با ناحیه آسیب‌دیده داشته باشد.

ماساژ:

هدف از ماساژ صورت برای فلج بل، حفظ انعطاف‌پذیری عضلات و کاهش خطر انقباض است.

ماساژ می‌تواند بخشی از برنامه درمانی فیزیکی برای فلج بل باشد. درمانگر می‌تواند نحوه انجام ماساژ صورت را به شما آموزش دهد.

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی می‌تواند برای درمان انقباض عضلانی بالقوه مفید باشد که با فلج بل ایجاد می‌شود. هدف از فیزیوتراپی ورز دادن ماهیچه‌های صورت دراسرع‌وقت، برای حفظ حالت عضلانی است.

تجربه یک دوره از فلج بل می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما درمان‌های پزشکی و روش‌های درمانی مکمل می‌تواند التهاب عصب صورت را کاهش دهد بازگشت عملکرد و احساس را سریع‌تر کند. اکثر افراد بدون هیچ اثری از این بیماری فلج بل بهبود می‌یابند و یا اثرات اندکی از این بیماری در آن‌ها باقی خواهد ماند.