۰ نفر

تمام واکسن‌ های موجود با اثربخشی بالا و کم عارضه هستند

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 564285
تمام واکسن‌ های موجود با اثربخشی بالا و کم عارضه هستند

روند واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان تفاوتی با بزرگسالان ندارد و این گروه هم باید حتما واکسینه شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در مورد ویژگی‌های واکسنی که دانش آموزان ۱۲ سال به بالا تزریق می‌کنند، اظهار کرد: هر واکسنی که توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، مورد تایید قرار بگیرد می‌تواند، مورد استفاده باشد و تفاوتی با  واکسن بزرگسالان ندارد همچنین  می‌تواند در کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال به کار گرفته شود.

جماعتی ادامه داد: با توجه به تعدد واکسن‌های موجود، بر اساس شرایط، این واکسن‌ها در اختیار کودکان قرار خواهد گرفت و معمولا واکسن‌ها هم اثربخشی دارند و هم عوارض بسیار کمی خواهند داشت و حتی اگر عارضه‌ای بود، بسیار خفیف و عادی در حد تب و لرز ساده و درد محل تزریق و سردرد خواهد بود. نکته مهم این است که این واکسن‌ها موقت اند و عوارض جدی به وسیله این واکسن‌ها به وجود نخواهد آمد.

او گفت: معمولا واکسن‌هایی که برای دانش آموزان استفاده می‌شود مشابه همان واکسن بزرگسالان است و اگر قرار باشد که اثربخشی لازم را داشته باشد، بهتر است در دو دز مورد استفاده قرار بگیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در مورد واکسیناسیون دانش آموزانی که سنشان کمتر از ۱۲ سال گفت: در مورد کودکان زیر ۱۲  سال هنوز مطالعات در مورد تزریق واکسن در حال انجام است و تا کنون اطلاعات به میزان کافی وجود ندارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای جهان، این چشم انتظاری وجود دارد تا نتایج تحقیق صورت بگیرد که برای واکسیناسیون این گروه سنی، تصمیمی اتخاذ شود.

جماعتی در مورد دانش آموزان مبتلا به بیماری زمینه ای اظهار کرد: بیشتر کودکان دارای بیماری زمینه ای مثل آسم یا بیماری های قلبی عروقی در ریسک بیشتری از عوارض کرونا قرار دارند به همین دلیل است که در مورد این دسته از کودکان برای تزریق واکسن، نسبت به سایر کودکان، حساسیت بیشتری وجود دارد چون واکسن می تواند از عوارض جدی ریوی ناشی از کرونا در این گروه سنی پیشگیری کند.